Gå til innhold

Er legen din fleksibel?

Anbefalte innlegg

Gjest BarnavNøste
Skrevet

Jeg har byttet fastlege av forskjellige grunner. Ble glad da jeg så at min fastlege hadde nettside hvor man kan stille spørsmål til legen, samt at man kan sende inn fornyelse av resepter elektronisk.

En stund før jul sendte jeg inn en slik forespørsel fordi jeg snart var tom for p-piller. Ba om å få få tilsendt resepten i posten. Etter noen dager kom det et brev i posten med en innkalling til en legetime. Det sto ingenting om p-pillene. Dagen etter skulle jeg reise hjem til foreldrene mine, så jeg tenkte at jeg kunne ringe legen, avbestille timen og samtidig be dem om å fakse en resept til et apotek i hjembyen min.

Som sagt, så gjort. Sekretæren sa at det ville bli vanskelig, og at legen ville ringe meg tilbake. Hun ringte meg tilbake og kjeftet meg huden full. Hun så i papirene sine at jeg er utdannet sykepleier og sa at jeg burde vite bedre.

Hun sa til og med at det var bedre at jeg ble gravid, enn at jeg fikk resepten. Jeg har gått på disse pillene i over to år og det fungerer veldig bra. Jeg har vært hos denne legen før, men da på grunn av noe annet.

Til slutt måtte jeg be på mine knær og fikk resept på en pakke (tre måneder) og må dra til legen for full sjekk neste uke.

Greit nok det, men jeg liker ikke at legen kjefter på meg! Når skal leger stige ned fra sin høye hest, og faktisk forstå at vi, som pasienter, faktisk er deres kunder. :(

Gjest anna72
Skrevet

Men legen har vel også regler å forholde seg til.

Blant annet at legen ikke skriver ut resept på noe før du har vært der en gang for det.

Når vi byttet fastlege, så trengte jeg nye astmamedisiner. Tok kontakt, men måtte komme dit for en kontroll.

Da gikk vi gjennom alle medisinene jeg brukte, slik at det ble reg. i systemet der. Så nå kan jeg bare ringe eller sende sms når jeg trenger nye resepter.

Skrevet

Det var dårlig at du ikke fikk informasjon, og at du fikk kjeft istedetfor informasjon om bakgrunnen for hvorfor de ikke ville gi deg en resept på den måten (hvis du ikke tidligere har fått resept på p-piller hos denne legen fx).

Men jeg har også opplevd mer enn min andel av håpløse leger, og har endelig funnet en som er ålreit nå. Har ikke gått til ham så lenge, så jeg er fortsatt litt avventende, men så langt ser det i alle fall bra ut.

Caloni Makaroni
Skrevet

En lege som ringer og -kjefter- på en pasient høres svært uprofesjonell ut. Hun kunne ringt og sagt at sånt gjør hun ikke, og det er i henhold til regelverket. Hun hadde ikke trengt å komme med en beklagelse på vegne av regelverket heller. Men å -kjefte-, det trenger man ikke bruke tellerskritt på når man er lege. Om hun hadde stått opp med feil bein kunne hun heller fått sekretæren til å ringe tilbake til deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Høres ganske uprofft ut, ja.

Men kanskje ikke så rart at hun ikke ville gi deg resept på p-piller når hun aldri hadde undersøkt deg med tanke på det (blodtrykk etc.).

Gjest BarnavNøste
Skrevet

En lege som ringer og -kjefter- på en pasient høres svært uprofesjonell ut. Hun kunne ringt og sagt at sånt gjør hun ikke, og det er i henhold til regelverket. Hun hadde ikke trengt å komme med en beklagelse på vegne av regelverket heller. Men å -kjefte-, det trenger man ikke bruke tellerskritt på når man er lege. Om hun hadde stått opp med feil bein kunne hun heller fått sekretæren til å ringe tilbake til deg.

Ja, det er sant at hun ikke burde kjeftet på meg. Det var skikkelig ubehagelig. Jeg mener at hun kanskje burde sagt: "Jeg vil helst undersøke deg før du får resept av meg, men jeg forstår at du ikke har mulighet til å komme hit nå, siden du er på ferie. Derfor gir jeg deg en resept på tre måneder og så kommer du til en konsultasjon etter nytt år."

Det jeg mener med fleksibilitet er at hun også må hjelpe når en pasient er i en litt spesiell situasjon. Alle vet at det ikke spiller noen rolle om jeg går på p-pillene i to uker til, før hun får undersøkt meg.

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, det er sant at hun ikke burde kjeftet på meg. Det var skikkelig ubehagelig. Jeg mener at hun kanskje burde sagt: "Jeg vil helst undersøke deg før du får resept av meg, men jeg forstår at du ikke har mulighet til å komme hit nå, siden du er på ferie. Derfor gir jeg deg en resept på tre måneder og så kommer du til en konsultasjon etter nytt år."

Det jeg mener med fleksibilitet er at hun også må hjelpe når en pasient er i en litt spesiell situasjon. Alle vet at det ikke spiller noen rolle om jeg går på p-pillene i to uker til, før hun får undersøkt meg.

Jepp. Men noen leger er regelryttere, og det hadde vært kjipt om hun var det, men ikke uprofesjonelt. Men kjefting? Det kunne hun holdt seg for god for.

Jeg hadde egentlig grudd meg til en legetime jeg hadde i dag, for jeg er alltid litt skeptisk til nye leger (var ikke fastlegen), men det gikk kjempefint! *puste lettet ut*

Skrevet

Uff, det der høres ikke noe koselig ut. Greit nok at legen kanskje har lyst til å treffe deg før han skriver ut resept. Men han skal da behandle deg med respekt for det!!!

Jeg hadde møtt opp til den avtalte timen, og fortalt at jeg ikke likte å bli behandlet slik. At jeg håper forholdet vårt ikke fortsetter på samme måte.

Så hadde jeg gitt ham en sjanse til, før jeg byttet fastlege igjen.

Gjest BarnavNøste
Skrevet

Uff, det der høres ikke noe koselig ut. Greit nok at legen kanskje har lyst til å treffe deg før han skriver ut resept. Men han skal da behandle deg med respekt for det!!!

Jeg hadde møtt opp til den avtalte timen, og fortalt at jeg ikke likte å bli behandlet slik. At jeg håper forholdet vårt ikke fortsetter på samme måte.

Så hadde jeg gitt ham en sjanse til, før jeg byttet fastlege igjen.

Ja, jeg skal gå på den timen på tirsdag. Men kan ikke akkurat si at jeg gleder meg. Er litt redd for å få kjeft igjen. Orker ikke GU hvis det er dårlig stemning. Kan jeg bare gå da?

Skrevet

Ja, jeg skal gå på den timen på tirsdag. Men kan ikke akkurat si at jeg gleder meg. Er litt redd for å få kjeft igjen. Orker ikke GU hvis det er dårlig stemning. Kan jeg bare gå da?

Selvsagt kan du bare gå, f.eks. hvis du er ukomfortabel i situasjonen.

Men prøv å ikke grue deg for mye, kanskje legen bare hadde en dårlig dag da du fikk den telefonen.

Skrevet

Ja, det kan du. Det er DU som bestemmer over DIN kropp! Det er DU som betaler legen for å gjøre en jobb for DEG!

Så om du føler at ting ikke stemmer, så sier du bare at dette ikke fungerer, også går du.

Skrevet

Men bevare meg vel, hvis du er redd for at legen skal kjefte på deg, bør du heller skifte lege. Virker som legen har glemt at du er en kunde av henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...