Gå til innhold

Samboere, mitt, ditt og vårt?

Anbefalte innlegg

Gjest solutesolinne
Skrevet

Nå har vi bodd i min leilighet i tre år.Jeg har betalt alle utgifter på denne, mens pengen hans har gått til billån osv osv.

Forslo i julehelgen at vi kanskje skulle refinansiere og at han ble med på det og også ble deleier av leilighten. Vi skal også da skrive samboerkontrakt osv.

Men, hvor stor del er det naturlig at han får? 80/20 70/30?

Regner med at dette da går på videre verdistigning? eller?

Noen som kan sånne her ting?

:-)

Skrevet

Dere bør få en takst på leiligheten (evt to megleres prisvurdering). Så kjøper han seg inn med så mye han føler han har råd til. Ideelt sett 50%, men alt under dette går også an.

Når dere en gang skal selge eller kjøpe ut den andre, eier dere den andelen, uavhengig av om leiligheten har gått opp eller ned i verdi.

Skrevet

Hvis dere i praksis har delt utgifter mellom dere siden du kjøpte den hadde jeg tatt 50-50. Hvis ikke bør du ta den delen du har nedbetalt som din prosent. Altså hvis du har nedbetalt 30% trekker dere denne fra og deler resten på to. Da vil du eie 65% og han 35%. Jeg hadde syntes det hadde vært dødskjipt å eie så mye mindre enn samboeren jeg da...

Skrevet

Jeg synes det er fornuftig å ta en totalt vurdering av økonomien pr. i dag. Regn ut hvor mye hver av dere eier.

Leilighet, bil osv. - gjeld.

Dere vil sikkert finne at en av dere eier mer enn den andre. DENNE summen skriver dere i en samboeravtale (hos advokat). Husk at den også skal indeksreguleres.

Alt som skjer etter i dag er felles.

Om dere da skulle skille lag tar dere beløpet dere har skrevet opp + indeksregulering. Resten fordeles 50/50.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...