Gå til innhold

Kan angst fremkalle symptoner?

Gjest ganske nervøs for å bli syk

Anbefalte innlegg

Gjest ganske nervøs for å bli syk
Skrevet

Jeg er en mann på starten av 30-årene som tidligere ikke var redd for å dø, men etter å ha fått to herlige barn så har jeg snudd totalt om på det synspunktet.

For tre og ett år siden var jeg livredd for at jeg hadde fått testikkelkreft, symptonene var der(lyskeproblemer, ryggsmerter etc). Det ble ikke noe bedre av at ordet "kreft" dukket opp uansett hvor jeg vendte meg, aviser, radio, tv osv. Begge gangene var jeg på Volvat for undersøkelse, men fikk beskjed om at jeg var frisk.

For 1 1/2 måned hadde jeg hodepine med jevne mellomrom(stikkinger og trykk) i nesten 2 uker(har så og si aldri hodepine). For 3 uker siden begynte jeg å slite med uklarhet i høyre øye, det sved og etter 2 uker roet det seg. De siste dagene har det igjen dukket opp litt tåkesyn på høyreøyet. Det skal legges til at jeg har redusert syn på venste øye, noe som gjør at jeg "bare" bruker høyre øye til å "se".

I de siste ukene har ordet "kreft" igjen dukket opp her og der, og jeg leste litt om dette på nettet. Der står det blant annet at problemer med synet kan være forårsaket av svulst. Videre er andre symptoner blant annet kvalme og ustøhet. Jeg har siden jeg leste dette vært plaget med en "fornemmelse" av kvalme og svimmelhet. Stikningene i hodet kommer en sjelden gang.

Jeg har aldri noen av symptonene samtidlig, derfor lurer jeg på om jeg selv spiller meg et puss? Kan jeg, som for ett og tre år siden, fremkalle kvalmen og svimmelheten?

Noen som har opplevd lignende?

For ordens skyld så har jeg bestilt legetime.

Gjest være realistisk
Skrevet

Jeg syns uansett at du skal gå til legen med disse symptomene. Det trenger ikke være kreft, men det kan jo godt være noe annet fysisk, som du kan få hjelp for. Var jeg deg, ville jeg ikke nevnt angsten i første omgang (fordi det dessverre finns endel leger som ikke tar symptomene på alvor, hvis de tror det er psykisk).

I mellomtiden vil jeg anbefale deg å gjøre rolige pusteøvelser for å døyve angsten (slapp av, lukk øynene, og konsentrer deg om å puste rolig og dypt i 5-10 min).

Skrevet

Sjansen for at du har en hjernesvulst er veldig liten, men selvsagt er den der. Man bør være påpasselig, samtidig tror jeg også at hvis en har angst for kreft fra før og leser om symptomene så kan en bli mer overbevist om at en har det.

Slik du beskriver det, så tror jeg at angsten spiller deg et puss her. Dine symptomer kan være høyst reelle, og være foråsaket av angst. Angst kan også gi symptomer som migrene og hodepine ,som også kan gi synsforstyrrelser.

Når legen skal vurdere om dette er en hjernesvulst så er det flere faktorer som må tas i betraktning enn symptomene du beskriver. Å ha alle disse symptomene trenger ikke å bety kreft.

Ønsker deg lykke til hos legen. Skriv gjerne tilbake om hvordan det har gått :).

Gjest dette går nok veldig bra
Skrevet

Klart er det greit å snakke med en lege hvis en føler noe som ikke stemmer i kroppen. Slik er det med oss alle.

Men jeg vil anbefale deg en sak. Ikke driv å leit så mye på internett for å diagnostisere deg selv. Der ligger ute så veldig mye informasjon som vi "amatører" ikke forstår oss helt på. Selvsagt er det bra at vi kan lete opp en del info, men ikke info som kan skremme vettet av oss.

For meg høres det ut som at du har fått litt hakk i plata. Med det mener jeg at du har blitt litt besatt av tanken om sykdom. Og kanskje har du fått dødsangst?

Nå er det slik at vi mennesker har en hjerne som fungerer på følgende måte. Tenker vi ofte på en sak så blir det gjerne et mønster som hjernen vil følge. Det var derfor jeg nevnte hakk i plata hos deg. Dette kan faktisk trenes bort. For fakta er at mest sannsynligvis er du en frisk ung mann som kommer til å leve lenge sammen med barna dine. Og mest sannsynlig feiler det ikke deg noe alvorlig.

For å vende på et innlært tankemønster må det trening til. Prøv å fokuser på andre ting enn sykdom. Begynner tankene å spinne rundt dette så prøv å få tankene inn på noe annet som fenger deg. Og et annet tips er å skrive ned 5 punkt hver dag som har gledet deg. Dette hjelper faktisk. Finn frem en liten notis blokk og noter ned på kvelden hva som har gledet deg i løpet av dagen. Ikke lange setninger, men små punkt.

Gjør du dette vil hjernen endre litt kurs og fokusere mer positivt. Jeg har prøvd dette så jeg vet det hjelper. For meg hjelper det også å ha min trygghet i at jeg er kristen. Jeg føler meg så heldig fordi jeg er sterk i meg selv men får lov til å ha troen min i tillegg. :o)

Lykke til! Dette går nok bra. Men du må selvsagt ta tak i det du føler på.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du spiller deg selv et puss. Men selvsagt skal en bestille legetime når det er noe en bekymrer seg for! Det er veldig viktig.

Jeg vet om en som hadde hjernesvulst. Symptomene var ikke slik du beskrev i det hele tatt. Hos han så var symptomene stadig økende. De kom ikke og for liksom. Og symptomene ble stadig værre. De kom ikke i tre uker og forsvant i to liksom.

Lykke til. Og jeg tror ikke du har hjernesvulst ut fra det du forteller.

Gjest motpoler
Skrevet

Man kan få symptomer ved å lese om sykdommer. Jeg feilte både det ene og det andre da jeg studerte medisin.

Hjelper det å vite at den frykten du har kommer av at du har mye kjærlighet for dine barn? Det finnes en "motpol" for alt, så nå må du la kjærligheten få overtaket over frykten.

Kroppen vår er et merkelig og utrolig under. Det er utrolig aktivitet inni der, og noe av det merker vi. Kroppen avgjør også hvordan humøret, matlyst og alt kan være. Mange prosesser settes igang når en hendelse iaktas eller oppleves. Tenk litt over den indre verden i kroppen vår. Tenk at det du kjenner kan være såre enkelt. Dette ble litt rart innlegg. Det jeg vil si er at du trenger ikke være syk selv om du kjenner ditt og datt. Ta en kontroll hos legen nå, så øver du deg i å se at kroppen arbeider FOR deg ikke mot deg til enhver tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...