Gå til innhold

Følsomme tenner

Anbefalte innlegg

Gjest Reidunn

Jeg har mye vondt i tennene mine.

Jeg har tannlegeskrekk og for ett år siden tok jeg mot til meg og oppsøkte tannlege etter 6 år. Det sier seg selv at det var mye å gjøre. Blant annet trakk jeg begge visdommene nede.

Etter at jeg var der har jeg vært plaget med ising i innerste tannen (den ved siden av visdommen), spesielt når jeg er borti tannen med tungen. Dette skjer også nå når jeg er borti tannen ved siden av denne.

Av og til kjenner jeg det når jeg trekker pusten eller er ute i kaldt vær.

Jeg bør vel nevne at jeg skjærer tenner og har veldig nedslitte tenner.

Tannlegen ville vurdere tennene mine i ett år, for å se om det er mer slitasje før jeg fikk bittskinne.

Jeg våkner mange morgener med veldig vondt i tennene og kjeven. Så jeg kjenner selv at jeg fortsatt gnisser tenner, men jeg vet jo ikke om det fører til slitasje.

Jeg lurer også på om det kan føles som murring når visdommshullet gror igjen.

Jeg drikker sukkerfri brus hver kveld, ikke fra flasken.

Er dette så skadelig at jeg bør slutte?

Jeg har også til tider ising i andre tenner, kommer dette av gnissingen ?

Jeg er veldig redd for å få tannverk, det har jeg aldri hatt. Hvis jeg går til tannlegen en gang hvert år, er det da sannsynlig at jeg kan få tannverk ?

Dette ble langt og mye, men håper du kan svare meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26051-f%C3%B8lsomme-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Reidunn.

Når man får trukket en visdomstann hender at noe av roten på tannen forran blir liggende bar. Dette kan gi ising. Når du er glad i å drikke brus vil dette også kunne løse opp tannemaljen såpass at det gir ising.

Dersom du gnisser tenner såpass at det bekymrer deg bør du la tannlegen titte på problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26051-f%C3%B8lsomme-tenner/#findComment-107759
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...