Gå til innhold

HJELP!

Anbefalte innlegg

anne-mari102
Skrevet

Jeg går på p-pillen yasmin og har flere ganger hoppet helt over mensen ved å begynne rett på et nytt brett. Jeg føler at jeg bør ha mensen innimellom (siden jeg har kjæreste og for å sjekke at alt er i orden), så jeg vil ikke alltid hoppe over den - men det er ofte at det ikke passer å ha mensen (ferieturer, bading osv). Hvorfan forskyver jeg mensen? Jeg har nå hoppet rett over på et nytt brett og har tatt fem piller på det brettet. Nå passer det fint å ha mensen. Kan jeg avbryte og la vær å ta pillen i sju dager for så å begynne igjen? Hva gjør jeg i så fall når brettet blir tomt? Da har jeg ikke gått på pillen så lenge som vanlig, MÅ jeg da hoppe rett over på et nytt brett slik at jeg tar pillen i nøyaktig tre uker? Da blir det jo alltid en forskyvning, og systemet med brettene blir helt tullete. Noen som vet noe? Tusen takk for eventuell hjelp!

P.S.

Det står i pakningsvedlegget at mensen kan forskyves, men jeg forstår bare ikke helt hvordan.

Kanskje - hvis jeg vil forskyve den i for eksempel tre dager, så begynner jeg på nytt brett og tar pillen i tre dager, men lar vær å ta den i de resterende dagene av pille-oppholdet? (altså fire dager) Men det løser uansett ikke problemet med nytt brett som alltid må avløse et gammelt.

Skrevet

Begynn på et nytt brett, og ta så mange tabletter du vil. Hold opp i 7 dager. Dette brettet legger du unna som et "reservebrett". Så begynner du på ett helt nytt brett etter de 7 dagene.

Skrevet

Begynn på et nytt brett, og ta så mange tabletter du vil. Hold opp i 7 dager. Dette brettet legger du unna som et "reservebrett". Så begynner du på ett helt nytt brett etter de 7 dagene.

å holde opp i sju dager spørs vel om man har 21 eller 28 tabletter?

Skrevet

å holde opp i sju dager spørs vel om man har 21 eller 28 tabletter?

Ja, det gjelder selvsagt bare om en bruker 21 tabletter.

Angelica :o)
Skrevet

Hvorfor kan man ikke fortsette på det samme brettet?

Skrevet

Ja, det gjelder selvsagt bare om en bruker 21 tabletter.

mhm:)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1167944351' post='3461061]

Fordi det er lettere å holde kontroll hvis du bruker 21 brettet.

Skrevet

Fordi det er lettere å holde kontroll hvis du bruker 21 brettet.

Hm..Jeg bruker bare å ta en pause hvis jeg får mellomlødninger. Så tar jeg og fortsetter på samme brettet etter oppholdet. Blir det feil det, da?

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1167945784' post='3461117]

Hm..Jeg bruker bare å ta en pause hvis jeg får mellomlødninger. Så tar jeg og fortsetter på samme brettet etter oppholdet. Blir det feil det, da?

Feil og feil...

Sånn som jeg forstår det skal du helst holde deg til 21-regelen. Altså enten begynne rett på ett nytt brett, eller ha en pause. Hvor mange dager du vil ha pause bestemmer du selv.

Skrevet

Feil og feil...

Sånn som jeg forstår det skal du helst holde deg til 21-regelen. Altså enten begynne rett på ett nytt brett, eller ha en pause. Hvor mange dager du vil ha pause bestemmer du selv.

Men det spiller vel ingen rolle på jeg begynner på onsdag på samme brettet eller onsdag på et nytt? Siden jeg har pause så sjeldent..

*Forvirra*

Skrevet

Jeg tror jeg svart deg ukorrekt er i stad...

Hvis du vil forskyve mensen; altså endre dag, kan du fortsette på nytt brett med så mange tabletter du vil.

Feks siste tablett er på en torsdag, vil mensen komme på søndag eller mandag(iallefall hos meg). Hvis det da ikke passer, kan du fortsette på et nytt brett, og slutte feks på søndag, også har du 7 dager opphold. Da vil mensen komme på en annen dag enn vanlig.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1167946193' post='3461129]

Men det spiller vel ingen rolle på jeg begynner på onsdag på samme brettet eller onsdag på et nytt? Siden jeg har pause så sjeldent..

*Forvirra*

Nei, sikkert ikke. Men du bør ikke "tulle" for mye med pillene, plutselig er det uta av kontroll...

Jeg bruker å ta 3 fulle brett etter hverandre, og så ha en uke med mens, altså 7 dager pillestopp. Da har jeg en viss kontroll.

Skrevet

Nei, sikkert ikke. Men du bør ikke "tulle" for mye med pillene, plutselig er det uta av kontroll...

Jeg bruker å ta 3 fulle brett etter hverandre, og så ha en uke med mens, altså 7 dager pillestopp. Da har jeg en viss kontroll.

Hva mener du med ute av kontroll?

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1167946613' post='3461146]

Hva mener du med ute av kontroll?

He he, jeg tror det er JEG som er ute av kontroll her... Begynner å bli sent.

Okei, har funnet frem pakningsvedlegget for pillene. Og slik som jeg forstår det(nå når jeg leser det skikkelig...) spiller det ingen rolle hvor mange tabletter du tar etter hverandre, bare den tablettfri perioden ikke er LENGRE enn 7 dager. Du kan altså forkorte den med feks 3 eller flere dager, men ikke mer enn 7.

Skrevet

Okei, har funnet frem pakningsvedlegget for pillene. Og slik som jeg forstår det(nå når jeg leser det skikkelig...) spiller det ingen rolle hvor mange tabletter du tar etter hverandre, bare den tablettfri perioden ikke er LENGRE enn 7 dager. Du kan altså forkorte den med feks 3 eller flere dager, men ikke mer enn 7.

Skrevet

He he, jeg tror det er JEG som er ute av kontroll her... Begynner å bli sent.

He he:)

Det vet jeg. Og det er det jeg gjør. Tar pillene helt til jeg får en mellomblødning. Da tar jeg en 7 dagers pause.

Så begynner jeg på igjen på samme brettet. Det var det jeg hengte meg litt oppi. Hvorfor man skulle begynne på et nytt brett etter en pause :)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1167947031' post='3461164]

He he:)

Det vet jeg. Og det er det jeg gjør. Tar pillene helt til jeg får en mellomblødning. Da tar jeg en 7 dagers pause.

Så begynner jeg på igjen på samme brettet. Det var det jeg hengte meg litt oppi. Hvorfor man skulle begynne på et nytt brett etter en pause :)

Jeg mente at jeg hadde lest det en plass, og da gjerne i det berømte pakningsvedlegget. Men nå så jeg det ikke..

Hmm, på tide med senga kanskje?

:o)

Gjest Shira12
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1167944351' post='3461061]

Blander meg jeg.

Jeg begynner ikke på nytt brett om jeg har ett påbegynt. Pillene er jo like. Det står dag og alt.

Pause 7 dager når det passer, spiser videre på samme brettet ved start igjen.

Skrevet

Jeg mente at jeg hadde lest det en plass, og da gjerne i det berømte pakningsvedlegget. Men nå så jeg det ikke..

Hmm, på tide med senga kanskje?

:o)

Jeg fant noe nå. Det står under hvis du vil utsette menstruasjonen:

"Du kan utsette menstruasjonen ved å begynne på et nytt Yasmine-brett uten først å ha en tablettfri periode. Du kan fortsette med dette brettet til du har tatt alle tablettene eller så mange dager du ønsker å forskye menstruasjonen. I løpet av denne tiden kan det forekomme mellomblødning. Begynn på neste brettet etter den vanlige 7-dagers tablettfrie perioden."

Hmm..Mulig du har rett. Men jeg skjønner liksom ikke hvorfor. Håper man ikke minsker beskyttelsen hvis man ikke har begynt på nytt brett! :S

Skrevet

Blander meg jeg.

Jeg begynner ikke på nytt brett om jeg har ett påbegynt. Pillene er jo like. Det står dag og alt.

Pause 7 dager når det passer, spiser videre på samme brettet ved start igjen.

Ja, ikke sant? Det høres i mine ører ut veldig logisk ut. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...