Gå til innhold

Hvordan kan snittlønna være 350 000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg anser en som tjener 350 000 som en som tjener bra.Men i følge artikkelen er dette snittlønna i Norge!!

Og de som tjener mest er vel som oftest nullskatteytere og dermed liten synlig inntekt, så det kan jo ikke være de som drar opp lønna heller?

http://e24.no/arkiv/article977093.ece

Gjest jeg tjener ikke så mye
Skrevet

Vet ikke, jeg. Mulig at en av foreldrene mine tjener 350 000, men samboeren min tjener bare 250 000, søstra min som er nyutdanna med master i økonomi tjener ca 300 000. Men naboene mine tjener over 350 000 kr begge to, så det er mulig at det stemmer.

Skrevet

Man har jo lønn å regne på - selv om man er nullskatteyter.

Om jeg tjener 1mill - så er den med i gjennomsnittet - men jeg kan jo ha avkrivninger som gjør at jeg er nullskatteyter - det er en helt annen sak.

Gjest pedagurk
Skrevet

Jeg fatter heller ikke det der.

Tenk så mange det er som jobber i omsorgsyrker, førskolelærere, sykepleiere, vernepleiere, assistenter, renholdsarbeidere....

Det er utrolig mange som tjenere UNDER 350.000 ihvertfall.

Mulig en del tjener millionbeløp som drar gjennomsnittet noe voldsomt opp...

Skrevet

du kan ha høy lønn selv om du er nullskatteyter da.

det er utrolig mange som tjener mye og det er veldig mange som tjener en halv million og inntekt oppunder millionen er nok blitt ganske "vanlig" det også.

så da veier det nok opp for alle de som tjener under 300.000,-

Skrevet

Jeg fatter heller ikke det der.

Tenk så mange det er som jobber i omsorgsyrker, førskolelærere, sykepleiere, vernepleiere, assistenter, renholdsarbeidere....

Det er utrolig mange som tjenere UNDER 350.000 ihvertfall.

Mulig en del tjener millionbeløp som drar gjennomsnittet noe voldsomt opp...

Ja - en i min familie tjener 200.000 i MÅNEDEN - så det er forskjell på folk ja! hehe

Gjest pedagurk
Skrevet

Ja - en i min familie tjener 200.000 i MÅNEDEN - så det er forskjell på folk ja! hehe

gosj.....vil ha jeg også....

Skrevet

Man har jo lønn å regne på - selv om man er nullskatteyter.

Om jeg tjener 1mill - så er den med i gjennomsnittet - men jeg kan jo ha avkrivninger som gjør at jeg er nullskatteyter - det er en helt annen sak.

Jeg trodde nullskatteytere er det fordi de får så lav lønn etter fradragene. Ser det også hos noen i min familie, som står med langt under 100 000(skatteetaten) i inntekt, enda det sikkert er de som tjener mest.

Skrevet

du kan ha høy lønn selv om du er nullskatteyter da.

det er utrolig mange som tjener mye og det er veldig mange som tjener en halv million og inntekt oppunder millionen er nok blitt ganske "vanlig" det også.

så da veier det nok opp for alle de som tjener under 300.000,-

Men trodde det var langt flere som tjente langt under "snittlønna" jeg da...

Skrevet

Snittlønna er for heltidsansatte, da er det mange lavtlønte kvinner som ikke er med i statistikken.

Gjennomsnittet har gått veldig mye opp, og i disse årene har det jo bare vært et par % tillegg hvert år? Men en grunn til den høyere lønna, kan være at mange jobber mer enn før (mer overtid).

Skrevet

Jeg trodde nullskatteytere er det fordi de får så lav lønn etter fradragene. Ser det også hos noen i min familie, som står med langt under 100 000(skatteetaten) i inntekt, enda det sikkert er de som tjener mest.

Ja - men det du leser i skattelistene er ikke den lønna man har, -det er den skattbare nettolønna og den kan jo være flere hundretusen i avvik.

Skrevet

Snittlønna er for heltidsansatte, da er det mange lavtlønte kvinner som ikke er med i statistikken.

Gjennomsnittet har gått veldig mye opp, og i disse årene har det jo bare vært et par % tillegg hvert år? Men en grunn til den høyere lønna, kan være at mange jobber mer enn før (mer overtid).

Nei, dette var før overtid tror jeg...

Skrevet

Ja - men det du leser i skattelistene er ikke den lønna man har, -det er den skattbare nettolønna og den kan jo være flere hundretusen i avvik.

Ikke at jeg leser i skattelistene altså...*knis*

Gjest Underskrift
Skrevet

Hvorfor tror du dette var før overtid?

begrunnelse???

Lite trolig at di har klart og lage ett snitt som er uten overtid. MÅ jo være en helt umulig oppgave.

God jul!

Gjest Underskrift
Skrevet

Det står at det er ett tall som inkluderer overtid i artikkelen :o)))

Skrevet

Om de hadde regnet median og ikke gjennomsnitt - dvs funnet inntekten til personen i midten om alle ble sortet etter inntekt - ville tallet vært lavere, og sannsynligvis også mer representativt. Det er fordi det er noen få som tjener veldig mye og drar opp gjennomsnittet.

Gjest Underskrift
Skrevet

Det står at det er ett tall som inkluderer overtid i artikkelen :o)))

ca.336000 før overtid:o)

Skrevet

Hvorfor tror du dette var før overtid?

begrunnelse???

Lite trolig at di har klart og lage ett snitt som er uten overtid. MÅ jo være en helt umulig oppgave.

God jul!

Jo (begrunnelse:) mener de hadde to forskjellige beløp, ett før overtid og ett etter. Og det var ikke så stor forskjell på de heller. Forøvrig tror jeg det er vanlig blant de høytlønte og ikke ha overtid.

Skrevet

Om de hadde regnet median og ikke gjennomsnitt - dvs funnet inntekten til personen i midten om alle ble sortet etter inntekt - ville tallet vært lavere, og sannsynligvis også mer representativt. Det er fordi det er noen få som tjener veldig mye og drar opp gjennomsnittet.

ååå! :) Median -har jeg aldri hørt om - men forklar det med et eksempel er du snill! :)

Er det sånn at om 10 personer tjener 200.000 og 1 person tjener 1mill - så blir median likevel 200.000, fordi han i midten tjener det, etter man har sortert høyere og lavere på hver side??

Gjest Underskrift
Skrevet

ååå! :) Median -har jeg aldri hørt om - men forklar det med et eksempel er du snill! :)

Er det sånn at om 10 personer tjener 200.000 og 1 person tjener 1mill - så blir median likevel 200.000, fordi han i midten tjener det, etter man har sortert høyere og lavere på hver side??

Trodde hun antydde at folk som jobbet i media tjente så grovt, jeg, og trakk opp for grasrota :o)

Trøtt ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...