Gå til innhold

Hvordan si fra om baktaling til vanskelig person på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest helledussen
Skrevet

På jobben hos meg er det en mann som til stadighet baktaler de aller fleste. Jeg er selvsagt sikker på at jeg selv også blir baktalt.

Veldig ofte, særlig om morgenen, når vi sitter der bare han og jeg (vi kommer tidlige begge to), så snakker han ekstremt negativt om vår sjef - og til dels andre kollegaer.

Jeg syns det er så ubehagelig, men samtidig så vanskelig å si i fra - og særlig når han begynner å prate slik like etter vi har satt oss. Da er det ikke så lett å bare gå liksom...

Han er en type som er svært sleip, og "godsnakker" til meg slik at ejg skal tro han liker meg, mens han baktaler andre.

Av en eller annen grunn syns jeg han er nokså farlig, slik han holder på. Tendens til splitt-og hersk - type.

Jeg sier aldri til ham hva jeg selv mener, men klarer heller ikke stoppe ham. Nå må jeg snart gjøre det, for jeg liker det ikke - det er jo ødeleggende for miljøet.

Hvordan klare å si i fra? Hva ville du sagt?

Jeg har forøvrig sagt til ham at han burde ta de tingene opp med dem det gjelder...og det sier han at han har gjort, så han får det til å høres ut som han bare trenger lufte sine tanker...sukk...

Dette gjør meg engstelig på jobb og det tar veldig av mitt humør...Noen råd?

NB. Svært lite kollegiale, kun 5 stk.

Skrevet

Jeg har en helt lik kollega -og jeg har tatt henne fatt - og tatt det opp på avdelingsmøte.

Jeg tok det på den måten at jeg begynte slik; "Du, - jeg tar meg sjøl i å surre meg inn i negative tanker om den og den selv - og så får jeg så dårlig samvittighet når jeg da er sammen med vedkommende - for som regel er det jo bare der og da at man syns at vedkommende er en dust. Jeg syns ikke vi skal sitte og snakke stygt om folk, for det blir det surt miljø av, og jeg vet hvor lett det er å bli trukket inn i det selv. Og til slutt kan man jo ikke stole på noen, og jeg vil bli stolt på."

Vi tok det opp på møtet og det hjalp veldig. Jeg fikk til og med sms av dama midt på natten; "mye falt på plass hos meg av det du satte fokus på -jeg visste ikke at jeg var sånn, trengte å høre det, tusen takk"

Så er det noe du vil ha slutt på - - - si det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...