Gå til innhold

fruktoggrønnsak-allergi

Anbefalte innlegg

Gjest jente,29

Er allergisk mot all slags frukt og grønnsaker som er rå. Kokte og stekte reagerer jeg ikke så mye på. Det jeg lurer på er om jeg bør holde meg unna alt som jeg får kløe av selv om det går fort over? F.eks kokt kål? Bør jeg ta noe ekstra vitaminer ettersom jeg spiser så og si ingenting av frukt og grønnsaker?Finnes det noe som hjelper mot slik allergi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25991-fruktoggr%C3%B8nnsak-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære jente,29

Du er sannsynligvis allergisk mot bjørk da bjørkeallergikere ofte har kryssreaksjoner mot en rekke rå frukter og grønnsaker. Værst er vanligvis gulrot, eple, pære, selleri, men du kan reagere på mange andre også. Hvis du koker gulrøtter går det bra. Reaksjonen er som oftest kløe i og rundt munnen. Det er ikke farlig å prøve seg frem og spise litt av det du synes du tåler best. Spiser du kokt brokkoli og blomkål og variert kost ellers klarer du sannsynligvis og dekke vitaminbehovet ditt, men det skader ikke å bruke en multivitamintablett som også inneholder mineraler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...