Gå til innhold

14 år og piercing i navel.......

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det kommer nok...

Det du ikke vet er at jeg da sender henne med taxi til deg!

Så kan du se hva du har stelt i stand...

Det høres ut som om hun har blitt oppdratt ganske fornuftig til nå, så det hadde gått som en lek å ta over. :)

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

12

• flisa

5

• amber sun

5

• meg__123!

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men kan - og vil - et studio gjøre det til en 14-åring?

Tror nokså sikkert at 14 er nedre grense for når studioer gjør det dersom fjortenåringen har foreldrenes tillatelse.

Korriger meg dersom det er feil.

Gjest Persille
Skrevet

Det høres ut som om hun har blitt oppdratt ganske fornuftig til nå, så det hadde gått som en lek å ta over. :)

Heh, ja - jeg tror nok du hadde klart det...

:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror nokså sikkert at 14 er nedre grense for når studioer gjør det dersom fjortenåringen har foreldrenes tillatelse.

Korriger meg dersom det er feil.

"Forskriftene setter ingen nedre aldersgrense for piercing, men i de fleste piercingstudioene i Oslo praktiseres en minimumsalder på 16 år. Det er viktig at forskriftene blir overholdt, og at all useriøs og amatørmessig piercing stanses."

Fra Rikshospitalets sider.

Skrevet

Dette er ikke ment som kritikk, men jeg bare lurer: Det heter navle, ikke navel, stemmer ikke det?

Spør fordi jeg har sett andre som også skriver navel her inne, og det er faktisk ingen andre steder jeg har sett det skrevet på denne måten.

Det heter navel på dialekt vettø

Skrevet

"Men jeg personlig hadde nok foretrukket at min fjortenåring hadde kommet til meg først og spurt om lov. "

Klart det. Det ville jeg også foretrekke.

Hvis min fjortenåring hadde kommet og ønsket å pierce navlen, hadde jeg foretrukket at hun gjorde det i et profesjonelt studio.

Men jeg vil tro at datteren til hovedinnleggsskriveren vet at moren er imot det og sier nei, og nå har hun gjort det likevel. Hun har kanskje spurt og fått nei. Eller hun vet hva moren syns om det og har gjort det på trass.

I og med at en piercing ikke er verdens undergang, syns jeg ikke det blir riktig å komme med straffer som inndragelse av lommepenger osv for dette.

Det viktige er å forklare om evt. problemer som kan oppstå nå, spesielt siden hun har gjort det selv. Og lære henne å rense det skikkelig.

Piercingen er der om hun har penger eller ikke, og det verste nå vil være at hun får betennelse og arr.

Og ja, jeg har barn selv, og hun vil være fjorten om noen år.

Jeg har også piercing selv, så jeg vet hva jeg snakker om.

Det er jo ikke bare det at hun har gjort det selv -hun har ogsågjort noe hun VISSTE hun ikke fikk lov til - det holder for å straffes det.

Skrevet

Bare et tips til fremtiden når du en gang blir far. Tenåringer som kjøres og hentes(av foreldrene) fra fester drikker mindre eller ingenting i forhold til unger som får dra fritt. En kan jo ikke bare si at siden mange begynner å drikke når de er 14 så er det ikke noe en kan gjøre med det. Mye kan faktisk gjøres. Du blir nok en god far tenker jeg. Prøver ikke å påstå at jeg har fasiten. Selv om jeg tenker det inni meg;o)

hehe

Jeg gikk imot mine egne prinsipper da min mor og mine store jenter (23 og 15) var i syden i desember. Jag sa til 15-åringen at faren hennes og jeg var blitt enig om at hun skulle få en drink om vi satt sammen og koste oss på restaurant.

Det var helt kjekt det -hun er aldri med på fester og sånn - men har vært nysgjerrig på hvordan ting smaker.

Jeg må bare si at det gikk veldig bra -hun likte ikke alt.

Jeg er litt sint på meg selv for å ha gått i mot alle prinsipper ved å "skjenke" en mindreårig -men det er på en måte forskjell på unger også.

TIl og med 23-åringen sa det;"Mamma - det der kunne du ikke gjort meg meg i alle fall!!"

hmmm

Skrevet

Jeg ville ikke likt det tror jeg, men jeg hadde ikke flydd av skaftet heller. Snakk med henne, i "jeg - form", da er det lettere å ta innover seg det du sier.

Jeg hadde nok også lagt inn at neste gang hun vurderer å gjøre noe med så er det fint om hun kommer til deg først. :)

Gjest Humlepungen
Skrevet

Men saken er den at jeg også har vært ung, og jeg har sett veldig strenge foreldre. Kompiser og venninner som er vokst opp med lettere straffemedoder som husarrest og den slags.

Ingen har vært mer i opposisjon enn disse, og selv om foreldrene ikke visste noe om det, var det de som ble tatt av flatfylla på fest, knulla rundt og var i opposisjon i årevis.

De med, etter mitt syn, litt mer normale foreldre, klarte seg ofte langt bedre.

Jeg tror f.eks. ikke folk som vokser opp med foreldrenes unormale syn på alkohol, altså noe det må slås kraftig ned på i form av straffer, får et normalt syn på alkohol selv.

Jeg har veldig liten tro på straff.

Men jeg har naturligvis like liten tro på dumsnille foreldre som tillater alt, så det er ikke det jeg snakker om.

Jeg mente ikke at autoritære foreldre er en løsning. Det bør finnes en gylden middelvei og "straffen" bør tilpasses alt etter hvordan tenåringen er og situasjonen er.

Men barn og ungdom trenger grenser. Det er ikke alltid det barn vil som er det beste for dem. Det samme gjelder tenåringer.

Her har vi ulike meninger. Slik er det bare. Jeg ble mer for grenser etter denne perioden da jeg jobbet med barn og ungdom. Fikk nytt syn på mye rart. Forresten sant det du sier om foreldre som er _for_ strenge. Det kan slå helt motsatt vei. Men en er ikke for streng om en sier nei og er bestemt når det trengs.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg gikk imot mine egne prinsipper da min mor og mine store jenter (23 og 15) var i syden i desember. Jag sa til 15-åringen at faren hennes og jeg var blitt enig om at hun skulle få en drink om vi satt sammen og koste oss på restaurant.

Det var helt kjekt det -hun er aldri med på fester og sånn - men har vært nysgjerrig på hvordan ting smaker.

Jeg må bare si at det gikk veldig bra -hun likte ikke alt.

Jeg er litt sint på meg selv for å ha gått i mot alle prinsipper ved å "skjenke" en mindreårig -men det er på en måte forskjell på unger også.

TIl og med 23-åringen sa det;"Mamma - det der kunne du ikke gjort meg meg i alle fall!!"

hmmm

Det er ikke å anbefale det der. Har sett det flere ganger med egne øyne. Hvis foreldrene er "kule" når det gjelder alkohol får barnet som tenåring/voksen et høyere alkoholforbruk enn barn som har strengere foreldre. Det er bevist med veldig klare tall.

Men du får vel ikke noen vane for å gjøre dette sammen med datteren din. Så faren er vel ikke så stor;o)

Skrevet

Det er ikke å anbefale det der. Har sett det flere ganger med egne øyne. Hvis foreldrene er "kule" når det gjelder alkohol får barnet som tenåring/voksen et høyere alkoholforbruk enn barn som har strengere foreldre. Det er bevist med veldig klare tall.

Men du får vel ikke noen vane for å gjøre dette sammen med datteren din. Så faren er vel ikke så stor;o)

Nei - hun drakk ikke opp noe hun fikk :) som sagt -jeg kjenner mine døtre -hun eldste ville jeg ikke betrodd hostesaft en gang på den alderen :)

Gjest som honning
Skrevet

Ta den ut? Hvordan mener du hun skal gjøre det da?

Dra den ut med makt og risikere å ødelegge navlen hennes?

Ærlig talt, det fins verre ting å tenke på enn en piercing i navlen.

Jeg er forøvrig enig med de under her som sier at det jaggu ikke er sikkert at jenta kommer til moren med evt. problemer den dagen hun virkelig har gjort noe hun trenger støtte og hjelp til å komme ut av, dersom moren reagerer voldsomt på denne piercingen.

Man kan da ikke bare godta alt tenåringer gjør fordi man er redd for at de ikke kommer til å betro seg til en når de virkelig har et alvorlig problem! Som foreldre kan man ikke være redd for å sette grenser som man håndhever! Det holder ikke å si at slik og slik er ikke lov, hvis man ikke viser gjennom praksis at det faktisk får konsekvenser.

Tenåringen visste om dette på forhånd, og når hun likevel velger å gjøre dette, ja, da blir det konsekvenser og det var hun klar over!Om man ikke direkte straffer tenåringen, så virkelig ta en prat med henne og få henne til å skjønne at det hun har gjort er uakseptabelt. (Men såklart på en slik måte at tilliten fortsatt er der)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...