Gå til innhold

Skatt og studielån

Anbefalte innlegg

Gjest økonomisk
Skrevet

Jeg har 60 000 kr igjen av studielånet mitt. Jeg har ikke noen annen gjeld og har nedbetalt bolig. Jeg har 90 000 kr. på sparekontoen min.

Er det lurt å betale ned studiegjelda mi eller vil jeg da bare få mye mere skatt? Hva svarer seg? Renta på studielåner skal jo snart stige enda mere.

Skrevet

Får du høyere rente på sparekontoen enn du betaler på lånet, så beholder du kontoen (lite sannsynlig). Hvis ikke betaler du ned lånet.

Skatten blir redusert med 28% av betalte renter, men da sitter du jo uansett igjen med 72% selv. Dessuten må du betale tilsvarende skatt på renter du får på sparekontoen.

Gjeld lønner seg ikke, med mindre du finner noe å investere pengene i som gir høyere avkastning enn gjeldskostnaden.

Skrevet

Jeg lever etter prinsippet "cash is king", og nedbetaler aldri gjeld hvis jeg ikke må, dvs. om jeg ikke har råd til å beholde lånet med dagens betingelser og størrelse.

Foretrekker heller å ha en sparekonto jeg kan ta litt av og til, og så nedbetale på gjelden hver måned.

Er du ute etter det absolutt billigste, og kun dette, så er det selvfølgelig best å nedbetale lånet, siden det er høyere rente på lånet enn du får på sparekontoen.

Men igjen: For meg er dette en ikkeløsning. Heldgivis er dette individuelt :)

Skrevet

Det lønner seg aldri å ha gjeld, med mindre man som Atene sier investerer dem og er heldig med investeringen.

Men har du planer om å ta opp gjeld til noe annet snart igjen, kan du like godt beholde studielånet, for det er det gunstigste lånet man kan ha.

Skrevet

Når det gjelder skatt så trenger du ikke å bekymre deg, fordi lånet er for lite til at det utgjør noen summer.

Det samme med renteøkningen, det også utgjør svært lite på et lån på 60.000,-

Rent økonomisk så lønner det seg ikke å ha lån, så derfor vil det lønne seg å nedbetale lånet, hvis du ikke får høyere renter på de 90.000 enn hva du betaler i renter på studielånet. Men det er nok tvilsomt.

Men hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg beholdt studilånet og heller hatt de 90.000 i bakhånd til andre ting.

Du blir ikke noe rikere av å innbetale lånet, du blir heller ikke noe særlig fattigere, lånet ditt er for lite til det.

Betal heller litt ekstra på studielånet ditt pr. måned.

Skrevet

Det er alltid mest økonomisk å ikke ha gjeld. Men om du nå skal ha gjeld, så er studigjeld noe av det beste.

Regnestykket er enkelt.

Du betaler X kroner i renter på gjelden, og får 28% av det i fradrag på skatten. Så skatten blir høyere uten gjeld, men du slipper jo å betale renter.

Var det forståelig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...