Gå til innhold

14 år og piercing i navel.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forhold til de store tingene er en piercing en bagatell ja. Heldigvis. Men jeg personlig hadde nok foretrukket at min fjortenåring hadde kommet til meg først og spurt om lov.

Ja, det hadde jeg og det og jeg hadde attpåtil helt sikkert sagt at det var greit.

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

12

• flisa

5

• amber sun

5

• meg__123!

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er ganske overrasket og uening i mange av svarene du har fått. Såklart du må reagere på dette, det er jo derfor hun har gjort det! Ta den ut og bli enig med henne om at hun kan ta det når hun er gammel nok til å ta den i et studio er mitt råd!

Du er klar over at det å ta ut en piericing før den har grodd kan være direkte farlig?

Joa. Straff jenta med stygge arr og mulige infeksjoner.

Skrevet

Nope, ingen unger.

Jeg mener ikke at man skal la ting skure og gå, men i situasjonen over ville jeg tatt en prat med jenta om potensielle skadevirkninger ved å stikke høl i kroppen, spesielt når hun (etter hva jeg forstår) har gjort det selv.

Jeg anser det der som en bagatell, og ville ikke straffet henne. Men jeg har generelt liten tro på straff som virkemiddel. Heller appellering til ungdommens sunne vett.

"Jeg mener ikke at man skal la ting skure og gå, men i situasjonen over ville jeg tatt en prat med jenta om potensielle skadevirkninger ved å stikke høl i kroppen, spesielt når hun (etter hva jeg forstår) har gjort det selv."

Det ville jeg også gjort.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Jeg mener ikke at man skal la ting skure og gå, men i situasjonen over ville jeg tatt en prat med jenta om potensielle skadevirkninger ved å stikke høl i kroppen, spesielt når hun (etter hva jeg forstår) har gjort det selv."

Det ville jeg også gjort.

Det burde alle fornuftige foreldre gjøre.

Jeg vil heller ha et barn som vet hun kan komme til meg i årene som kommer, med alle de potensielle farene hun kommer til å få kjennskap til de neste årene - det være seg, sex, fyll, dop, osv, altså ting de fleste av oss møter i de sene ungdomsåra, enn en som ikke tror hun kan fortelle meg noe, og derfor lar være.

Skrevet

I forhold til de store tingene er en piercing en bagatell ja. Heldigvis. Men jeg personlig hadde nok foretrukket at min fjortenåring hadde kommet til meg først og spurt om lov.

"Men jeg personlig hadde nok foretrukket at min fjortenåring hadde kommet til meg først og spurt om lov. "

Klart det. Det ville jeg også foretrekke.

Hvis min fjortenåring hadde kommet og ønsket å pierce navlen, hadde jeg foretrukket at hun gjorde det i et profesjonelt studio.

Men jeg vil tro at datteren til hovedinnleggsskriveren vet at moren er imot det og sier nei, og nå har hun gjort det likevel. Hun har kanskje spurt og fått nei. Eller hun vet hva moren syns om det og har gjort det på trass.

I og med at en piercing ikke er verdens undergang, syns jeg ikke det blir riktig å komme med straffer som inndragelse av lommepenger osv for dette.

Det viktige er å forklare om evt. problemer som kan oppstå nå, spesielt siden hun har gjort det selv. Og lære henne å rense det skikkelig.

Piercingen er der om hun har penger eller ikke, og det verste nå vil være at hun får betennelse og arr.

Og ja, jeg har barn selv, og hun vil være fjorten om noen år.

Jeg har også piercing selv, så jeg vet hva jeg snakker om.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg piercet navlen da jeg var 14. Mamma sa "jaja" og formante litt om infeksjoner og arr, men gjorde ikke noe stort nummer av det. Jeg ville nok håndtert det på samme måte om min datter hadde gjort det samme.

Solsikkefrø
Skrevet

Jeg tok piercing i navlen som 15-åring. Min mor så det tilfeldigvis og ble stein forbanna. Hun dro opp genseren min og kikka meg på brystene for å se om jeg hadde tatt der. Det var veldig ydmykende!! Hun er et av de særeste personene jeg har møtt i hele mitt liv.

Når jeg tenker på det den dag idag, så fatter jeg fremdeles ikke hvorfor hun gjorde det på den måten, pervers måte syns jeg. Jeg kunne ikke hatt noen piercing idag, men den harmløse lille i navlen syns jeg ærlig du skal la være å bry deg med, med mindre det blir en fæl betennelse...

Gjest Humlepungen
Skrevet

Nope, ingen unger.

Jeg mener ikke at man skal la ting skure og gå, men i situasjonen over ville jeg tatt en prat med jenta om potensielle skadevirkninger ved å stikke høl i kroppen, spesielt når hun (etter hva jeg forstår) har gjort det selv.

Jeg anser det der som en bagatell, og ville ikke straffet henne. Men jeg har generelt liten tro på straff som virkemiddel. Heller appellering til ungdommens sunne vett.

Sunt vett er det ikke overdrevent mye av i tidlig pubertet. Tenåringshormoner og mer voksne kropper enn hjerner fører ofte til mye krasj. For ikke å snakke om at de ikke greier å se hva som kan vente rundt neste sving. Du forstår nok hva jeg mener.

Men bra å snakke fornuft først ja. Helt enig i det. Det må jo også vurderes opp til hvordan barnet/ungdommen er som person. Men jeg personlig hadde nok ikke bare latt det skure og gå. Men jeg hadde ikke gjort en stor greie ut av det. Det har jeg skrevet flere ganger. Men grenser hadde jeg nok satt.

Gjest Humlepungen
Skrevet

"Men jeg personlig hadde nok foretrukket at min fjortenåring hadde kommet til meg først og spurt om lov. "

Klart det. Det ville jeg også foretrekke.

Hvis min fjortenåring hadde kommet og ønsket å pierce navlen, hadde jeg foretrukket at hun gjorde det i et profesjonelt studio.

Men jeg vil tro at datteren til hovedinnleggsskriveren vet at moren er imot det og sier nei, og nå har hun gjort det likevel. Hun har kanskje spurt og fått nei. Eller hun vet hva moren syns om det og har gjort det på trass.

I og med at en piercing ikke er verdens undergang, syns jeg ikke det blir riktig å komme med straffer som inndragelse av lommepenger osv for dette.

Det viktige er å forklare om evt. problemer som kan oppstå nå, spesielt siden hun har gjort det selv. Og lære henne å rense det skikkelig.

Piercingen er der om hun har penger eller ikke, og det verste nå vil være at hun får betennelse og arr.

Og ja, jeg har barn selv, og hun vil være fjorten om noen år.

Jeg har også piercing selv, så jeg vet hva jeg snakker om.

Dette får trådstarter avgjøre selv. Hun vet jo hele historien.

Jeg personlig hadde satt grenser ved dette. En fjortenåring er bare et barn på veldig mange måter enda. Men noe stor greie er det ikke. Det har jeg skrevet før.

Skrevet

Hun må rense det med klorhexidin, evt. et rensemiddel som fås kjøpt hos piercingstudio.

Det viktige nå er at hun ikke får betennelse i piercingen, og da er det viktig at hun renser det hver dag til det er helt grodd.

Sjekk også om smykket hun har er av kirurgisk stål, så hun ikke får problemer med smykker som gir reaksjoner.

Det kan ta lang tid å gro, flere måneder, og hun må ikke stoppe å rense før det er helt bra.

Enig med de andre her som sier at dette ikke var det verste hun kunne gjort, men synd at hun gjorde det selv og ikke gikk til et studio og fikk gjort det safe.

Men kan - og vil - et studio gjøre det til en 14-åring?

Gjest Humlepungen
Skrevet

Det burde alle fornuftige foreldre gjøre.

Jeg vil heller ha et barn som vet hun kan komme til meg i årene som kommer, med alle de potensielle farene hun kommer til å få kjennskap til de neste årene - det være seg, sex, fyll, dop, osv, altså ting de fleste av oss møter i de sene ungdomsåra, enn en som ikke tror hun kan fortelle meg noe, og derfor lar være.

Fyll og sex ja. Og hva hadde du sagt om den saken? Du hadde kanskje sendt med fjortenåringen din en flaske vin til fest også? Og det sier jo alle med kunnskaper rundt alkohol er veldig lurt...

Men jeg kan jo ta feil av deg selvsagt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fyll og sex ja. Og hva hadde du sagt om den saken? Du hadde kanskje sendt med fjortenåringen din en flaske vin til fest også? Og det sier jo alle med kunnskaper rundt alkohol er veldig lurt...

Men jeg kan jo ta feil av deg selvsagt.

Nei, jeg hadde ikke sendt med fjortenåringen min en flaske vin på fest.

Men jeg hadde ikke hengt henne hvis hun dagen etterpå fortalte meg at hun hadde drukket vin.

Også her hadde jeg kjørt en samtale som dreide seg om alkohol, og sunn fornuft rundt bruk av den.

Jeg er helt enig med deg i at fjortenåringer ikke bør drikke, noe fjortenåringen min hadde visst, men du vet like godt som meg at det er rundt denne alderen folk flest begynner å drikke.

Jeg kan ikke mure jenta inne, men jeg kan lære henne litt om verden.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke sendt med fjortenåringen min en flaske vin på fest.

Men jeg hadde ikke hengt henne hvis hun dagen etterpå fortalte meg at hun hadde drukket vin.

Også her hadde jeg kjørt en samtale som dreide seg om alkohol, og sunn fornuft rundt bruk av den.

Jeg er helt enig med deg i at fjortenåringer ikke bør drikke, noe fjortenåringen min hadde visst, men du vet like godt som meg at det er rundt denne alderen folk flest begynner å drikke.

Jeg kan ikke mure jenta inne, men jeg kan lære henne litt om verden.

Bare et tips til fremtiden når du en gang blir far. Tenåringer som kjøres og hentes(av foreldrene) fra fester drikker mindre eller ingenting i forhold til unger som får dra fritt. En kan jo ikke bare si at siden mange begynner å drikke når de er 14 så er det ikke noe en kan gjøre med det. Mye kan faktisk gjøres. Du blir nok en god far tenker jeg. Prøver ikke å påstå at jeg har fasiten. Selv om jeg tenker det inni meg;o)

hehe

Gjest Persille
Skrevet

Har hun spurt deg om lov, fått nei og gjort det likevel? Eller har hun bare gjort det?

I første tilfelle MÅ du reagere, fordi regelbrudd burde ha en konsekvens.

I siste tilfelle - ta henne med til en som driver med piercing, få dem til å sjekke at den er ordentlig, og få veiledning i hvordan behandle osv. Hun må selvfølgelig betale det selv - men det er hennes kropp, og piercinger kan reverseres.

Du kan selvfølgelig lese en lekse om at du er skuffet eller noe samtidig, dersom du føler det nødvendig.

Gjest Persille
Skrevet

Girls will be girls, og dette er harmløst.

Hun kunne satt herion.

Skaff til veie rensemiddel for henne, sørg for at hun renser det godt, og ikke hiss deg opp så jævlig at hun neste gang det er noe ikke forteller deg det.

Det kan fort bli resultatet hvis du rabler.

Eventuelt kan du adoptere henne bort.

Jeg føler virkelig at du alltid sparer de beste rådene til slutt :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg føler virkelig at du alltid sparer de beste rådene til slutt :)

Får håpe folk ikke hører på meg. I så fall kommer adopsjonsbyråene til å bli jævla overarbeida framover. :)

Gjest Persille
Skrevet

Får håpe folk ikke hører på meg. I så fall kommer adopsjonsbyråene til å bli jævla overarbeida framover. :)

Th, jeg hører på deg, jeg :)

Men nå har du aldri anbefalt meg å adoptere bort Billa da, den hadde jeg vel muligens overhørt...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bare et tips til fremtiden når du en gang blir far. Tenåringer som kjøres og hentes(av foreldrene) fra fester drikker mindre eller ingenting i forhold til unger som får dra fritt. En kan jo ikke bare si at siden mange begynner å drikke når de er 14 så er det ikke noe en kan gjøre med det. Mye kan faktisk gjøres. Du blir nok en god far tenker jeg. Prøver ikke å påstå at jeg har fasiten. Selv om jeg tenker det inni meg;o)

hehe

Men saken er den at jeg også har vært ung, og jeg har sett veldig strenge foreldre. Kompiser og venninner som er vokst opp med lettere straffemedoder som husarrest og den slags.

Ingen har vært mer i opposisjon enn disse, og selv om foreldrene ikke visste noe om det, var det de som ble tatt av flatfylla på fest, knulla rundt og var i opposisjon i årevis.

De med, etter mitt syn, litt mer normale foreldre, klarte seg ofte langt bedre.

Jeg tror f.eks. ikke folk som vokser opp med foreldrenes unormale syn på alkohol, altså noe det må slås kraftig ned på i form av straffer, får et normalt syn på alkohol selv.

Jeg har veldig liten tro på straff.

Men jeg har naturligvis like liten tro på dumsnille foreldre som tillater alt, så det er ikke det jeg snakker om.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Th, jeg hører på deg, jeg :)

Men nå har du aldri anbefalt meg å adoptere bort Billa da, den hadde jeg vel muligens overhørt...

Hehe, jeg har ikke sett noen grunn til det - ennå. :)

Gjest Persille
Skrevet

Hehe, jeg har ikke sett noen grunn til det - ennå. :)

Det kommer nok...

Det du ikke vet er at jeg da sender henne med taxi til deg!

Så kan du se hva du har stelt i stand...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...