Gå til innhold

Angrende frier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja. Det blir jo atskillig med enn 100000 når du plusser på mye av det andre.

Og 1000 per kuvert er nok i underkant hvis jeg leser riktig og tolker "stort bryllup" som "fint bryllup".

Mange ber storfamilien i bryllup. Tanter, onkler, fettere og kusiner. Deres partnere. Det blir fort folk av sånt.

I tillegg kommer vennene. Mange ber også dem.

Jada, men ennå har trådstarter ikke skrevet noe om at forloveden krever 5-retters på herregård. I tråden over her ber han om ca-pris på kald/varm mat.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

17

• Sofline

16

• morsan

4

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er åpenbart hva fyrens kommende kone mener.

Stort = dyrt.

Men det går an å gjøre store bryllup billigere. Kjenner man noen som f.eks. kan ordne billig elgkjøtt, kan det skaffes langt billigere enn ellers. Sprit og vin likeså. Hamstring på taxfree eller i utlandet. Det gjelder all drikke.

Mange kjenner folk som kan skaffe billige lokaler, eller er medlemmer i foreninger som leier ut for en slikk og ingenting til medlemmer.

Servitører kan ordnes via bekjente. F.eks. bekjente som ikke er så nære at det er naturlig å be dem i bryllupet.

Osv, osv.

"Det er åpenbart hva fyrens kommende kone mener."

Nei, strengt tatt er det bare åpenbart hva fyren TROR at hans kommende kone mener! :-)

For alt vi vet kan frykten være ubegrunnet.

Skrevet

30-35 000 per par eller totalt? Hva gikk pengene til?

Sannsynligvis mat og leie av lokale... Hvis du synes det er kjempedyrt til 80 gjester, tror jeg du skal droppe bryllupsplanene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Det er åpenbart hva fyrens kommende kone mener."

Nei, strengt tatt er det bare åpenbart hva fyren TROR at hans kommende kone mener! :-)

For alt vi vet kan frykten være ubegrunnet.

Ja, den kan det. Men jeg kjenner såååååå alt for mange jenter som har drømt om dette jævla bryllupet i alle år, og tro meg: bryllupene ble dyre.

I ettertid snakker jentene om deres mest fantastiske dag, mens gutta er mer praktiske og snakker om hva det kosta. :)

Skrevet

Tja. Det blir jo atskillig med enn 100000 når du plusser på mye av det andre.

Og 1000 per kuvert er nok i underkant hvis jeg leser riktig og tolker "stort bryllup" som "fint bryllup".

Mange ber storfamilien i bryllup. Tanter, onkler, fettere og kusiner. Deres partnere. Det blir fort folk av sånt.

I tillegg kommer vennene. Mange ber også dem.

Jeg har forresten vært i et bryllup med 50 gjester som kostet 50 000 kr, inklusiv kjole og alt. Det var faktisk veldig luksuriøst.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jada, men ennå har trådstarter ikke skrevet noe om at forloveden krever 5-retters på herregård. I tråden over her ber han om ca-pris på kald/varm mat.

Jeg snakker ikke om femretters på herregård når jeg nevner kuvertprisene her.

Forrett, hovedrett og dessert.

All drikken har ikke engang vært gratis. Vi har fått et par-tre bonger hver.

Likevel har kuvertprisene liggi på rundt 1500.

Skrevet

Ja, den kan det. Men jeg kjenner såååååå alt for mange jenter som har drømt om dette jævla bryllupet i alle år, og tro meg: bryllupene ble dyre.

I ettertid snakker jentene om deres mest fantastiske dag, mens gutta er mer praktiske og snakker om hva det kosta. :)

Joda, jeg synes jeg ser tegninga her jeg også, men ville bare presisere at ingen av oss har snakka med _henne_! ;-)

Skrevet

Men det er selvsagt noe helt annet når gutta vil bruke tusenvis av kroner på nye bildekk hvert år, eller absolutt skal ha et hjemmekinoanlegg til 100 000 kr. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har forresten vært i et bryllup med 50 gjester som kostet 50 000 kr, inklusiv kjole og alt. Det var faktisk veldig luksuriøst.

Det beste bryllupet jeg var i kosta vel brudeparet rundt 50000, tror jeg. Og vi var nok 70-80 stykker.

Men da jobba de knallhardt på forhånd. Ordna billig kjøtt via kjente, bekjente som servitører, nesten gratis lokale og taxfreevarer i baren.

Det er for øvrig det eneste bryllupet jeg har vært i hvor alle har vært skikkelig mette etter middagen, og festen var enorm. Maten var også meget god.

Men de gjorde som sagt det meste selv, og fikk derfor et kjempebryllup til langt under halv pris.

Skrevet

Men det er selvsagt noe helt annet når gutta vil bruke tusenvis av kroner på nye bildekk hvert år, eller absolutt skal ha et hjemmekinoanlegg til 100 000 kr. :-)

*he he*

Skrevet

Jeg snakker ikke om femretters på herregård når jeg nevner kuvertprisene her.

Forrett, hovedrett og dessert.

All drikken har ikke engang vært gratis. Vi har fått et par-tre bonger hver.

Likevel har kuvertprisene liggi på rundt 1500.

Så lurer jeg på i all verden hvor du har vært... Og når alkoholen er med i prisen, pleier det vel være en velkomstdrink/champagne, et glass til forrett, en halv flaske til hovedrett, et glass til dessert og cognac til kaffen. Det bør da være rikelig om det ikke skal være fyllefest.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Anlegget varer jo mye, mye lenger enn en fest. :)

Det er upraktisk å ta opp lån for å ha råd til å gi familie man aldri ser og venner en heidundranes fest. :)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at kjolen ikke er et stort bryllups hovedkostnad.

hehe - jo - jeg leide min for 6000,- sikkert den billigste i helel butikken :)

Skrevet

Anlegget varer jo mye, mye lenger enn en fest. :)

Det er upraktisk å ta opp lån for å ha råd til å gi familie man aldri ser og venner en heidundranes fest. :)

Anlegg til 100 000 kr er minst like unødvendig som en fest til samme pris. Man kan få et fint anlegg til noen tusenlapper.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så lurer jeg på i all verden hvor du har vært... Og når alkoholen er med i prisen, pleier det vel være en velkomstdrink/champagne, et glass til forrett, en halv flaske til hovedrett, et glass til dessert og cognac til kaffen. Det bør da være rikelig om det ikke skal være fyllefest.

Jeg har vært i venner og families bryllup.

Enkelte har holdt bryllupet på et hotell i nærheten her, mens andre har leid lokale selv og ordna med kokker og den slags.

Festene har vart til langt på natt. Ikke fyll, men helt klart alkohol.

Hvor mye som har vært beregna av drikke på hver aner jeg ikke. Men vi har fått velkomstdrikk, vin til maten, cognac til kaffen og disse bongene (ikke alle har hatt bonger, noen har hatt fri drikke hele natta - noe som naturligvis blir enda dyrere).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Anlegg til 100 000 kr er minst like unødvendig som en fest til samme pris. Man kan få et fint anlegg til noen tusenlapper.

Men nå er det heller ikke så mange som legger 100000 kroner i anlegg.

Det er derimot veldig mange som legger minst 100000 i bryllupet.

Men nei: Hvis man elsker musikk holder det ikke med anlegg til 3000.

Skrevet

Vi hadde bryllup som kostet omkring 50.000,- alt i alt - 43 gjester - men plass og mat til flere..

Vi hadde 5 stk 8-mannsbord og et hovedbord.

Vi hadde "koldtbord" - dvs. alt man kan tenke seg av varme og kalde retter.

Jeg køpte fisk for 1400,- og kjøttet og arbeidet for kokken kom på 8000,-

Vi leide klær til oss.

Brudebuketten kom på 3000,-

Alle innbydelse og sånt lagde jeg selv.

Duker og pynt fra IKEA og tykersjappa,

Jeg pyntet bordene med vaser fylt med bønner og oppi der en mørkerød kala (90,- pr stk)

Mange lysholdere i glass på hver bord med ris og t-lys i.

Alt av alkohol kjøpte vi over flere mnd i Sverige.

Fotograf kostet 3000,- da fikk vi en CD med råfilene - som jeg selv redigerte og lagde takkerkort av (2 år etter bryllupet - *host*)

Musikken kostet 3000

Lokalet 900

flere kostnader husker jeg ikke .)

Men alt kan jo knipes inn på og gjøre anderledes.

Skrevet

...........glemte noe; Vi giftet oss 8 år etter frieriet :)

Gjest To tusen???
Skrevet

Jeg har vært i en del bryllup de siste årene, og samtlige med full middag har kostet 1000-2000 kroner per kuvert.

Da har miljøet du vanker i tydeligvis helt andre verdier enn mitt! :o)

Låner de penger til, eller tar brylluppsfesten på kreditt disse vennene dine da eller? eller er de bare ekstremt velstående?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da har miljøet du vanker i tydeligvis helt andre verdier enn mitt! :o)

Låner de penger til, eller tar brylluppsfesten på kreditt disse vennene dine da eller? eller er de bare ekstremt velstående?

Godt spørsmål.

Ingen av dem er ekstremt velstående. Det er helt vanlig folk, med vanlig lønninger.

Jeg vet ikke hvordan de har fått råd til det. Vil tro begges familier har spytta i litt. For ingen har (mer enn normalt) velstående familier.

Personlig finner jeg det absurd å bruke så mye penger på en kveld, men siden alle jeg kjenner som har gifta seg har gjort det, antar jeg det er normalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...