Gå til innhold

Er legen din fleksibel?

Anbefalte innlegg

Gjest BarnavNøste
Skrevet

Jeg har byttet fastlege av forskjellige grunner. Ble glad da jeg så at min fastlege hadde nettside hvor man kan stille spørsmål til legen, samt at man kan sende inn fornyelse av resepter elektronisk.

En stund før jul sendte jeg inn en slik forespørsel fordi jeg snart var tom for p-piller. Ba om å få få tilsendt resepten i posten. Etter noen dager kom det et brev i posten med en innkalling til en legetime. Det sto ingenting om p-pillene. Dagen etter skulle jeg reise hjem til foreldrene mine, så jeg tenkte at jeg kunne ringe legen, avbestille timen og samtidig be dem om å fakse en resept til et apotek i hjembyen min.

Som sagt, så gjort. Sekretæren sa at det ville bli vanskelig, og at legen ville ringe meg tilbake. Hun ringte meg tilbake og kjeftet meg huden full. Hun så i papirene sine at jeg er utdannet sykepleier og sa at jeg burde vite bedre.

Hun sa til og med at det var bedre at jeg ble gravid, enn at jeg fikk resepten. Jeg har gått på disse pillene i over to år og det fungerer veldig bra. Jeg har vært hos denne legen før, men da på grunn av noe annet.

Til slutt måtte jeg be på mine knær og fikk resept på en pakke (tre måneder) og må dra til legen for full sjekk neste uke.

Greit nok det, men jeg liker ikke at legen kjefter på meg! Når skal leger stige ned fra sin høye hest, og faktisk forstå at vi, som pasienter, faktisk er deres kunder. :(

Gjest anna72
Skrevet

Men legen har vel også regler å forholde seg til.

Blant annet at legen ikke skriver ut resept på noe før du har vært der en gang for det.

Når vi byttet fastlege, så trengte jeg nye astmamedisiner. Tok kontakt, men måtte komme dit for en kontroll.

Da gikk vi gjennom alle medisinene jeg brukte, slik at det ble reg. i systemet der. Så nå kan jeg bare ringe eller sende sms når jeg trenger nye resepter.

Skrevet