Gå til innhold

Arh, min mor kommer snart og klager.

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Idag har jeg lukket meg inne. Altså, jeg har latt være å både sminke og stelle meg, så jeg har lukket alle gardiner overalt og sitter og koser meg her inne sammen med mitt barn som ikke er i barnehagen idag. Det er ikke så ofte jeg gjør det, en sjelden gang iblandt bare. For ellers pleier jeg å stelle meg med en gang jeg står opp og går masse turer med barnet i vognen (så jeg føler jeg kan gjøre det en sjelden gang med god samvittighet ;). Jeg har også hatt tid til å gjøre forefallende arbeid som å vaske litt klær, ta noen telefoner og diverse mens barnet sov.

Nå kommer imidlertid snart min mor på besøk, og hun er mester på å klage på alt. Hun kommer til å spør hvorfor jeg ikke har åpnet gardinene, at folk reagerer på det utenfor. Hun kommer sikkert til å nevne at dette er en god grunn for barnevernet å komme inn i bildet, fordi jeg kan gi uttrykk for å være en dårlig mor som ikke har stellt meg om morgenen, og fordi gardinene trukket for betyr "mulig sosialklient-bolig". Hun sier mye sære ting som ikke henger på greip. (Jeg bor i en helt ny leilighet på 80kvadratmeter i et barnevennlig strøk, så jeg skjønner ikke hvilke grunnlag hun har for å si sånne ting). Hun maser også om at jeg må komme meg ut på tur, for "stakkars ungen" må få lov å komme seg ut i frisk luft (jeg går minst 2 timer tur med barnet om dagen ellers). Hun kommer også til å klage på mye annet som hun ikke har noe å si på, og når jeg sier imot blir hun bare mega fornærmet og sur og sier at hun må avgårde fordi hun har dårlig tid...

Usj... jeg blir helt trist inni meg...

Skrevet

Kan du ikke prøve å si fra før hun begynner. Si "hvis du har tenkt å si noe negativt til meg i dag, trenger du ikke å komme inn engang. Du kan prøve å være hyggelig!"

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Kan du ikke prøve å si fra før hun begynner. Si "hvis du har tenkt å si noe negativt til meg i dag, trenger du ikke å komme inn engang. Du kan prøve å være hyggelig!"

Jeg kan gi det ett forsøk, men da pleier hun å benekte alt sammen. At hun aldri har gjort noe sånt før og hvorfor jeg i det hele tatt sier sånn til henne. Hun snakker som sagt, mye piss, og dette reagerer også mine venninner på, min mann og diverse andre. De kommenterer det til meg gjevnlig dessverre...

Skrevet

Drit i hva din mor sier.

Du kan jo dra gardinene til side før hun kommer. Det er ganske deprimerende når dagslyset er stengt ute midt på dagen.

Gjest pompell
Skrevet

Svelg unna "kamelene" som om de var drops!

For det er det din mor serverer deg...en masse kameler...ikke sant?

La oppgulpet bare være...du vet best hvordan du og ditt barn har det =)

Noen modre er bare sånn,-og de kan ikke forandres uten de ser/vil det selv...desverre.

Kos deg med god samvittighet du! Og kos deg litt ekstra med at du ikke lar hennes kommentarer gå innpå deg!

Kjenn at du er MEGASTERK mot disse kamelene!

Og svelg dem gjerne med-hår`s...da glir dem lettere ned!

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Svelg unna "kamelene" som om de var drops!

For det er det din mor serverer deg...en masse kameler...ikke sant?

La oppgulpet bare være...du vet best hvordan du og ditt barn har det =)

Noen modre er bare sånn,-og de kan ikke forandres uten de ser/vil det selv...desverre.

Kos deg med god samvittighet du! Og kos deg litt ekstra med at du ikke lar hennes kommentarer gå innpå deg!

Kjenn at du er MEGASTERK mot disse kamelene!

Og svelg dem gjerne med-hår`s...da glir dem lettere ned!

Tusen takk ;) Det skal jeg prøve å gjøre. Blir bare så deppa av alt hun sier til meg, og hun bruker alltid negativ tone og prater nedsettende om mål jeg har i livet...

Gjest pompell
Skrevet

Tusen takk ;) Det skal jeg prøve å gjøre. Blir bare så deppa av alt hun sier til meg, og hun bruker alltid negativ tone og prater nedsettende om mål jeg har i livet...

Ikke la hennes "sykdom" gjøre deg selv syk...

Skrevet

Jeg har forøvrig gjort som deg hver dag siden 22.desember, og har slettes ikke lyst til å stå opp, sminke meg og se ut som menneske på jobb i morgen. ;) Nydelig med litt slapp fri! Og hele sove-tiden til barnet bruker jeg kun til å sitte på internett og av og til spise sjokolade. ;) Ikke ha dårlig samvittighet!

Etterpå får du øse ut av deg her hos oss, alt det hun har sagt. Så skal vi nok støtte deg.

Skrevet

Mange må bry seg med mye. Men dette er ditt valg. Og det bør respekteres. Og som du vet er du jo ikke noen dårlig mor av den grunn.

Prøv å ikke hiss deg opp. Svar rolig og prøv å svare minst mulig.

Skrevet

Æsj så slitsomt.. Jeg så på Dr. Phil i sta *kremt* og det handlet om kranglevorne slektninger. Phils råd var rett og slett å "velge å ikke la seg dra inn i det, hun kommer ikke til å sitte og krangle med seg selv."

Enklere sagt enn gjort, har selv en skikkelig kranglefant i familien..

Og sånne dager som du beskriver har vel de fleste, så det skal du ikke tenke på. Jeg lurer nesten på om jeg ville dratt en hvit en for ho mor, en unnskyldning for at du ikke kan ta imot besøk likevel...

Føler uansett med deg!

Skrevet

Min søster flink til å avvæpne tilløp til sånt tullprat, hun svarer alltid - mens hun smiler bredt; "Ja!, noen gjør det sånn og andre gjør det slik, - mer kaffe?"

Skrevet

Æsj så slitsomt.. Jeg så på Dr. Phil i sta *kremt* og det handlet om kranglevorne slektninger. Phils råd var rett og slett å "velge å ikke la seg dra inn i det, hun kommer ikke til å sitte og krangle med seg selv."

Enklere sagt enn gjort, har selv en skikkelig kranglefant i familien..

Og sånne dager som du beskriver har vel de fleste, så det skal du ikke tenke på. Jeg lurer nesten på om jeg ville dratt en hvit en for ho mor, en unnskyldning for at du ikke kan ta imot besøk likevel...

Føler uansett med deg!

Godt råd!

Husker jeg en gang leste her inne som et forslag til et avvepnende svar når noen "maser" om et eller annet som gjaldt barn/gravidititet. Husker ikke hva "maset" var, men la oss f eks si at det var utidige kommentarer om størrelsen på magen, sammenlignet med hvordan svigerdatteren var f eks.

Rådet var å svare noe "helt fjernt", som f eks: "Ja, men så har jo jeg krøller også, da!"

*S*

Skrevet

Godt råd!

Husker jeg en gang leste her inne som et forslag til et avvepnende svar når noen "maser" om et eller annet som gjaldt barn/gravidititet. Husker ikke hva "maset" var, men la oss f eks si at det var utidige kommentarer om størrelsen på magen, sammenlignet med hvordan svigerdatteren var f eks.

Rådet var å svare noe "helt fjernt", som f eks: "Ja, men så har jo jeg krøller også, da!"

*S*

*HAHAHA*

God avvæpningstaktikk :-)))

Skrevet

Godt råd!

*S*

He-he, godt forslag! Bortsett fra at man høres ikke videre intelligent ut, da.. :-)

Skrevet

He-he, godt forslag! Bortsett fra at man høres ikke videre intelligent ut, da.. :-)

Den sjansen får man bare ta! :-)

Forhåpentligvis er tilhøreren intelligent nok til å ta hintet om at det er fjernt å drive med den slags sammenligninger! ;-)

Og er ikke personen det, så er det vel verdt det lell, dersom masinga tar slutt*S*

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hvis du hadde gjort sånn hver eneste dag, så hadde jeg skjønt hvorfor hun klager, men når det bare er en dag en sjelden gang synes jeg hun bare kunne holdt kjeften sin. Herregud, sosialbolig bare fordi man ikke går ut en dag? For ei kjerring.

Mrs. Wallace
Skrevet

Godt råd!

*S*

Haha! Det er jo et kjempemorsomt råd!

*noterer bak øret*

Skrevet

Haha! Det er jo et kjempemorsomt råd!

*noterer bak øret*

Ja, det er bare synd at jeg leste den lenge etter at jeg var forbi stadiet der folk skulle kommentere mage og baby hele tiden! ;-)

Men den kan jo egentlig benyttes universellt! ;-)

Skrevet

Tror meg, jeg vet omtrent hvordan du har det. Har en mor som er (minst) like håpløs.

Vi har hatt minimal kontakt de siste årene, fordi jeg ikke orker all negativitet, og fordi ingenting fører fram. Og tro meg, jeg har prøvd. Hun har "sine greier" med flere andre slektninger også, så det går langt utenpå tradisjonell mor-datter-konflikt.

Nå som hun skal bli bestemor til sommeren (første barnebarn), så har vi tatt litt kontakt, og håper det beste. Men det så ikke ut til å funke særlig bra før jul, og hele relasjonen henger igjen i en tynn tråd. Det ser ut til at vi blir nødt til å sette hardt mot hardt - igjen - og si i klartekst at dette er siste sjans. Hun burde jo ha interesse av å klare å oppføre seg noenlunde akseptabelt, for å kunne ha kontakt med barnebarnet om ikke annet, men vi får se hvordan det går framover.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, det er bare synd at jeg leste den lenge etter at jeg var forbi stadiet der folk skulle kommentere mage og baby hele tiden! ;-)

Men den kan jo egentlig benyttes universellt! ;-)

Så absolutt. Det er en hel verden av muligheter.

*gnir meg i hendene og venter på en utidig kommentar*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...