Gå til innhold

Sero-negative hlab-27 positive inflammatory arthritis?

Anbefalte innlegg

Er dette en "ordentlig" diagnose, "godkjent" i Norge - av helse- og trygdevesen? Jeg har aldri hørt om "sykdommen" før jeg fikk diagnosen i England, går jevnlig til revmatolog og behandles med salazopyrin (?).

Kan du i såfall fortelle meg mer om denne typen leddgikt - f.eks. prognose?

I Norge ble det sagt jeg hadde fibromyalgi, revmatologen her var sikker på at jeg hadde Bekterevs, men satte denne diagnosen etter negativ røntgen.

Jeg er særlig interessert i å vite mere etter at det norske helsevesenet har begynt å sette spørsmålstegn ved min søsters 15-20 år gamle Bekterevsdiagnose...

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Hei, Mira! Jeg er ingen lege, men har samme diagnose som deg. "Sero-negative" betyr bare at du ikke har testet positivt på leddgiktsfaktoren i blodet (såkalt Waalers test). Men ellers er det leddgikt, en snillere variant (langsommere progresjon). Lykke til! Jeg har hatt det i snart ti år, og det går slett ikke så verst! :-)

Hei, Mira! Jeg er ingen lege, men har samme diagnose som deg. "Sero-negative" betyr bare at du ikke har testet positivt på leddgiktsfaktoren i blodet (såkalt Waalers test). Men ellers er det leddgikt, en snillere variant (langsommere progresjon). Lykke til! Jeg har hatt det i snart ti år, og det går slett ikke så verst! :-)

Hei kavring, takk for svaret!

Håper du gidder å svare på en rekke spørsmål...

Det eneste jeg har funnet ved søk på nettet har dreid seg om Reiters syndrom (?), som viser seg ved HIV og etter alvorlige mageinfeksjoner...

Har du fått stilt leddgiktdiagnosen i Norge? Er den "godkjent" av helse-/trygdevesen mht rettigheter, f.eks. dekning av fysioterapi, hjelpemidler, attføring?

Møtt problemer med det offentlige på veien?

Hvilken behandling får du - og synes du det virker?

Synes du sykdommen virker inn på mye annet enn leddene (f.eks. tretthet, "sykdomsfølelse")? Har det hos deg vært tvil om du feiler ovennevnte eller Bekterevs?

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er mulig å ha leddgikt uten at "leddgiktprøvene" er positive. Da kaller man sykdommen seronegativ. Denne diagnosen kan gi samme retter til medisiner på blå resept, fysikalsk behandling o.l. som vanlig leddgikt. Langtidsutsiktene bruker å være bedre enn der leddgiktprøvene er kraftig positive. Selv om denne sykdommen også kan gi mye smerter og plager, så bruker den som regel ikke gi like mye ødeleggelser av ledd og invalidisering.

Hei kavring, takk for svaret!

Håper du gidder å svare på en rekke spørsmål...

Det eneste jeg har funnet ved søk på nettet har dreid seg om Reiters syndrom (?), som viser seg ved HIV og etter alvorlige mageinfeksjoner...

Har du fått stilt leddgiktdiagnosen i Norge? Er den "godkjent" av helse-/trygdevesen mht rettigheter, f.eks. dekning av fysioterapi, hjelpemidler, attføring?

Møtt problemer med det offentlige på veien?

Hvilken behandling får du - og synes du det virker?

Synes du sykdommen virker inn på mye annet enn leddene (f.eks. tretthet, "sykdomsfølelse")? Har det hos deg vært tvil om du feiler ovennevnte eller Bekterevs?

Hei, Mira!

Seronegativ leddgikt er ingen mindreverdig variant, det er leddgikt "så god som noen". Det betyr at du på alle måter blir behandlet som en med sikker leddgiktsdiagnose mht. rettigheter og annen form for respekt. Jeg fikk først Salazopyrin, men det virket ikke. Da jeg begnte med Prednisolon (kortison) dalte senkningen til nesten det normale, så jeg har gått på det i 8 år (svært lav dose, maks 5 mg). Nå har jeg også begynt på Celebra, og jeg vet faktisk ikke helt om den virker ennå. Ja, jeg lurer også stadig på om det ikke er bekhterev jeg har(eller i tillegg). Jeg har veldig mye smerter i bekkenområdet. Og knærne. Og kroniske smerter i brystmuskulaturen. Fortell meg mer om hvorfor du lurer på det selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...