Gå til innhold

"Vond lukt" - innlært eller medfødt?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Når det er katastrofer med mange døde, som tsunamien i Thailand, så beskriver befolkning og helsearbeidere og andre i området en uutholdelig stank av lik. De fleste av oss kvier oss for å gå inn på en utedo/rasteplassdo, pga stanken.

Men er dette innlært, eller er det medfødt? Jeg kan ikke forestille meg at et spedbarn brekker seg om det kommer inn på en utedo?

Et lite barn kan finne på å plukke opp hundebæsj eller ville leke med sin egen avføring, og reagerer vel dermed ikke på lukten?

Kom bare til å tenke på det her om dagen...hvordan vil da et spedbarn reagere i likstank? Er det noen lukter som ganske enkelt -er- grusomme for mennesket, mens andre er tillært grusomme? Jada, jeg har makabre tanker, men det dukker nå opp noen nå og da ;)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Sannelig om jeg vet. Du får spørre et spedbarn hva det synes, da. ;)

Samtidig går det jo an å avvenne seg fra vonde lukter, eller iallfall tilvenne seg dem så man ikke brekker seg ved lukt av bæsj eller spy, feks.

Caloni Makaroni
Skrevet

Sannelig om jeg vet. Du får spørre et spedbarn hva det synes, da. ;)

Samtidig går det jo an å avvenne seg fra vonde lukter, eller iallfall tilvenne seg dem så man ikke brekker seg ved lukt av bæsj eller spy, feks.

Ja, nettopp. Jobber man i helsevesenet så må man venne seg til litt av hvert. Det er det som gjør at jeg tenker på om det kan være innlært, mye av det?

Skrevet

Man kan i hvert fall lære seg til å tåle dårlige lukter.

Skrevet

Dette har også jeg noen ganger tenkt på, spesielt i forbindelse med bæsjelukt ;-)

De fleste av oss takler vel greit egen bæsjelukt, mens vi kan brekke oss over andres..

Minsten på to år har først nå begynt å reagere på dritlukt. Før ensa hun det ikke i det hele tatt.

Gjest innlært
Skrevet

Det er vel viten om HVA det er som lukter som gjør lukten motbydelig.

Vet man at det ligger døde lik der, så er stankenb uutholdelig fordi man vet hva man puster inn i lungene.

Det samme med bæsjelukt på toaletter, sææærlig hvis du så at det var en ufyselig ekkel person som kom ut fra toalettet.

Men, kjører du bak en bil med katalysator lykter det ofte promp, men den er ikke like ekkel å puste inn. Fordi du vet at det ikke kom fra ei rumpe

;o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Vet man at det ligger døde lik der, så er stankenb uutholdelig fordi man vet hva man puster inn i lungene.

Det samme med bæsjelukt på toaletter, sææærlig hvis du så at det var en ufyselig ekkel person som kom ut fra toalettet.

Men, kjører du bak en bil med katalysator lykter det ofte promp, men den er ikke like ekkel å puste inn. Fordi du vet at det ikke kom fra ei rumpe

;o)

Ja, skjønner godt poengene dine. Men vil det da bety at et lite barn som ennå ikke har skjønt at bæsj har hva de voksne kaller "vond lukt", ikke vil vemmes av å lukte stanken fra en åpen massegrav? Eller er det noen lukter som er så fundamentalt vonde at ingen -kan- klare å lukte på dem uten å vemmes?

Gjest innlært
Skrevet

Ja, skjønner godt poengene dine. Men vil det da bety at et lite barn som ennå ikke har skjønt at bæsj har hva de voksne kaller "vond lukt", ikke vil vemmes av å lukte stanken fra en åpen massegrav? Eller er det noen lukter som er så fundamentalt vonde at ingen -kan- klare å lukte på dem uten å vemmes?

hmm...tja....

Noen lukter lukter vel kanskje ubehagelig for ALLE fordi de inneholder gasser som svir i nesa og derved sender signaler til hjernen på den måten?

Ikke at de LUKTER ubehagelig, men at de luktene ER ubehagelige for kroppen.

(Dette er forresten veldig intressant).

Gjest barnslig ikveld
Skrevet

;o)

LOL! Fiselukt, bæsj og katalysator!! Det er så morsomme ord når man er overtrøtt! Jeg ler av fis og bæsj akkurat i dette øyeblikk, men om 10 min er latteranfallet over dessverre...

Caloni Makaroni
Skrevet

hmm...tja....

Noen lukter lukter vel kanskje ubehagelig for ALLE fordi de inneholder gasser som svir i nesa og derved sender signaler til hjernen på den måten?

Ikke at de LUKTER ubehagelig, men at de luktene ER ubehagelige for kroppen.

(Dette er forresten veldig intressant).

"Ikke at de LUKTER ubehagelig, men at de luktene ER ubehagelige for kroppen."

Nettopp! Det er derfor jeg funderer litt..jeg kan ikke helt forestille meg at noen, uansett hvor små og hvor blanke ark de starter med, skal kunne være helt likegyldige overfor lukter som vi andre brekker oss av, og føler vi ikke får puste av.

Jeg tror jaggu jeg får låne meg en baby en gang, og utforske offentlige toaletter og andre trivelige plasser ;)

Gjest innlært
Skrevet

"Ikke at de LUKTER ubehagelig, men at de luktene ER ubehagelige for kroppen."

Nettopp! Det er derfor jeg funderer litt..jeg kan ikke helt forestille meg at noen, uansett hvor små og hvor blanke ark de starter med, skal kunne være helt likegyldige overfor lukter som vi andre brekker oss av, og føler vi ikke får puste av.

Jeg tror jaggu jeg får låne meg en baby en gang, og utforske offentlige toaletter og andre trivelige plasser ;)

kanskje vi kommer nærmere sannheten hvis vi prøver å snu det om:

Den nyfødte babyen foretrekker lukten av sin egen mor. Det lukter godt, gode minner.

Det har jo blitt undersøkt og bevist.

Lukter er forbundet med følelseslivet vårt.

Gjest Aviaana
Skrevet

Det har jeg også tenkt på. Jeg har snakket med en kirurg som jobber med å fikse tarmene til folk. For å kunne ha en slik jobb må en jo være så full av fasinasjon for det man holder på med at man glemmer lukta.

Men det pussige er faktisk at hofteoperasjoner lukter enda verre, skal jeg tro fagfolk.

Folk som jobber med obduksjon og identifiseringsarbeid må også kunne stenge lukten ute på et vis for å kunne gjøre jobben. Kanskje det skjer noe med hjernen på sikt?.

Jeg tror man kan venne seg til vond lukt. Så en dokumentar om barn som bodde på en søppelfylling. Noen norske barn var på besøk og skulle se barnas "hjem". De klarte ikke å være der mer enn 10 minutter før de måtte brekke seg. Så noe er nok vane.

Jeg blir kvalm av bensinlukt. Men moren min har et positivt forhold til det, da hun assosierer det med med barndom og båtliv.

Kjenner forresten en som er født uten luktesans. Tenk så bra jobb hun kunne ha gjort i slike "spesielle yrker", eller i hjemmetjenesten.?

Gjest Aviaana
Skrevet

;o)

Vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Husker da liket av en ung kvinne ble funnet i Geiranger for 10 år tilbake. Et ektepar rapporterte om en motbydelig stank fra et sted uten å vite at det var et lik som lå der. Men kanskje det føles verre hvis man vet hva som ligger der?.

Hvis jeg går inn på et offentlig toalett og det lukter, så synes jeg det lukter like ille samme hvem som har vært der før meg. Men om det ligger bremsespor i toalettet så synes jeg det er enda eklere

Nei huff for en ekkel tråd og emne;).

Shit!

Skrevet

Det har jeg også tenkt på. Jeg har snakket med en kirurg som jobber med å fikse tarmene til folk. For å kunne ha en slik jobb må en jo være så full av fasinasjon for det man holder på med at man glemmer lukta.

Men det pussige er faktisk at hofteoperasjoner lukter enda verre, skal jeg tro fagfolk.

Folk som jobber med obduksjon og identifiseringsarbeid må også kunne stenge lukten ute på et vis for å kunne gjøre jobben. Kanskje det skjer noe med hjernen på sikt?.

Jeg tror man kan venne seg til vond lukt. Så en dokumentar om barn som bodde på en søppelfylling. Noen norske barn var på besøk og skulle se barnas "hjem". De klarte ikke å være der mer enn 10 minutter før de måtte brekke seg. Så noe er nok vane.

Jeg blir kvalm av bensinlukt. Men moren min har et positivt forhold til det, da hun assosierer det med med barndom og båtliv.

Kjenner forresten en som er født uten luktesans. Tenk så bra jobb hun kunne ha gjort i slike "spesielle yrker", eller i hjemmetjenesten.?

Men så kjipt i mange andre situasjoner. Mat smaker vel heller lite om man ikke har luktesans? Hvis jeg husker riktig, så smaker vi bare hovedlinjene som søtt, salt, surt eller bittert. Alt annet er forbundet med luktesansen, tror jeg?

Og det må jo også være litt dumt i en del andre sammenhenger å ikke ha luktesans?

Men helt klart en fordel om man har en "stinkende" jobb.... :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har alltid likt bensinlukt, sprittusjer og maling ;) Null luktesans kunne nok være godt noen ganger, men også forferdelig kjedelig. Jeg jobber i hjemmetjenesten selv, og kunne nok ha klart meg uten luktesansen noen av vaktene mine, ja ;) Men samtidig, da ville jeg ikke luktet den svidde lukten når jeg svir middagene til brukerne mine :P

Gjest Aviaana
Skrevet

Men så kjipt i mange andre situasjoner. Mat smaker vel heller lite om man ikke har luktesans? Hvis jeg husker riktig, så smaker vi bare hovedlinjene som søtt, salt, surt eller bittert. Alt annet er forbundet med luktesansen, tror jeg?

Og det må jo også være litt dumt i en del andre sammenhenger å ikke ha luktesans?

Men helt klart en fordel om man har en "stinkende" jobb.... :)

Jeg ville helt klart ha valgt luktesansen fremfor å ikke ha den, selv om jeg hadde en shitjobb. Da kunne jeg ha stengt igjen nesen.

Kjipt når all mat lukter likt. Det er mange følelser som følger med mat.

Skrevet

Herregud - fra nå av går jeg altså rundt og vet at en hofteoperasjon lukter verre enn en tarmoperasjon - hehehe - det skal jeg bruke for alt det er verdt! :)

Gjest Aviaana
Skrevet

Herregud - fra nå av går jeg altså rundt og vet at en hofteoperasjon lukter verre enn en tarmoperasjon - hehehe - det skal jeg bruke for alt det er verdt! :)

Jeg har jo selv ikke vært til stede på noen slike operasjoner, bare blitt fortalt det.

Men smaken er jo som baken, den er delt. Kanskje noen foretrekker hofteoperasjonslukten fremfor tarmlukt?.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg tror det er litt begge deler. Folk er forskjellige, og noen reagerer sterkere på lukter enn andre. Samtidig kan "lukt-toleranse" trenes opp.

Guttungen ble bleieavvent på sommerferie med utedo, og har aldri så mye som blunket over utedolukta, uansett styrke. Et jevnaldrende barn i familien brekker seg så fort det kommer inn på et vanlig baderom.

Skrevet

Både og:-) Det meste tror jeg er innlært - og noe er også instinkter antagelig - altså lukter en ting frastøtende spiser man det ikke og unngår å bli syk, f.eks.

Ellers er vane som andre nevner her også med i spillet - selv om man i utgangspunktet misliker en lukt, vil man over tid øke toleransen hvis man utsettes for det ofte.

En ting som er rart - synes jeg hvertfall - er at lukt er vårt sterkeste minne. Folk som har opplevd traumer (eller veldig hyggelige ting for den saks skyld) vil ofte kunne påminnes og få et rush av gamel minner av å støte på en lik lukt som det de opplevde under hendelsen. Et eksempel er folk som har kræsjet og utløst airbagen, vil kunne få flashbacks fra ulykken dersom de kjenner kruttlukt. (Som det da sikkert lukter når de utløses)

Enkelte lukter er også arvelig, som evnen til å lukte f.eks aceton (neglelakkfjerner). Noen få mennesker kan faktisk ikke lukte aceton.

Luktesansen er en artig sans:_)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...