Gå til innhold

P-piller, er de verdt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt plaget med uren hud (eller KVISER)

Jeg gikk på Diane en stund, og ble nærmest kvitt kvisene mine.

Så fikk jeg det for meg at jeg ikke ville tukle med hormonene mine, og begynte å bli redd for evt. langtidsvirkninger på p-pille bruk. Kan bare ikke være bra å tylle i seg slike tabletter hver dag, tenkte jeg - og sluttet. (Begynte med alternativt prevensjonsmiddel - kondom)

Etterhvert kom da kvisene tilbake, og jeg sitter her og lurer på om jeg skal begynne på pillene igjen.

Kan noen betrygge meg med vitenskapelige bevis for at p-piller ikke er skadelig? Blodpropp er jeg ikke spesielt redd for, men hvordan kan man være sikker på at ikke hormonforstyrrende preparater er ugunstige i det lange løp??

Skrevet

Du gjør det mange tanker som jeg også har gjort meg opp igjennom. Jeg har sett flere eksempler på hvor mye skade p-piller gjør med kroppen og ikke så mange fordeler (utenom dem som blir forfektet av medisinprodusenten).

p-piller kan gi humørendringer, depresjon, økt irritabilitet og andre psykiske bivirkninger hos noen for ikke å snakke om blodpropp, høyt blodtrykk, minsket lystfølelse osv

Slik jeg ser det bør det finnes andre og bedre alternativer til p-piller og andre hormonpreparat som tukler med systemet vårt (hovedsakelig kvinnens).

Skrevet

Du gjør det mange tanker som jeg også har gjort meg opp igjennom. Jeg har sett flere eksempler på hvor mye skade p-piller gjør med kroppen og ikke så mange fordeler (utenom dem som blir forfektet av medisinprodusenten).

p-piller kan gi humørendringer, depresjon, økt irritabilitet og andre psykiske bivirkninger hos noen for ikke å snakke om blodpropp, høyt blodtrykk, minsket lystfølelse osv

Slik jeg ser det bør det finnes andre og bedre alternativer til p-piller og andre hormonpreparat som tukler med systemet vårt (hovedsakelig kvinnens).

Hei

Man kan ikke legge skjul på at det er bivirkninger ved å bruke p-piller, og det er nok best for kroppen å ikke gå på pillen. Men , man må ikke glemme de praktiske sidene ved p-pillene, og her må man bare veie for og imot.

For prevensjonens del kan du jo eventuelt vurdere p-ring som ikke påvirker kroppen i like stor grad. Siden den virker lokalt, inneholder den mindre hormoner og er altså en mindre belastning for kroppen, men den vil nok ikke hjelpe mot kvisene.

Skrevet

en kan tenke på at risikoen for underlivskreft og eggstokkreft minker hos de som bruker p-piller:)

om du får store humørsvingninger og blir irritabel osv av p-piller så skifter du selvfølgelig merke.

en har brukt p-piller i mange ti år så en vet vel om langtidsvirkningene som er.

Hvis du ikke får store bivirkninger nå mens du står på dem, og ikke får blodpropp og hodepine eller kraftige humørsvingninger osv, men har det bra mens du tar dem, så tror jeg det ikke er så skadelig å ta p-piller.

en venninne får så kraftige pms plager uten p-piller at hun ikke klarer gå uten..

så hos henne er det hennes eget hormonsystem som er i ulage

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...