Gå til innhold

Keisersnitt og mammatrim på sykehuset

Anbefalte innlegg

Gjest Keisersnittmamma
Skrevet

Sriver her som det

(forhåpentligvis) er mest respons!

Jeg tok keisersnitt ved siste fødsel, og opplevde å bli forsøkt jaget ut på morgengym/mammatrim på sykehuset (av hjelpepleierne der).

Hadde da så vondt i operasjonssåret at jeg nesten hylte bare noen kom borti meg. Måtte dopes med petedin hver dag i flere dager, og kunne selvfølgelig ikke delta på trimmen så raskt.

Opplevde da å få kjeft av en ansatt(hjelpepleier) på sykehuset, hun sa at keisersnitt slettes ikke var noen hindring for å delta på trimmen.

Begynner å lure på om dette er vanlig praksis på sykehusene, altså om keisersnittmammaer blir jaget med på denne mammatrimmen så raskt etter snittet?

Finnes det noen keisersnittmødre som kan svare meg her, om hvilke erfaringer dere har med dette?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette (er førstegangsgravid selv), men blir opprørt over hva du har erfart.

Det kan da umulig være riktig å behandle folk slik. Jeg ville nektet! De må gjerne oppfordre, men å tvinge noen har de ingen rett til!

Gjest Keisersnittmamma
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette (er førstegangsgravid selv), men blir opprørt over hva du har erfart.

Det kan da umulig være riktig å behandle folk slik. Jeg ville nektet! De må gjerne oppfordre, men å tvinge noen har de ingen rett til!

Jeg nektet jo også, fordi jeg kunne ikke. Kunne knapt røre meg som det var.

Prisen jeg betalte var at denne sykehusansatte var sur i flere dager etterpå og gjentatte ganger gikk og kommenterte saken a´la at keisersnitt var ingen unnskyldning for å slippe unna (mens de andre mødrene ovehørte det).

Jeg skjønner heller ikke hvordan de kan oppfordre en keisersnittmamma til trim med strekk og tøy bare fire dager etter snittet. Hun mente jeg bare kunne ta med hodeputa og legge under magen ved mageøvelser....

Men hvem klarer å ligge på magen så tett etter keisersnittet?

Skrevet

Jeg har tatt to keisersnitt, og begge gangene var jeg med på trimmen. Gjorde selvsagt ikke alle øvelsene, men gjorde det jeg klarte. Syntes det var viktig å få repetert øvelser for bekkenbunnen.

Men det var JEG som ville gå. Ingen spurte meg, og ingen tvang meg. Syntes det hørtes veldig uprofesjonelt ut, det du opplevde!

Det er veldig forskjell på hvordan man føler seg etter keisersnitt. Jeg har kommet meg ganske fort, men det tok lengre tid andre gangen enn første.

Gjest litt masing er bra
Skrevet

Jeg ble også sterkt oppfordret, men jeg tok det som en utfordring og gikk. Lå på magen og gjorde de fleste øvelsene. Kom meg fort etter keisersnittet, men tok heller litt smertestillende og holdt meg i bevelgelse, enn å ligge stille og grue seg til å røre på seg.

Neste keisersnitt var det ingen som maste, men da gikke jeg uoppfordret, siden jeg hadde ok erfaring fra forrige gang.

Fysioterapeuten sa det var kjempefint at vi med keisersnitt også gikk på trimmen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...