Gå til innhold

Verdt å se i Praha?

Anbefalte innlegg

Lips1365380508
Skrevet

Skal til Praha om en måned, og lurte på hva jeg er nødt til å få med meg i løpet av de 5 dagene jeg skal være der. Det er første gangen jeg reiser og vil oppleve mest mulig. Og hvordan er prisene når det gjelder mat, drikke, klær osv... :)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• Babette

7

• Lips1365380508

5

• Alana

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Du bør i hvertfall få med deg Karlsbroen og gamletorget, men begge deler er nærmest uunngåelig. Ville også fått med meg slottet (Rhadjany, husker ikke skrivemåte) og ellers bare rusle rundt.. særlig i bydelen under slottet.

Prisene er minst fordoblet i løpet av de siste årene, så det er ikke lenger veldig billig der. Særlig ikke om du går på typiske turiststeder - der er prisene nesten som hjemme. Men i små, "lokale" kafeer og puber er det fremdeles under halv pris i forhold til Norge.

Tror ikke Praha er noe stort sted å handle klær, men det vet jeg ikke så mye om.

Gjest Shira12
Skrevet

Du bør i hvertfall få med deg Karlsbroen og gamletorget, men begge deler er nærmest uunngåelig. Ville også fått med meg slottet (Rhadjany, husker ikke skrivemåte) og ellers bare rusle rundt.. særlig i bydelen under slottet.

Prisene er minst fordoblet i løpet av de siste årene, så det er ikke lenger veldig billig der. Særlig ikke om du går på typiske turiststeder - der er prisene nesten som hjemme. Men i små, "lokale" kafeer og puber er det fremdeles under halv pris i forhold til Norge.

Tror ikke Praha er noe stort sted å handle klær, men det vet jeg ikke så mye om.

"Tror ikke Praha er noe stort sted å handle klær, men det vet jeg ikke så mye om."

Å joda, det er masse klær og handle der. Jeg fikk nesten ikke lokket på kofferten igjen ;o)

Lips1365380508
Skrevet

Tusen takk for tipsene :) Regner ikke med å shoppe no særlig mye, har vært i flere andre storbyer i Europa og moten er den samme som her, akkurat som prisene, så...Reiser mest for opplevelses-skylden. :)

Gjest Shira12
Skrevet

Karlsbroen er jo ett must da.

Ellers er det og tusle rundt på torget i gamlebyen. Shoppe i handlegata.

Du kan melde deg på turer som viser deg mye av byen. Dette får du helt sikkert info om på hotellet. Hvis ikke så se etter guider med paraplyer nede på torget, og hør hva tur de tilbyr.

Det er også turer til krystallfabrikker, jeg har ikke vært med på det, så jeg kan ikke noe om akkurat det.

Her er det masse om Praha, hva som finnes osv:

http://www.allpraha.com/

Her er ett kart, her kan du også skrive inn gateadressen til der du skal bo. Og adr til f.eks en butikk du fant på den første linken:

http://tinyurl.com/3ffzf

Vil du på kjøpesenter er det også mulig. Her er en side som forklarer hvordan du kommer deg til Metropole. Nå handler siden om før-jul, men metroen går ellers i året også ;o)

(litt ned på siden) Det var veldig enkelt og bruke metroen.

http://tinyurl.com/ya8qpe

Lips1365380508
Skrevet

Karlsbroen er jo ett must da.

Ellers er det og tusle rundt på torget i gamlebyen. Shoppe i handlegata.

Du kan melde deg på turer som viser deg mye av byen. Dette får du helt sikkert info om på hotellet. Hvis ikke så se etter guider med paraplyer nede på torget, og hør hva tur de tilbyr.

Det er også turer til krystallfabrikker, jeg har ikke vært med på det, så jeg kan ikke noe om akkurat det.

Her er det masse om Praha, hva som finnes osv:

http://www.allpraha.com/

Her er ett kart, her kan du også skrive inn gateadressen til der du skal bo. Og adr til f.eks en butikk du fant på den første linken:

http://tinyurl.com/3ffzf

Vil du på kjøpesenter er det også mulig. Her er en side som forklarer hvordan du kommer deg til Metropole. Nå handler siden om før-jul, men metroen går ellers i året også ;o)

(litt ned på siden) Det var veldig enkelt og bruke metroen.

http://tinyurl.com/ya8qpe

Tusen takk. Gleder meg masse til å reise :) Skal bli kjempekoselig. Har googla litt allerede, men syntes det var greit å spørre folk på dol som har vært der :)

Gjest Shira12
Skrevet

Tusen takk. Gleder meg masse til å reise :) Skal bli kjempekoselig. Har googla litt allerede, men syntes det var greit å spørre folk på dol som har vært der :)

Jeg har vært der 2 ganger, og spurte på Dol på forhånd :o)

He he, spør på Dol om så og si alle ting jeg skal gjøre ;o)

Lips1365380508
Skrevet

Jeg har vært der 2 ganger, og spurte på Dol på forhånd :o)

He he, spør på Dol om så og si alle ting jeg skal gjøre ;o)

Ja, hehe. Greit å spørre her, for det er så mange forskjellige mennesker som har opplved mye, og dumme spørsmål finnes vel ikke her :)

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, hehe. Greit å spørre her, for det er så mange forskjellige mennesker som har opplved mye, og dumme spørsmål finnes vel ikke her :)

Her finnes det ikke dumme spørsmål, men noen dumme svar innimellom ;o)

Gjest bydel 5
Skrevet

"Tror ikke Praha er noe stort sted å handle klær, men det vet jeg ikke så mye om."

Å joda, det er masse klær og handle der. Jeg fikk nesten ikke lokket på kofferten igjen ;o)

Klær og sko er billig, både fake og ordentlige klær. Vi hadde med oss en ekstra koffert vi nettopp pga det :)

Vi bodde i bydel 5, ifølge vår norsktalende guide var dette desidert den billigste plassen å handle klær og sko på. Flere store kjøpesenter.

Frisør er også billig, både klipp, farging og striping.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du bør få med deg hovedseverdighetene. Karlsbroen (uten at jeg helt forsto hva som var så jævla gøy med den brua), slottet, diverse klokkeverk, osv.

Det er de samme turustattraksjonene som går igjen overalt hvor du leser om Praha. Se disse.

Men det deiligste med Praha er å rusle rundt utenfor det syttendemai-toget som går mellom disse attraksjonene. Det er en utrolig vakker by, og det er langt mer å se enn hovedattraksjonene.

Vil du bort fra folkehavet er det bare å gå 20 meter bort fra "lysløypa".

Maten er også mye, mye billigere utenfor hovedgatene, men det må sies at den også er råbillig i hovedgata, så når jeg sier den er billig utenfor mener jeg virkelig billig.

Det dyreste måltidet jeg spiste var en svær biff på en av de dyrere restaurantene, og med forrett og 1 liter øl kosta det hele meg ca. 200 norske kroner.

Og det var dyrt.

Den dyreste øl-en jeg kjøpte kosta 80 koruna. Det er rundt 24 norske kroner.

Utenfor hovedgata kan du få øl-en ned til 5 norske.

Jeg var der i sommer, og da ruslet jeg bare rundt og nøt iskalde halvlitere på lokale pub-er uten turister, og det var råherlig.

Byen er så fin at det var nummeret før jeg satte meg ned og skrev dikt. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg fant ikke noe billige klær. Var riktignok ikke innom mange butikker, men jeg sjekket ut hva f.eks. Levis- og Diesel-jeans kostet, bare for å sammenligne priser med noe jeg vet sånn cirkus hva koster her hjemme, og prisene var omtrent som her.

Men sko skal være veldig billig.

Og krystall.

Men jeg kan ikke si jeg gikk amok i noen krystallforretninger av den grunn. :)

Skrevet

Du bør få med deg hovedseverdighetene. Karlsbroen (uten at jeg helt forsto hva som var så jævla gøy med den brua), slottet, diverse klokkeverk, osv.

Det er de samme turustattraksjonene som går igjen overalt hvor du leser om Praha. Se disse.

Men det deiligste med Praha er å rusle rundt utenfor det syttendemai-toget som går mellom disse attraksjonene. Det er en utrolig vakker by, og det er langt mer å se enn hovedattraksjonene.

Vil du bort fra folkehavet er det bare å gå 20 meter bort fra "lysløypa".

Maten er også mye, mye billigere utenfor hovedgatene, men det må sies at den også er råbillig i hovedgata, så når jeg sier den er billig utenfor mener jeg virkelig billig.

Det dyreste måltidet jeg spiste var en svær biff på en av de dyrere restaurantene, og med forrett og 1 liter øl kosta det hele meg ca. 200 norske kroner.

Og det var dyrt.

Den dyreste øl-en jeg kjøpte kosta 80 koruna. Det er rundt 24 norske kroner.

Utenfor hovedgata kan du få øl-en ned til 5 norske.

Jeg var der i sommer, og da ruslet jeg bare rundt og nøt iskalde halvlitere på lokale pub-er uten turister, og det var råherlig.

Byen er så fin at det var nummeret før jeg satte meg ned og skrev dikt. :)

La du merke til om det er noen parker å løpe i der?

Sånn a la Frognerparken eller Central Park? Med grusstier?

Eller evt. noe annet ikke-asfalt som egner seg, som en idyllisk sti langs en elv for eksempel?

ShitDiddelyDo
Skrevet

La du merke til om det er noen parker å løpe i der?

Sånn a la Frognerparken eller Central Park? Med grusstier?

Eller evt. noe annet ikke-asfalt som egner seg, som en idyllisk sti langs en elv for eksempel?

Nei, jeg så ikke noe sånt. Den eneste parken jeg så var av den typen hvor byens slitne fugler lå og sov mellom nålene. Men den var så liten at det uansett ikke var noe egna sted for jogging.

Skrevet

Nei, jeg så ikke noe sånt. Den eneste parken jeg så var av den typen hvor byens slitne fugler lå og sov mellom nålene. Men den var så liten at det uansett ikke var noe egna sted for jogging.

Da får jeg håpe på et friområde like utenfor bykjernen. Hvis turen går til Praha. Eller drite i løpinga.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da får jeg håpe på et friområde like utenfor bykjernen. Hvis turen går til Praha. Eller drite i løpinga.

Du skal sikkert bare være der en langhelg eller noe sånt, og du klarer deg vel uten jogging i 3-4 dager. :)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg fant ikke noe billige klær. Var riktignok ikke innom mange butikker, men jeg sjekket ut hva f.eks. Levis- og Diesel-jeans kostet, bare for å sammenligne priser med noe jeg vet sånn cirkus hva koster her hjemme, og prisene var omtrent som her.

Men sko skal være veldig billig.

Og krystall.

Men jeg kan ikke si jeg gikk amok i noen krystallforretninger av den grunn. :)

Merke er ca samme pris. Men ikke-merkeklær var rimeligt. Jeg kjøpte både bukser, jakke og topper.

Sko er rimeligt, kjøpte både til meg og guttungen.

Men det er jo klart mye dyrere på butikkene midt i sentrum, men på handlesenter var det rimeligt.

Jeg visste hvilke butikker jeg skulle gå i, men hadde jeg ikke gjort det, er det ikke sikkert jeg hadde handlet så mye.

Sikker på at du ikke har krystall-lysestake? Bare at du ikke tør innrømme det her? ;o)

Vi har så og si bestemt oss for og dra tilbake i desember igjen, da var byen nydelig, med alle lysene. Det var bare om og gjøre og ikke gå forbi den klokka når det nærmet seg hel time, da ble det pub-stopp istedenfor.

Skrevet

Du skal sikkert bare være der en langhelg eller noe sånt, og du klarer deg vel uten jogging i 3-4 dager. :)

Kanskje, kanskje. Hvis jeg ruser meg på sex i stedet. Eller øl. Jeg elsker øl. Men jeg ber pent om at du sier løper, jeg jogger ikke.

Skrevet

Merke er ca samme pris. Men ikke-merkeklær var rimeligt. Jeg kjøpte både bukser, jakke og topper.

Men det er jo klart mye dyrere på butikkene midt i sentrum, men på handlesenter var det rimeligt.

Jeg visste hvilke butikker jeg skulle gå i, men hadde jeg ikke gjort det, er det ikke sikkert jeg hadde handlet så mye.

Sikker på at du ikke har krystall-lysestake? Bare at du ikke tør innrømme det her? ;o)

Vi har så og si bestemt oss for og dra tilbake i desember igjen, da var byen nydelig, med alle lysene. Det var bare om og gjøre og ikke gå forbi den klokka når det nærmet seg hel time, da ble det pub-stopp istedenfor.

Er du dansk?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg satte meg på pub-en utenfor klokka for å se hva det store med den var, men jeg forsto ikke helt oppstyret.

Øl-en var god, dog, men det var vel her jeg fant øl-en til hele 80 koruna.

Det er et billig thaimassasjested like ved klokka. Mener å huske at jeg betalte 300 koruna for en halvtimes deilig smerte. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...