Snoopy_Syttifire Skrevet 28. april 2001 Del Skrevet 28. april 2001 Sønnen vår på snart 22 år fikk påvist Cluster hodepine for et par år siden. Da hadde han allerede vært plaget ett års tid uten noen diagnose. Dette er jo en spesiell type hodepine som kommer i intervaller. Han har vært fin en god stund nu men den dukket opp igjen like før påske. Han kan ha voldsomme anfall og de slår han ganske ut. Han ser ingenting for tårene renner, og det er bare å legge seg på et mørkt rom, opp med vinduet og puste dypt og godt inn. Han har Immigrane nesespray men synes ikke den hjelper like godt nu som tidligere. Jeg snakket med min lege nu nylig og han sa at det var legemidler å ta for å forebygge anfall, bl.a. Orfiril. Nu har det seg slik at sønnen har hatt epilepsi men har blitt erklært frisk for ett år siden. Han brukte Orfiril i flere år men de siste årene sluttet han med det og gikk over til Trimonil. Han har ikke hatt epilepsianfall siden han var 16 år. Når jeg regner tilbake ser det ut for meg som om Clusters hodepine oppsto omtrent på den tiden han sluttet med Orfiril. Har du noen erfaringer med dette som du kan dele med oss? Og kanskje noen gode råd? Jeg er ganske bekymret for sønnen og prøver å finne en løsning på dette. Jeg er klar over at han nok ikke blir bra, men bedre hadde vært godt nok. Han bor nu i Bergen og jeg har bedt han om å få en hastetime hos lege. Håper du kan hjelpe oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26042-s%C3%B8nn-med-cluster-hodepinehjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 29. april 2001 Del Skrevet 29. april 2001 Som anfallsbehandling er ikke Imigran nesespray godt nok for de fleste; Imigran sprøyter er klart bedre. Et alternativ er inhalasjon av rent oksygen. Der finnes en god del medikamenter som har en viss forebyggende effekt når man er inne i en anfallsperiode; Orfiril er ett av disse. Det kan prøves, evt Isoptin eller andre midler. Forebyggende i denne sammenheng betyr imidlertid anfallsforebyggende mens han har en clusterperiode - disse midler forebygger ikke senere clusterperioder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26042-s%C3%B8nn-med-cluster-hodepinehjelp/#findComment-107555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jigzaw (tidligere identiteter: Long_John Skrevet 30. april 2001 Del Skrevet 30. april 2001 Som anfallsbehandling er ikke Imigran nesespray godt nok for de fleste; Imigran sprøyter er klart bedre. Et alternativ er inhalasjon av rent oksygen. Der finnes en god del medikamenter som har en viss forebyggende effekt når man er inne i en anfallsperiode; Orfiril er ett av disse. Det kan prøves, evt Isoptin eller andre midler. Forebyggende i denne sammenheng betyr imidlertid anfallsforebyggende mens han har en clusterperiode - disse midler forebygger ikke senere clusterperioder. Tusen takk for rådene. Jeg bruker fremdeles nesesprayen, men har merket en forlengelse i reaksjonstiden. Kan d være at jeg er blitt mere "imun"? Anyways, har du noen tips om hvor jeg kan lese mere om denna sykdomen. Siden jeg ikke blir kvitt den så kan jeg likså godt lære meg litt om den. venlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26042-s%C3%B8nn-med-cluster-hodepinehjelp/#findComment-107772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.