Gå til innhold

virkning av fontex (og litt surving.)


vicca

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg har aldri noensinne veid så mye som nå. Jo, jeg har kanskje det - men nå føles det verre enn noen gang. Føler meg låst fast i en kropp jeg ikke vil at skal være slik den er nå. Ironisk nok har jeg akkurat vært i kontakt med lege som henviser meg videre i psykiatriens ville jungel. Har vært der før, for å si det sånn. Jeg vil bli bra, jeg vil slutte og tenke på alt dette med maten. Frihet må være å kunne spise det man vil - når man vil, uten å få så mange vonde tanker rundt det. Så, misforstå meg rett: jeg vil bli bra, men jeg vil allikevel ikke være noe annet enn tynn. Hvorfor? Vet ikke, kanskje har jeg bare lyst til å føle meg bedre, ta mindre plass. I går var mamma en tur hos meg. Vi spiste litt sammen, trøndersodd. Litt godt egentlig. Hun ble hos meg i mange timer etter vi hadde spist, for å forsikre seg selv, og meg på at jeg ikke skulle kaste opp. Jeg har bedt henne om det før, og jeg angret som bare det i går. Følte meg helt jævlig på kvelden, oppblåst som bare det. Innser at det vil ta tid dette her, og jeg må bruke mye energi på å få det til. Jeg fikk forresten en resept av legen min, på Fontex. Skal bare ta 20mg daglig, og jeg tror dette er litt lite. Er det ikke det,da? Trodde jeg skulle hatt 60mg.Men det kan jo hende det blir mer etterhvert, dersom det ikke virker som det skal. Kan jo ikke akkurat forvente noe ennå, har bare brukt det i tre dager. Når bør jeg forvente en effekt av dette, og hvordan vil i tilfelle effekten arte seg?? Bare lurer jeg. Akkurat nå er jeg også ganske mett, og det er ikke noe godt. Får rett og slett litt angst av dette. Jeg er blitt redd for å gå på offentlige plasser. Til vennene mine sier jeg det er fordi jeg har dårlig råd, men jeg vil ikke gå ut lenger. Alle kler seg i så små klær, jeg vil ikke vise noen hvor feit jeg er blitt. Skal jeg ut står jeg forran speilt i timesvis, gransker meg selv i alle mulige vinkler. Liker ikke det jeg ser. Æsj. Så det er så mange aspekter av dette. Ikke bare går det ut over min fysiske helse, men jeg får sosial angst av det og. I tillegg alle mørke dystre og deppressive tanker. Er sliten nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære vicca! Fontex er en antideppressiva som hører til den nyere gruppen av medisiner mot depresjon, SSRI-preparater( selektive serotoninreopptakshemmere).Det eksisterer foreløpig ikke noen medikamenter som bare hjelper mot spiseforstyrrelser. Likevel har det vist seg at noen av disse antidepressiva har en effekt spesielt ved bulimi og overspsingstilstander. Vi kan hos enkelte se færre episoder av overspising og oppkast,- en stabiliserende effekt. Vanlig startdose er vanligvis 20mg, slik du er anbefalt. Det kan ta flere uker før en opplever en effekt. Ved bulimi ser vi at en ofte må opp i 60mg daglig. Det er viktig dersom dårlig respons at du likevel øker dosen svært langsomt dvs over uker til anbefalt dose 60mg. Da du beskriver sosial angst er dette plager som vi ofte ser i kombinasjon med spiseforstyrrelser. Da du nå er henvist til psykiater og blir fulgt opp av lege medikamentelt håper jeg at du snart kan få gleden av en positiv endring og kraft, vilje og mot til å fortsette på veien videre-lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...