Gå til innhold

Hvor bør vi søke?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Jeg har jobbet 2-3 år etter videregående, nå skal både jeg og samboer med barn søke på studier. Jeg skal ta et studium de har mange plasser, men siden snittet mitt bare er 3,1, er det få plasser jeg kan komme inn. Han derimot, har gode karakterer og kan komme inn hvor han vil omtrent. Jeg har funnet en plass som er helt perfekt og som jeg har gode sjangser å komme inn på. Det er også en plass som er billig å bo, og som har studenbolig i nærheten av skolen og barnehage. Han mener det ser greit ut, men mener likevel vi skal ha bergen på førstevalg. Der er det dyrt, og dessuten vet jeg at jeg ikke kommer inn der. Er det ikke da lurere for meg å ta den plassen jeg ønsker på førstevalg, og heller sette bergen på andrevalget? han mener jeg må sette bergen først, men da blir jo andre prioritert før meg på den plassen jeg ønsker... arrgh.. jeg vet ikke hva vi skal gjøre.. jeg har tatt hensyn til ham i alle år, så jeg føler at jeg har rett til å søke der jeg ønsker. Studiet hans ligger også på samme skolen der, så det er helt perfekt.

Skrevet

Det med at det er dyrere i Bergen enn det andre stedet, må dere nesten vurdere selv.

As for the rest - om dere altså blir enige om at Bergen hadde vært best, men er lite sannsynlig:

Du søker 1)Bergen, 2)Annet sted. Du søker på tidligopptaket med søknadsfrist 1. mars.

Han søker 15. april. Han søker også 1)Bergen, 2)Annet sted.

15. mai får du opptakssvaret ditt. Dersom du kommer inn i Bergen er jo alt fint og dandy. Dersom du kommer inn det andre stedet, må samboer omprioritere sin søknad. Han har frist frem til 1. juli med å stokke om på de alternativene han allerede har satt opp på søknaden.

Det du skriver om at "men da blir jo andre prioritert før meg på den plassen jeg ønsker" stemmer ganske enkelt ikke. I det de ser at du ikke kvalifiserer til inntak i Bergen, stiller du på lik linje med andre som har søkt på det andre stedet, helt uavhengig av om du har stedet som første eller annenprioritet.

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Så hvis jeg vil søke en plass det står poenggrense på 33,9... og jeg har 31,0... da er det ingen vits å søke i det hele tatt da..? Har ikke mulighet til å ta opp igjen fag dessverre.

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Det med at det er dyrere i Bergen enn det andre stedet, må dere nesten vurdere selv.

As for the rest - om dere altså blir enige om at Bergen hadde vært best, men er lite sannsynlig:

Du søker 1)Bergen, 2)Annet sted. Du søker på tidligopptaket med søknadsfrist 1. mars.

Han søker 15. april. Han søker også 1)Bergen, 2)Annet sted.

15. mai får du opptakssvaret ditt. Dersom du kommer inn i Bergen er jo alt fint og dandy. Dersom du kommer inn det andre stedet, må samboer omprioritere sin søknad. Han har frist frem til 1. juli med å stokke om på de alternativene han allerede har satt opp på søknaden.

Det du skriver om at "men da blir jo andre prioritert før meg på den plassen jeg ønsker" stemmer ganske enkelt ikke. I det de ser at du ikke kvalifiserer til inntak i Bergen, stiller du på lik linje med andre som har søkt på det andre stedet, helt uavhengig av om du har stedet som første eller annenprioritet.

Så hvis jeg vil søke en plass det står poenggrense på 33,9... og jeg har 31,0... da er det ingen vits å søke i det hele tatt da..? Har ikke mulighet til å ta opp igjen fag dessverre.

(skrev innlegget til meg selv også heh)

Caloni Makaroni
Skrevet

"Poenggrense" blir litt misvisende. Det tallet som står er det antallet poeng som sistemann som ble tatt opp til det studiet i fjor hadde. Det vil si at dersom et studium har 100 plasser, så blir de 100 med de beste karakterene tatt opp. Den siste av dem, altså den med lavest poengsum, blir stående som "poenggrense". Derfor er poenggrensene kun veiledende. På samordna opptak sine hjemmesider kan du se "poenggrenser" fra flere år, du vil se at de varierer litt. Det kommer ganske enkelt an på hvor gode karakterer søkerne det året har.

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

"Poenggrense" blir litt misvisende. Det tallet som står er det antallet poeng som sistemann som ble tatt opp til det studiet i fjor hadde. Det vil si at dersom et studium har 100 plasser, så blir de 100 med de beste karakterene tatt opp. Den siste av dem, altså den med lavest poengsum, blir stående som "poenggrense". Derfor er poenggrensene kun veiledende. På samordna opptak sine hjemmesider kan du se "poenggrenser" fra flere år, du vil se at de varierer litt. Det kommer ganske enkelt an på hvor gode karakterer søkerne det året har.

Jeg kan søke innen 1 mars hvis jeg har barn? Men når jeg da søker, hvordan vurderer de om de vil ta meg inn eller ikke? For det er jo flere som søker til 15 april som kanskje er mer kvalifisert... forklarte jeg meg godt nok nå?

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg kan søke innen 1 mars hvis jeg har barn? Men når jeg da søker, hvordan vurderer de om de vil ta meg inn eller ikke? For det er jo flere som søker til 15 april som kanskje er mer kvalifisert... forklarte jeg meg godt nok nå?

Det kan tyde på at du søker i egen kvote, at du er prioritert på noe vis, ettersom du har barn. Derfor må du søke tidligere enn de andre. I slike kvoter er det lavere poenggrenser. Jeg vet ikke så mye om det der, og det kommer nok an på det enkelte studiet, det er forskjellig hva det har kvoter for.

Men som en annen sier her,- sett det du helst vil på 1. plass. Om du ikke kommer inn der, så havner du på venteliste der, samtidig som at du konkurrerer like sterkt på ditt andre ønske. Du har ingenting å tape på det. Om du kommer inn på 1. valget ditt har du derimot ingen rettigheter i forhold til 2. valget, så du bør ha prioritert rett.

Gjest Ikke nick idag...
Skrevet

Det kan tyde på at du søker i egen kvote, at du er prioritert på noe vis, ettersom du har barn. Derfor må du søke tidligere enn de andre. I slike kvoter er det lavere poenggrenser. Jeg vet ikke så mye om det der, og det kommer nok an på det enkelte studiet, det er forskjellig hva det har kvoter for.

Men som en annen sier her,- sett det du helst vil på 1. plass. Om du ikke kommer inn der, så havner du på venteliste der, samtidig som at du konkurrerer like sterkt på ditt andre ønske. Du har ingenting å tape på det. Om du kommer inn på 1. valget ditt har du derimot ingen rettigheter i forhold til 2. valget, så du bør ha prioritert rett.

Tusen takk. Du gir meg hvertfall et håp! Jeg var veldig skolelei på videregående, men valgte å gjennomføre istedenfor å slutte sånn uten videre. Jeg stod i alle fag, men kom desverre noe dårligere ut enn de andre... Nå har jeg fått noen år på meg til å "bli mer voksen" og har samlet mye energi, og har lyst å studere sykepleien (som jeg også har kjøpt mye av fagstoffet til allerede, jeg leser mye). Og jeg vet at jeg kan klare å komme meg gjennom det studiet, bare synd jeg var så skolelei på vgs.. det har ødelagt en del... skulle ønske samordna opptak leste dette ;)

Skrevet

Det kan da ikke være snakk om annet enn at dere begge skal søke der du sikkert kommer inn. Især siden dere har barn. Det hadde vært anderledes om dere ikke hadde det. Blir dere nødt til å bo to steder (fordi han absolutt skal til Bergen og du ikke kommer inn der), blir det bare ekstrautgifter, og den som bor med barnet får ikke stipend og barnetrygd som enslig så lenge dere fortsatt er sammen.

Mener han ikke det er like viktig for deg å få en utdannelse som det er for ham? Han høres fryktelig egoistisk ut.

Skrevet

Jeg er ganske inne i det der med studieopptak, og jeg har aldri hørt om kvoter for folk med barn. Er du sikker på at det ikke er 23/5-regelen eller realkompetanse regelen du mener(der kan det telle som erfaring hvis man har vært hjemme med barn).

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg er ganske inne i det der med studieopptak, og jeg har aldri hørt om kvoter for folk med barn. Er du sikker på at det ikke er 23/5-regelen eller realkompetanse regelen du mener(der kan det telle som erfaring hvis man har vært hjemme med barn).

Jeg mener ingenting, svaret ditt skulle sikkert til trådstarter ;)

Men nei, jeg har heller aldri hørt om en slik kvote.

Skrevet

Jeg mener ingenting, svaret ditt skulle sikkert til trådstarter ;)

Men nei, jeg har heller aldri hørt om en slik kvote.

Nei, svaret mitt var til deg, siden det var du som nevnte den kvota. Men jeg ser nå jeg leste det du skrev litt feil.

Caloni Makaroni
Skrevet

Nei, svaret mitt var til deg, siden det var du som nevnte den kvota. Men jeg ser nå jeg leste det du skrev litt feil.

Ah..jeg sa det med kvota fordi Ikke nick i dag.. sa hun skulle søke i mars fordi hun hadde barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...