Gå til innhold

Hjemmelaget tomtebrygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Juledrikk for meg er mammas hjemmelagede tomtebrygg :-) Det har vi alltid hatt i julen, og jeg savner det hvis jeg ikke er hjemme på julaften.

MMMMM!

Vi fikk alltid lov til å drikke det vi ville av det da jeg var barn, mener jeg å huske.

Men hvor sterkt er det egentlig?

Ungene mine fikk lov til å lukte på det i dag (*s*) - og jeg sa de kunne smake og, men det ville de ikke, "for det er jo ikke lov, mamma!"

Det varierer sikkert, men er det sterkere enn lettøl? Vi kjører jo bil etter å ha drukket det, men ikke rett etter maten da....

*kremt*

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke det alkoholfritt da? Jeg kan aldri tro at min mor serverte alkoholholdig øl til meg da jeg var liten

*rister iherdig vantro på hodet*

Skrevet
  Lisabeth skrev (På 3.1.2007 den 22.12):

Er ikke det alkoholfritt da? Jeg kan aldri tro at min mor serverte alkoholholdig øl til meg da jeg var liten

*rister iherdig vantro på hodet*

Det foreldrene mine alltid sa var at det var veldig svakt, og omtrent alkoholfritt.

Men det er jo laget på sukker og gjær og vann - og det blir da alkohol?

Synes å minnes historier om folk som har fått rødt på promillekontroll etter å ha drukket dette - men det er kanskje tøys?

Skrevet
  prust skrev (På 3.1.2007 den 22.17):

Det foreldrene mine alltid sa var at det var veldig svakt, og omtrent alkoholfritt.

Men det er jo laget på sukker og gjær og vann - og det blir da alkohol?

Synes å minnes historier om folk som har fått rødt på promillekontroll etter å ha drukket dette - men det er kanskje tøys?

Det er ikke alkohol det - vi fikk jo det fra vi gikk i bleier - åååååååå hadde nesten glemt hvor godt det var!!!

Lagde et år sjøl også ,men brukte feil korker så de smalt i taket en etter en på loftet! hehe

Etter å ha kikka litt rundt på nettet - så tror jeg nå at det er alkohol i det. ....hehe

Skrevet
  flisa skrev (På 4.1.2007 den 0.06):

Det er ikke alkohol det - vi fikk jo det fra vi gikk i bleier - åååååååå hadde nesten glemt hvor godt det var!!!

Lagde et år sjøl også ,men brukte feil korker så de smalt i taket en etter en på loftet! hehe

Etter å ha kikka litt rundt på nettet - så tror jeg nå at det er alkohol i det. ....hehe

Jeg tror også vi fikk det helt fra vi var bittesmå...

Men har du noen linker til evt alkoholinnhold? Litt greit å vite i forhold til bilkjøring og i forhold til ungene...

Men nå er det vel ikke mye igjen - får vente til neste år! Da har jeg lyst til å lage selv igjen :-)

Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 8.19):

Jeg tror også vi fikk det helt fra vi var bittesmå...

Men har du noen linker til evt alkoholinnhold? Litt greit å vite i forhold til bilkjøring og i forhold til ungene...

Men nå er det vel ikke mye igjen - får vente til neste år! Da har jeg lyst til å lage selv igjen :-)

Nei har ingen linker - bare skrev Tomtebrygg i Google og skumleste.

Annonse

Skrevet
  flisa skrev (På 4.1.2007 den 8.23):

Nei har ingen linker - bare skrev Tomtebrygg i Google og skumleste.

Nå har jeg også googlet - og jeg er vel blitt ganske så overbevist om at tomtebrygg er alkoholholdig!

Skjønte at det kom an på hvor lenge det stod og gjærte. Husker nå at den dunken stod i stua med ullteppe over foran ovnen i flere dager, kanksje en uke?, ikke bare ett døgn...

Og da blir det nok alkohol ja! Noen snakket om 5-6 promille, andre om 10-12!!!!

Skal spørre mamma hvor lenge hun lar det gjære!

Gjest Underskrift
Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 8.36):

Nå har jeg også googlet - og jeg er vel blitt ganske så overbevist om at tomtebrygg er alkoholholdig!

Skjønte at det kom an på hvor lenge det stod og gjærte. Husker nå at den dunken stod i stua med ullteppe over foran ovnen i flere dager, kanksje en uke?, ikke bare ett døgn...

Og kanskje vurdere at dere ikke til nesteår fortsetter og kjøre bil etter og ha drukket det ;o)

Skrevet
  Underskrift skrev (På 4.1.2007 den 8.40):

Og kanskje vurdere at dere ikke til nesteår fortsetter og kjøre bil etter og ha drukket det ;o)

Nå har vi ikke kjørt bil etterpå de to gangene vi har drukket det i år - men foreldrene mine kjørte jo hjem etter de hadde vært hos oss 1. nyttårsdag...I morgen skal vi på middag hos mine foreldre, og da er det jo vi som skal kjøre hjem etterpå, men mannen min er ikke noe glad i den fantastiske juledrikken, så han holder seg nok edru!

Men - jeg skal legge det på minnet ja! Og kanskje høre på min snusfornuftige syvåring som sier at det ikke er lov for barn å drikke det ;-)

Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 8.44):

Nå har vi ikke kjørt bil etterpå de to gangene vi har drukket det i år - men foreldrene mine kjørte jo hjem etter de hadde vært hos oss 1. nyttårsdag...I morgen skal vi på middag hos mine foreldre, og da er det jo vi som skal kjøre hjem etterpå, men mannen min er ikke noe glad i den fantastiske juledrikken, så han holder seg nok edru!

Men - jeg skal legge det på minnet ja! Og kanskje høre på min snusfornuftige syvåring som sier at det ikke er lov for barn å drikke det ;-)

jo - jeg syns absolutt at også dagens barn bør få den gleden! *dukker*

Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 8.36):

"Og da blir det nok alkohol ja! Noen snakket om 5-6 promille, andre om 10-12!!!!"

Antar du snakker om alkoholinnholdet i ølet og ikke i blodet her! ;-)

Dersom alkoholinnholdet er 6 promille, er det det samme som 0,6%, altså ikke så veldig mye. Vi drakk eplecider som barn der det sto på flaska at den inneholdt max 0,7 vol%.

Skrevet

Jeg er overbevist om at min fars tomtebrygg var minst like sterkt som lettøl,- antageligvis som vanlig øl. Men det sto jo i flere uker,- ikke bare et par dager.

Det var godt *mimrer*,- og helt lovlig for barn å drikke. I julen.

Annonse

Skrevet
  Katt-ja skrev (På 4.1.2007 den 9.34):

Jeg er overbevist om at min fars tomtebrygg var minst like sterkt som lettøl,- antageligvis som vanlig øl. Men det sto jo i flere uker,- ikke bare et par dager.

Det var godt *mimrer*,- og helt lovlig for barn å drikke. I julen.

Ja. jeg husker den dunken stod der lenge.... :-)

Men det var lov ja, for barn å drikke det!

Men hva praktiseres nå da?

Skrevet
  morsan skrev (På 4.1.2007 den 9.27):

"Og da blir det nok alkohol ja! Noen snakket om 5-6 promille, andre om 10-12!!!!"

Antar du snakker om alkoholinnholdet i ølet og ikke i blodet her! ;-)

Dersom alkoholinnholdet er 6 promille, er det det samme som 0,6%, altså ikke så veldig mye. Vi drakk eplecider som barn der det sto på flaska at den inneholdt max 0,7 vol%.

Jeg rotet. Mente at ølet inneholdt 5-6% alkohol, og at noen laget et veldig sterkt øl med 10-12 % alkohol.

Mente ikke promille.

Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 10.07):

Jeg rotet. Mente at ølet inneholdt 5-6% alkohol, og at noen laget et veldig sterkt øl med 10-12 % alkohol.

Mente ikke promille.

5-6% er veldig strekt, da! det er jo mer enn vanlig pils.

Men i den artikkelen som laban la ut sto det at enkelte kunne få nokså høyt alkoholinnhold ved bruk av "spesialoppskrifter", men ikke fullt så mye ved å følge standardoppskriften.

Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 10.07):

Mente ikke promille.

Men i den artikkelen som laban la ut sto det at enkelte kunne få nokså høyt alkoholinnhold ved bruk av "spesialoppskrifter", men ikke fullt så mye ved å følge standardoppskriften.

Skrevet
  prust skrev (På 4.1.2007 den 10.04):

Oi da - åtte timer etter å ha drukket tomtebrygg - det overholdt vi aldri!

;-)

Var jo lavere promillegrense før også.

Jeg husker en historie fra min barndom om da onkelen min ble stoppet i promillekontroll like etter å ha drukket tomtebrygg. Det ga utslag på ballongen (dette var lenge før dagens moderne apparater), men han forklarte situasjonen, fikk skylt munnen eller noe slikt og blåste en gang til, og det ga da ikke utslag.

Skrevet
  morsan skrev (På 4.1.2007 den 10.09):

Går det an å kjøpe en eller annen dings til å putte oppi ølet for å se hvor sterkt det er?

Sånn à la urin-sticks?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...