Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Høyt stoffskifte er faktist vanligst hos unge kvinner, selv om det kan forekomme i alle aldre. Den vanligste årsaken er en betennelse i skjoldbruskkjertelen på grunn av at immunapparatet i kroppen angriper kroppens eget vev.

Man måler ofte thyroxin (stoffskiftehormonet) direkte i blodet. Vanlige verdier for thyroxin er mellom 9 og 24 men det kan variere litt fra laboratorieum til laboratorium. Nå vet ikke jeg om det er thyroxin hos deg som er over 100, men i så fall er det skikkelig for høyt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26068-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-107516
Del på andre sider

Høyt stoffskifte er faktist vanligst hos unge kvinner, selv om det kan forekomme i alle aldre. Den vanligste årsaken er en betennelse i skjoldbruskkjertelen på grunn av at immunapparatet i kroppen angriper kroppens eget vev.

Man måler ofte thyroxin (stoffskiftehormonet) direkte i blodet. Vanlige verdier for thyroxin er mellom 9 og 24 men det kan variere litt fra laboratorieum til laboratorium. Nå vet ikke jeg om det er thyroxin hos deg som er over 100, men i så fall er det skikkelig for høyt.

Hei !

Jeg tror det var thyroxin, men det var noe annet det var 5.5, det var visst bra.

Jeg skal egentlig ikke anstrenge meg,men viss ikke jeg har gym nå får jeg ikke karakter til våren, så er det veldig farlig ?? tar noen Inderal så jeg føler meg ganske bra . Og det er jo litt dumt å gå om igjen gym også..jeg vil heller ha 2..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26068-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-108260
Del på andre sider

Hei !

Jeg tror det var thyroxin, men det var noe annet det var 5.5, det var visst bra.

Jeg skal egentlig ikke anstrenge meg,men viss ikke jeg har gym nå får jeg ikke karakter til våren, så er det veldig farlig ?? tar noen Inderal så jeg føler meg ganske bra . Og det er jo litt dumt å gå om igjen gym også..jeg vil heller ha 2..

Det er klart at dette er et viktig spørsmål for deg. Jeg kan dessverre ikke gi individuelle råd om hva akkurat du kan og ikke kan gjøre med din grad av høyt stoffskifte. Men jeg synes du skal spørre den legen som behandler deg om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26068-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-108464
Del på andre sider

Det er klart at dette er et viktig spørsmål for deg. Jeg kan dessverre ikke gi individuelle råd om hva akkurat du kan og ikke kan gjøre med din grad av høyt stoffskifte. Men jeg synes du skal spørre den legen som behandler deg om dette.

Hei !

Nå har jeg spurt han, men han klarte liksom ikke å gi fra seg noe klart svar. Men så er det at nå har vi ( jeg og legen) hatt en liten krangel. Fordi at jeg hadde en annen lege før og han sa, det er jeg 100 % sikker på, at jeg skulle ta to tabletter morgenen og to om kvelden av Neo-Mercazole, dette står også på resepten, eller dvs at de på apoteket mener at det står en om morgenen og en om kvelden, fordi to ganger to er altfor mye mener de. Jeg har nå tatt det legen har sagt jeg da . Men denne nye legen mener at det må ha skjedd en misforståelse for jeg skulle ha tatt 4 om morgonen og 4 om kvelden. Jeg synes dette virker veldig mye. Men jeg tar likevel tablettene, jeg må jo nesten stole på han..

Dette er kanskje ikke relvant for saken,men det gjør meg litt mer skeptisk.Det fordi jeg vet han har hatt diverse problem med at han skrevet ut altfor mange tabletter og at han selv har vært pillemisbruker. Og istedet for å bli dømt så sende de han til et lite sykehus ( der ingen andre vil jobbe) hvor jeg da kommer nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26068-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-109025
Del på andre sider

Hei !

Nå har jeg spurt han, men han klarte liksom ikke å gi fra seg noe klart svar. Men så er det at nå har vi ( jeg og legen) hatt en liten krangel. Fordi at jeg hadde en annen lege før og han sa, det er jeg 100 % sikker på, at jeg skulle ta to tabletter morgenen og to om kvelden av Neo-Mercazole, dette står også på resepten, eller dvs at de på apoteket mener at det står en om morgenen og en om kvelden, fordi to ganger to er altfor mye mener de. Jeg har nå tatt det legen har sagt jeg da . Men denne nye legen mener at det må ha skjedd en misforståelse for jeg skulle ha tatt 4 om morgonen og 4 om kvelden. Jeg synes dette virker veldig mye. Men jeg tar likevel tablettene, jeg må jo nesten stole på han..

Dette er kanskje ikke relvant for saken,men det gjør meg litt mer skeptisk.Det fordi jeg vet han har hatt diverse problem med at han skrevet ut altfor mange tabletter og at han selv har vært pillemisbruker. Og istedet for å bli dømt så sende de han til et lite sykehus ( der ingen andre vil jobbe) hvor jeg da kommer nå.

I følge Felleskatalogen er hver tabelett Neo-Mercazole på 5 mg. Får å få ned et for høyt stoffskifte, er doseringen 20 - 60 mg i døgnet fordelt på 2-3 doser. Det vil si at dosene kan variere mellom fra 2 tbl morgen og kveld til 4 tbl morgen, middag og kveld.

Når stoffskiftet har normalisert seg, skal dosene reduseres gradvis til laveste dose som holder stoffskiftet normalt. Da er det vanligvis nok med 1-3 tabletter daglig. Denne behandlingen fortsetter man så med i 6 - 18 måneder.

Mitt synspunkt er, men legg nøye merke til standardformuleringene våre - jeg sier ikke hva du skal gjøre bare hvordan jeg generellt ser på spørsmålet, at så lenge stoffskiftet fortsatt er for høyt slik at man har høy hvilepuls og lett for å være varm, så skal man være forsiktig med for hard fysisk aktivitet. Når stoffskfitet normaliserer seg slik at hvilepulsen blir normal, så kan man ha vanlig fysisk aktivitet på lik linje med andre, selv om man fortsatt skulle bruke medisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26068-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-109412
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...