Gå til innhold

Cochlea Implantat (musikkvideo)

Anbefalte innlegg

Gjest opplys meg
Skrevet

Hva sa hun damen i den videoen egentlig, (bortsett fra å tydelig være imot operasjonen)??

Og hva med den 3 åringen, hva var det med henne??

Jeg kan desverre ikke tegnspråk.

Gjest Aviaana
Skrevet

Hva sa hun damen i den videoen egentlig, (bortsett fra å tydelig være imot operasjonen)??

Det var svensk tegnspråk eller?. Jeg kjente igjen noen tegn, men det var likevel ikke helt forståelig.

Står foreldre i Norge helt fritt til å bestemme om barnet skal få CI eller ikke?

Gjest opplys meg
Skrevet

Det var svensk tegnspråk eller?. Jeg kjente igjen noen tegn, men det var likevel ikke helt forståelig.

Står foreldre i Norge helt fritt til å bestemme om barnet skal få CI eller ikke?

Svensk???

Jeg trodde tegnspråk var likt i alle land jeg.....(Rødme)

Gjest Aviaana
Skrevet

Svensk???

Jeg kan svare, hvis ikke Togli allerede har svart på det.

Tegnspråket er forskjellig fra land til land, på samme måte som talespråket. Det riktignok tegn som er like. Mange døve kan nok forstå hverandre over landegrensene på et veldig grunnleggende nivå. Men begynner man å snakke avansert så blir det straks mer komplisert.

Skrevet

Svensk???

Nei, det er ulikt. En del ord (særlg slike som illustrerer noe konkret) kan være like eller nesten like (som ordet for baby, der man legger armene litt i kryss foran brystet, og vugger frem og tilbake, som man ville gjort om man hadde en liten baby liggende i armene), men langt fra alt er likt. Dessuten er jo tegnspråk mer enn tegnene, både munnstilling, grammatikk osv.

Caloni Makaroni
Skrevet

Foreldre står helt fritt til å velge hvorvidt de ønsker at barnet skal få CI. Men jeg vil tro det er mye press fra fagfolk som mener de vet best..Det var en tråd om det her for en del uker siden.

Skrevet

Og hvorfor var hun imot implantatet?

Skrevet

Hun sa på tegnspråk det samme som de sang på videoen antar jeg? Det var svensk tegnspråk, så jeg oppfatta ikke alt. Niåringen her i huset mente den engelske teksten stemte overens med tegnene, så jeg stoler på det ;-)

Skrevet

Og hvorfor var hun imot implantatet?

Antagelig fordi hun mener at det ikke er riktig å operere friske, døve småbarn. Etter en operasjon må de trenes opp (fra de er helt små) til å lære å høre med den kunstige hørselen de har fått via implantatet. Dette krever masse trening og noen foreldre velger også bort tegnspråk for barnet sitt. Går implantatet i stykker er man stokk døv uten mulighet for å kommunisere med omverdenen. Så også når man f.eks. har svømming på skolen, sover etc..

Jeg sier ikke at jeg er imot CI, for det er jeg ikke. Jeg synes likevel det er viktig at man også ser de negative sidene ved saken...

Skrevet

Ja, svensk ts. Jeg skjønte ikke alt jeg heller, men tror de prata om det samme som sangteksten?

Foreldre må selv ta valget om operasjon eller ikke, men endel døve foreldre føler seg presset fra "høyere hold", ja...

Skrevet

Svensk???

Du er ikke den eneste som tror det;-)

Vi har også dialektvarianter i tegnspråk :-)

Gjest Aviaana
Skrevet

Antagelig fordi hun mener at det ikke er riktig å operere friske, døve småbarn. Etter en operasjon må de trenes opp (fra de er helt små) til å lære å høre med den kunstige hørselen de har fått via implantatet. Dette krever masse trening og noen foreldre velger også bort tegnspråk for barnet sitt. Går implantatet i stykker er man stokk døv uten mulighet for å kommunisere med omverdenen. Så også når man f.eks. har svømming på skolen, sover etc..

Jeg sier ikke at jeg er imot CI, for det er jeg ikke. Jeg synes likevel det er viktig at man også ser de negative sidene ved saken...

Jeg er enig i at alt ikke bare er solskinn med CI. Jeg ser også problemet/behovet for mye talestimulering og at det også kan bli et veldig stort press for barnet, for at det skal lære seg å prate og fungere i den hørende verden.

Men hvorfor er det så viktig dette med at barnet ikke hører når CI er tatt av?.eller at det ikke kan brukes i svømmehallen?. Er man så ofte i svømmehallen da?. Tar jeg av meg brillene/linsene så er jeg sterkt synshemmet. Marerittet er jo å miste brillene/linsene på et sted uten å ha med noe ekstra. Da hadde jeg slitt.

Men hvor ofte skjer sånt da?.

Og hvor ofte kan et Cochlea-implantat gå i stykker?. skjer det ofte. Jeg har som sagt ikke noe (personlig) erfaring med dette, men jeg vet jo at det alltid vil være en risiko ved alle operasjoner og implantater.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg er enig i at alt ikke bare er solskinn med CI. Jeg ser også problemet/behovet for mye talestimulering og at det også kan bli et veldig stort press for barnet, for at det skal lære seg å prate og fungere i den hørende verden.

Men hvorfor er det så viktig dette med at barnet ikke hører når CI er tatt av?.eller at det ikke kan brukes i svømmehallen?. Er man så ofte i svømmehallen da?. Tar jeg av meg brillene/linsene så er jeg sterkt synshemmet. Marerittet er jo å miste brillene/linsene på et sted uten å ha med noe ekstra. Da hadde jeg slitt.

Og hvor ofte kan et Cochlea-implantat gå i stykker?. skjer det ofte. Jeg har som sagt ikke noe (personlig) erfaring med dette, men jeg vet jo at det alltid vil være en risiko ved alle operasjoner og implantater.

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3396968

Der står det mye mer eller mindre fornuftig, om ikke annet mange argumenter både for og imot! :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Du er ikke den eneste som tror det;-)

Vi har også dialektvarianter i tegnspråk :-)

Og slanguttrykk, eller hva?

Caloni Makaroni
Skrevet

Erhm...ser jo nå at jeg kun linket til hovedinnlegget. Men der har du topicen, så kan du søke etter det. Var mye interessant som kom fram der!

(Og hvordan linker jeg til en tråd, ikke bare et enkelt innlegg?)

Skrevet

Problemet med CI er at noen av foreldrene som velger CI til barnet sitt, også velger bort tegnspråk. Jeg hørte f.eks. om en med CI som fikk frastjålet apparatet første dag av Sydenferien sin. Du kan tenke deg at foreldrene (og jenta) da var glade fordi de ikke hadde hørt på "ekspertene", men lært ts likevel.

Jeg har også opplevd elever med CI (som ikke har lært ts) som hater svømmeundervisninga på skolen. De er da utestengt fra all kommunikasjon.

Om ca 10 år kommer vi til å se resultatet. Mange av CI-barna som ikke fikk muligheten til å lære ts, vil bli utestengt fra f.eks høyere utdanning. Der er det ofte forelesninger i store saler, lærere som ikke tar hensyn (og/eller klipper av seg skjegget og barten;-)) og medelever som diskuterer fag. I slike sammenhenger må nok veldig mange med CI ha tolk i undervisningen.

Jeg kjenner en med CI som fikk epilepsi som følge av operasjonen. Jeg kjenner også til en som fikk lammelser i ansiktsnerven (mannen min fikk også det, men heldigvis forbigående).

Vel, det var de negtive sidene jeg kommer på i farta, men det er helt klart også mange positive sider. Jeg føler bare for å fortelle folk at bare man får CI så er alle problemet løst. I media fremstilles det stort sett på denne ensidige måten..

Hadde jeg fått et døvt barn, hadde jeg antagelig valgt operasjon (fordi "alle andre" får det). Tegnspråk i tillegg hadde selvsagt vært et "must". Tospråklighet er kun et gode :-)

Skrevet

Og slanguttrykk, eller hva?

Ja! Jeg oppdager stadig vekk nye slanguttrykk, spesielt blant de yngre døve :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...