Gå til innhold

Har jeg en spiseforstyrrelse eller er dette normalt?.

Anbefalte innlegg

Gjest normal eller forstyrret?.
Skrevet

Jeg er ikke så veldig fornøyd med kroppen min for tiden. For tre år siden så var jeg tynn, hellet mot undervektig. En del av dette var pga sykdom. Så fikk jeg i meg mer næring. Jeg går samtidig på medisiner som øker appetitten. Jeg er innenfor BMI-grensen, men føler meg likevel stor. Jeg skulle gjerne redusert den store magen min samt fått fastere kropp.

Jeg har blitt mer opptatt av mat det siste året. Jeg spiser hva jeg vil til frokost og middag, kvelds etc. Men jeg er mer opptatt av å ikke spise fete ting til hverdags, eller kaker og kjeks når jeg strengt tatt ikke er sugen på det. Det hender jeg unner meg pomfri en gang iblant, men jeg ser alltid etter sunnere alternativer først.

Problemet er når jeg er på besøk hos vennene mine. Det er veldig glad i søtsaker, kaker etc. Hver helg står det alltid potetgull og sjokolade fremme. Jeg spiser litte grann av det, men nøyer meg ellers med kaffe . Hvis vi ikke lager mat sammen som ikke er direkte usunn.Jeg spiser ellers nok mat og vil ikke legge på meg av dette. Men jeg føler et sterk mas fra venner om å hive innpå av godsakene deres.

Er jeg på grensen til spiseforstyrret når jeg ikke vil spise sjokolade og kaker to ganger i uken?. Eller er min frustrasjon over vektøkning og tomme kalorier innenfor det normale?.

Gjest ganske normalt
Skrevet

Jeg synes du høres normal ut jeg. Kanskje litt situps kan hjelpe på magemusklene dine. Bestem over deg selv.

Gjest bygg din egen helse
Skrevet

Nei du er IKKE spiseforstyrret av den grunn! Det høres heller ut som vennene dine har et problem - i betydningen at de er integrert i et av vår kulturs store problemer, - at det anses som "normalt" å ha et altfor stort inntak av sukker.

Skrevet

På meg verkar du ha eit bevisst forhold til kosthaldet ditt. Det er ikkje det same som å ha SF. I mi erfaring innebærer dét enormt mykje meir. Det at "folk flest" kanskje ikkje er så veldig bevisste, er jo leit, men det gjer ikkje deg sjukeleg av den grunn. Så per i dag vil svaret frå meg bli "nei" til SF for din del.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg syns det virker som om du har et fornuftig forhold til mat. Du spiser godt, vil bare ikke ha søtkaker og kaker flere ganger i uken. Det er som meg det, jeg spiser ikke søtsaker hver uke. Og kaker spiser jeg sjeldnere enn en gang i måneden gjenomsnittlig.

Skrevet

Jeg synes du høres fornuftig ut, jeg. Jeg jobber med å bli like fornuftig selv. :-)

Skrevet

Sånn har jeg det og. Sier bare "neitakk, jeg legger på meg så fort" hvis folk spør om jeg skal ha mer, eller insisterer på at jeg skal spise mer. De "maser" ikke mer etter det svaret. Koser meg i bursdager osv. men spiser heller et lite kakestykke enn et stort, og drikker heller farris enn brus. Men nå er jeg ikke veldig glad i søtt heller da. Hvis man ikke tenker over hva man putter i seg klarer man heller ikke ha kontroll på vekta.

Skrevet

Jeg synes dette høres helt normalt ut. Så lenge du spiser normalt store mengder med mat, og velger sunne alternativer, så kan ingen si noe på det.

Kroppen din synes bare dette er bra.

Selv velger jeg også oftes sunne alternativer, og spiser noe snop. Men aldri store mengder.

Skrevet

Nei, du er ikke spiseforstyrret. Du er bare bevisst på hva du spiser. Og det er bra!

Altfor mange trøkker i seg alt mulig - og så legger de på seg og blir dvaske, og så begynner sytet om at åå jeg må slanke meg, men i neste øyeblikk så trøkker de innpå en ekstra hamburger, et kakestykke eller masse snop.

Jeg gjør som deg, spiser vanlig og godt, og spiser sjelden søppelmat og snop. Mørk sjokolade spiser jeg ofte, det er jo også sunt. Med en gang jeg har spist noe snop eller vanlig sjokolade så popper kviser fram og det vil jeg da _ikke_ ha. Da lar jeg heller være å spise det. ;-)

Kaker spiser jeg sjelden, bare av og til. Spiser mye grønt og spiser ellers balansert og godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...