Gå til innhold

Sero-negative hlab-27 positive inflammatory arthritis?

Anbefalte innlegg

Er dette en "ordentlig" diagnose, "godkjent" i Norge - av helse- og trygdevesen? Jeg har aldri hørt om "sykdommen" før jeg fikk diagnosen i England, går jevnlig til revmatolog og behandles med salazopyrin (?).

Kan du i såfall fortelle meg mer om denne typen leddgikt - f.eks. prognose?

I Norge ble det sagt jeg hadde fibromyalgi, revmatologen her var sikker på at jeg hadde Bekterevs, men satte denne diagnosen etter negativ røntgen.

Jeg er særlig interessert i å vite mere etter at det norske helsevesenet har begynt å sette spørsmålstegn ved min søsters 15-20 år gamle Bekterevsdiagnose...

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Hei, Mira! Jeg er ingen lege, men har samme diagnose som deg. "Sero-negative" betyr bare at du ikke har testet positivt på leddgiktsfaktoren i blodet (såkalt Waalers test). Men ellers er det leddgikt, en snillere variant (langsommere progresjon). Lykke til! Jeg har hatt det i snart ti år, og det går slett ikke så verst! :-)

Hei, Mira! Jeg er ingen lege, men har samme diagnose som deg. "Sero-negative" betyr bare at du ikke har testet positivt på leddgiktsfaktoren i blodet (såkalt Waalers test). Men ellers er det leddgikt, en snillere variant (langsommere progresjon). Lykke til! Jeg har hatt det i snart ti år, og det går slett ikke så verst! :-)

Hei kavring, takk for svaret!

Håper du gidder å svare på en rekke spørsmål...

Det eneste jeg har funnet ved søk på nettet har dreid seg om Reiters syndrom (?), som viser seg ved HIV og etter alvorlige mageinfeksjoner...

Har du fått stilt leddgiktdiagnosen i Norge? Er den "godkjent" av helse-/trygdevesen mht rettigheter, f.eks. dekning av fysioterapi, hjelpemidler, attføring?

Møtt problemer med det offentlige på veien?

Hvilken behandling får du - og synes du det virker?