Gå til innhold

Angrende frier

Anbefalte innlegg

Gjest tok det enkelt
Skrevet

Godt forslag, men jeg tror ikke det vil være så lett å foreslå noe slik ETTER at jeg har fridd.....?

Hun har hele tiden sagt at hun ønsker stort bryllup og det innebærer ca 100 gjester. Der er problemet mitt. Det vil koste flesk!

Si det til henne, at det blir for dyrt.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

17

• Sofline

16

• morsan

4

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

2000 pr kuvert? hvor har du det fra?

Du mente kanskje 200-300?

Koster ikke mer om mam bestiller koldtbord foreksempel, og har kallaset på leid lokale/samfunnshus.

Jeg har vært i en del bryllup de siste årene, og samtlige med full middag har kostet 1000-2000 kroner per kuvert.

Gjest To tusen
Skrevet

Du må nok bare manne deg opp og si det som det er ja: Jeg elsker deg, vil gifte meg med deg, men vil ha et lite bryllup fordi det blir for dyrt med et stort.

Forklar henne at det vil gå utover deres felles økonomi i lang tid fremover om dere gjør dette storslagent.

Hun er vel ikke en liten unge som hyler for å få gjennomslag for viljen sin? nei, dere er begge voksne mennesker og må kunne snakke sammen og komme frem til enighet om dette.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En kjole kan koste flere tusen den.

Flere tusen kroner for en kjole utgjør svært lite av totalkostnaden i et "stort" bryllup.

Jeg er enig i at det er vannvittige summer mange drar til med, helt absurd å bruke så mye penger på en fest, men det er nå engang det mange gjør, og bruden til fyren over snakker om et "stort bryllup".

Og store bryllup koster.

Skrevet

Godt forslag, men jeg tror ikke det vil være så lett å foreslå noe slik ETTER at jeg har fridd.....?

Hun har hele tiden sagt at hun ønsker stort bryllup og det innebærer ca 100 gjester. Der er problemet mitt. Det vil koste flesk!

De fleste av oss må gjøre et valg: Enten ha mange gjester, men rimeligere løsning (f eks leie lokale separat, bestille mat levert, ikke noe fancy schmancy opplegg sov), eller ha "full pakke" med flott flere-retters middag på hotell eller lignende med vin etc, men da adskillig færre gjester.

Skrevet

Men ikke sammenlignet med middagen.

Og når han skriver "stort bryllup" vil jeg anta vi snakker om venner og ikke kun nær familie.

Skal det være storslått koster det fort 2000 kroner per kuvert.

Det blir med andre ord dyrt hvis det er mange gjester.

Babettes forslag er glimrende. Men den spørs om ei som sikkert har drømt om stort bryllup hele livet, sånn mange jenter som drømmer om store bryllup gjør, er fornøyd med det.

Stort kan bety både mange gjester, som han sier, og storslått.

Gjest flott kjole-lite selskap
Skrevet

Du må si det du sier her, til henne. Økonomien må jo ikke raseres _før_ dere er gift. Kunne det vært mulig å møtes på midten? Dere gifter dere i enkelthet nå, og så tar dere et stort selskap på første bryllupsdag? (jeg synes alle bryllup burde foregå slik pga mange blir skilt før året er omme... IKKE at jeg mener du blir skilt altså :)

Skrevet

Det kan kanskje være enkelt, men med 100 gjester (som hun vil ha og har laget liste over) så blir det sikkert dyrt uansett.........

Ikke hvis dere leier bedehuset og inviterer på spleiselag eller serverer koltbord og har med "ta med drikkevarer selv" i inbydelsen.

Skrevet

Jeg har vært i en del bryllup de siste årene, og samtlige med full middag har kostet 1000-2000 kroner per kuvert.

Jeg har undersøkt markedet selv, og det er ikke noe problem å få fancy mat med drikkevarer til rundt 1000 kr kuverten. Jeg har faktisk ikke støtt på noen som tar så mye som 2000 kr.

Skrevet

Jeg har undersøkt markedet selv, og det er ikke noe problem å få fancy mat med drikkevarer til rundt 1000 kr kuverten. Jeg har faktisk ikke støtt på noen som tar så mye som 2000 kr.

Inklusiv drikkevarer, glemte jeg å si...

Gjest gunnvor
Skrevet

Du snakker med henne selvfølgelig, og dere inngår et kompromiss. Hun må jo betale halvparten, og du må si hvor stort bryllup du er villig til å strekke deg til, og hun hvor lite hun kan akseptere. Eller lovte du henne et bryllupp med 100 gjester fra din lomme?

Mulige kompromissløsninger er: gjøre det så billig som mulig, få foreldre til å spleise, be færre gjester, gjøre noe helt annet (reise/hytta) vente flere år til dere har spart tilstrekkelig?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Stort kan bety både mange gjester, som han sier, og storslått.

Det er åpenbart hva fyrens kommende kone mener.

Stort = dyrt.

Men det går an å gjøre store bryllup billigere. Kjenner man noen som f.eks. kan ordne billig elgkjøtt, kan det skaffes langt billigere enn ellers. Sprit og vin likeså. Hamstring på taxfree eller i utlandet. Det gjelder all drikke.

Mange kjenner folk som kan skaffe billige lokaler, eller er medlemmer i foreninger som leier ut for en slikk og ingenting til medlemmer.

Servitører kan ordnes via bekjente. F.eks. bekjente som ikke er så nære at det er naturlig å be dem i bryllupet.

Osv, osv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Inklusiv drikkevarer, glemte jeg å si...

Vel, 1000 er dyrt det også.

100 gjester = 100 gjester.

I tillegg kommer alt det andre. Lokale, servitører, bilder, innbydelser, takkekort, osv.

Skrevet

Dere leker at dere allerede er gift, og gjør det dere er nødt til å gjøre i slike situasjoner:

- Lager et kostnadsoverslag over alternativene

- Ser på hva slags konsekvenser det får at dere velger det ene eller det andre (f.eks. at dere kan ha stort bryllup og få råd til det om 3 år, eller velge et rimeligere alternativ og tar det til sommeren)

- Kompromisser dere fram til en avgjørelse som begge kan leve med

Bryllupet er ikke en presang eller premie hun får, det er deres felles prosjekt. Siden du er 30, håper jeg hun ikke er tenåring. Da bør hun forstå at dere nå er i ferd med å få felles økonomi og må finne en balanse i forholdet mellom inntekter og utgifter.

At man er på samme planet når det gjelder slike spørsmål, er kjempeviktig i et varig forhold. Det høres kjedelig ut, men det er sant.

Skal dere være gift lenge, kjøpe bolig og få barn sammen, kommer dere stadig til å stå overfor situasjoner der man må prioritere. Om noen år har dere kanskje boliglån, regningsbunke, en bil som må på verksted og en snørrete tass som må ha nye vinterstøvler. Hvis du ikke kan se for deg at dere vil takle det, synes jeg du skal tenke deg om én gang til.

ShitDiddelyDo
Skrevet

100 gjester = 100000, skulle det stå.

Skrevet

Dere leker at dere allerede er gift, og gjør det dere er nødt til å gjøre i slike situasjoner:

- Lager et kostnadsoverslag over alternativene

- Ser på hva slags konsekvenser det får at dere velger det ene eller det andre (f.eks. at dere kan ha stort bryllup og få råd til det om 3 år, eller velge et rimeligere alternativ og tar det til sommeren)

- Kompromisser dere fram til en avgjørelse som begge kan leve med

Bryllupet er ikke en presang eller premie hun får, det er deres felles prosjekt. Siden du er 30, håper jeg hun ikke er tenåring. Da bør hun forstå at dere nå er i ferd med å få felles økonomi og må finne en balanse i forholdet mellom inntekter og utgifter.

At man er på samme planet når det gjelder slike spørsmål, er kjempeviktig i et varig forhold. Det høres kjedelig ut, men det er sant.

Skal dere være gift lenge, kjøpe bolig og få barn sammen, kommer dere stadig til å stå overfor situasjoner der man må prioritere. Om noen år har dere kanskje boliglån, regningsbunke, en bil som må på verksted og en snørrete tass som må ha nye vinterstøvler. Hvis du ikke kan se for deg at dere vil takle det, synes jeg du skal tenke deg om én gang til.

Godt skrevet, laban.

Min første tanke, var at han burde stikke, mens det var tid ;-) Nettopp fordi det i alle fall høres ut som om det kan være en gjenganger i det kommende forholdet med forskjellige prioriteringer. Og det er et slit. Og ender oftest galt.

Men, det kan jo være at det ser verre ut enn det egentlig er. Vi får håpe det :)

Skrevet

100 gjester = 100000, skulle det stå.

Me hadde dobbelt bryllup med ca 80 gjester, det kom på ca 30 000- 35 000

Skrevet

Vel, 1000 er dyrt det også.

100 gjester = 100 gjester.

I tillegg kommer alt det andre. Lokale, servitører, bilder, innbydelser, takkekort, osv.

Jada, dyrt er det. Men det er forskjell på 200 000 og 100 000 kr.

Uansett har jeg vanskelig for å forstå hvordan folk kan kjenne så mange som 100 mennesker de ønsker å feire brylluppet sitt med.

Gjest brudgom
Skrevet

Me hadde dobbelt bryllup med ca 80 gjester, det kom på ca 30 000- 35 000

30-35 000 per par eller totalt? Hva gikk pengene til?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jada, dyrt er det. Men det er forskjell på 200 000 og 100 000 kr.

Uansett har jeg vanskelig for å forstå hvordan folk kan kjenne så mange som 100 mennesker de ønsker å feire brylluppet sitt med.

Tja. Det blir jo atskillig med enn 100000 når du plusser på mye av det andre.

Og 1000 per kuvert er nok i underkant hvis jeg leser riktig og tolker "stort bryllup" som "fint bryllup".

Mange ber storfamilien i bryllup. Tanter, onkler, fettere og kusiner. Deres partnere. Det blir fort folk av sånt.

I tillegg kommer vennene. Mange ber også dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...