Gå til innhold

Nå ble jeg litt lei meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått i noen uker og planlagt å kjøpe orgel (som jeg også har nevnt her inne), og etter masse grubling og fundering og luring bestemte jeg meg i dag for å kjøpe dette:

http://www.sakral-orgel.de/Cantorum-VI-.pdf

Det koster 22.300 med stativ, pedalsett og volumpedal - og jeg har i hele dag vært glad for å endelig ha bestemt meg.

Det var bare to keyboard-orgel som var billigere - de aller fleste orgel av kirkeorgeltypen koster opp mot og over 100.000,-.

Så ringte et familiemedlem i dag og fortalte at jeg kunne få et gratis orgel av noen bekjente av henne. Et sånn vanlig orgel som finnes i mange hjem i norge. Jeg sa ja takk, og vi avtalte når jeg skulle hente det.

Så etterpå fortalte jeg at jeg hadde bestilt orgel - og hun ble helt stille. Så lurte hun på om _det_ var noen god ide. Hun syntes vi burde prioritert de pengene på noe annet, for eksempel en garasje.

Jeg ble litt paff, og forklarte at jeg bruker veldig lite penger på meg selv. Ikke røyker jeg, ikke bruker jeg sminke, ikke handler jeg så mye tøy eller annet dill til meg selv. Vi reiser heller nesten ikke på ferier, har ikke båt eller hytte. Mannen min tjener godt - og vi har absolutt råd til dette.

Dessuten har jeg selvfølgelig med meg mannen min på dette - han gav meg faktisk et gavekort på 10.000,- til jul, som jeg kunne bruke på orgel. Resten betaler jeg selv.

Hun svarte bare at jeg måtte jo bruke pengene på hva jeg ville, men jeg skjønte at hun syntes det var _helt_ unødvendig av meg å kjøpe et nytt orgel når jeg kunne få et nesten gratis.

Jeg jobber jo som organist, og selv om det er gøy med et vanlig "husorgel", er det et _kirkeorgel_ jeg har hatt lyst på lenge. Derfor var jeg så glad når jeg endelig fikk bestemt meg i dag - og jeg synes jeg har vært fornuftig, og valgt et orgel som passer vår økonomiske situasjon. Det er mulig jeg bytter det i et større senere.

Men gleden forsvant liksom litt. Jeg vet at jeg ikke bør la henne ødelegge gleden - men jeg hadde håpt hun ville si "åå, så moro da - det fortjente du", ikke kritisere meg for å være ufornuftig og sløsete med pengene...

Vel, måtte bare få det ut...

Skrevet

Næmmen jøss, har vedkommende noe med hva din familie bruker penger på, da??

Jeg forstod det ikke helt jeg, skal du ha ett eller to orgeler nå?

Siden du jobber som organist, må det da være viktig for deg å ha et som er bra?

Drit i hva andre måtte mene! :)

Skrevet

Så sier jeg det hun ikke sa: Du fortjener et nytt orgel! :-)

Skrevet

Makan til tull! Du gjør selvfølgelig det du ønsker. Ikke hva hun ønsker.

Skrevet

Næmmen jøss, har vedkommende noe med hva din familie bruker penger på, da??

Jeg forstod det ikke helt jeg, skal du ha ett eller to orgeler nå?

Siden du jobber som organist, må det da være viktig for deg å ha et som er bra?

Drit i hva andre måtte mene! :)

Selvfølgelig har ikke familien noe med det. Jeg kommer jo ikke til å avbestille deg igjen - men jeg hadde bare håpt hun ville glede seg med meg...

Og sånn for ordens skyld: jeg har jo bestillt et nytt, men jeg fikk også tilbud om et sånn brukt husorgel til noen hundrelapper. Så jeg takket ja - man kan ikke få for _mange_ instrumenter :-)

Og det er jo både jobben min og hobbyen min - så da må man vel kunne legge _litt_ penger i ordentlig utstyr.

Og ja, jeg skal drite i hva andre mener :-)

Skrevet

Så sier jeg det hun ikke sa: Du fortjener et nytt orgel! :-)

Takk takk, det synes jeg også :-)

Skrevet

Makan til tull! Du gjør selvfølgelig det du ønsker. Ikke hva hun ønsker.

Ja, men jeg hadde liksom bare håpt hun ville gledet seg med meg... Men jeg pratet nettopp med henne igjen, og hun beklaget seg og sa at hun har jo ikke noe med det.

Så vi er venner, orgelet er bestilt og jeg er fornøyd igjen :-)

Skrevet

Ja, men jeg hadde liksom bare håpt hun ville gledet seg med meg... Men jeg pratet nettopp med henne igjen, og hun beklaget seg og sa at hun har jo ikke noe med det.

Så vi er venner, orgelet er bestilt og jeg er fornøyd igjen :-)

Det er bra:)

Skrevet

Hun har sikkert ikke peiling på hva som er forskjellen på et vanlig orgel og et kirkeorgel, så da kan du jo bare forklare henne det! Ikke det at forklaringen er så viktig, men føler du deg bedre med det, så gjør du det.

Hun har ingenting med hva du bruker pengene dine på, så igrunnen kan du drite i hele dama ;-)

Gjest Pontiac
Skrevet

Det er synd at ei venninde ikke kan være mer støttende, men på en annen side så er det vel kanskje av de nærmeste vennene man virkelig hører sannheten :)

Dette skal du prøve å legge bak deg. Din venninde har ikke den samme musikkinteressen som deg, derfor skjønnner hun ikke forskjellen på det orgelet du ønsker deg og det du kunne få gratis.

Hun vet jo ikke hvor stor forskjell det er på de to, akkurat som du ikke vet forskjellen på to av noe annet du ikke har så stor interesse for.

Kjøp det orgelet du ønsker deg du, og hvis du føler for å "forsvare" deg, enn om iallefall jeg synes du ikke bør det, så fortell henne hvilken stor forskjell det er på instrumenter og hvor stor glede et skikkelig fint instrument gir deg.

Like så godt blåser du i å forklare noe som helst, som du sier, dere har råd, og du gjør som du vil.

Kjøp deg den du vil ha og nyt lyden og kos deg med musikken, det gratis orgelet kan du gjerne slenge min veg for jeg ønsker meg sånn ;)

Orgel er det nydeligste instrument jeg kan tenke meg, har alltid ønsket å lære meg å spille.

Gratulere med å ha bestemt deg, skulle gjerne hørt deg spille jeg :) Kos deg.

Skrevet

Hun har sikkert ikke peiling på hva som er forskjellen på et vanlig orgel og et kirkeorgel, så da kan du jo bare forklare henne det! Ikke det at forklaringen er så viktig, men føler du deg bedre med det, så gjør du det.

Hun har ingenting med hva du bruker pengene dine på, så igrunnen kan du drite i hele dama ;-)

Hehe, ja jeg burde egentlig bare drite i det.

Men nå har jeg forklart henne forskjellen - så får hun bare tenke hva hun vil. Hun unnskyldte seg i hvert fall, og sa at hun hadde ikke noe med det.

Så nå får jeg bare glede meg til orgelet kommer - nybakt fra Italia :-)

Skrevet

Jeg ville så absolutt valgt noe jeg virkelig ønsket meg og betalt litt ekstra for det.

Vet du forresten om noen har gitt ut cd med orgelmusikk, kirkeorgel? Jeg synes det er så nydelig musikk.

Skrevet

Det er synd at ei venninde ikke kan være mer støttende, men på en annen side så er det vel kanskje av de nærmeste vennene man virkelig hører sannheten :)

Dette skal du prøve å legge bak deg. Din venninde har ikke den samme musikkinteressen som deg, derfor skjønnner hun ikke forskjellen på det orgelet du ønsker deg og det du kunne få gratis.

Hun vet jo ikke hvor stor forskjell det er på de to, akkurat som du ikke vet forskjellen på to av noe annet du ikke har så stor interesse for.

Kjøp det orgelet du ønsker deg du, og hvis du føler for å "forsvare" deg, enn om iallefall jeg synes du ikke bør det, så fortell henne hvilken stor forskjell det er på instrumenter og hvor stor glede et skikkelig fint instrument gir deg.

Like så godt blåser du i å forklare noe som helst, som du sier, dere har råd, og du gjør som du vil.

Kjøp deg den du vil ha og nyt lyden og kos deg med musikken, det gratis orgelet kan du gjerne slenge min veg for jeg ønsker meg sånn ;)

Orgel er det nydeligste instrument jeg kan tenke meg, har alltid ønsket å lære meg å spille.

Gratulere med å ha bestemt deg, skulle gjerne hørt deg spille jeg :) Kos deg.

Tusen takk for koselig svar - nå begynner jeg å bli glad igjen ;-)

Ja, jeg skal glede meg over orgelet når det kommer, og kose meg med spillinga!

Forresten, sånne "husorgel" finnes til salgs overalt (f.eks Fretex eller http://www.finn.no/finn/bap/all/result ) og er kjempebillige. Synes du skal kjøpe deg et! Det er ren terapi å spille :-)

Skrevet

Jeg ville så absolutt valgt noe jeg virkelig ønsket meg og betalt litt ekstra for det.

Vet du forresten om noen har gitt ut cd med orgelmusikk, kirkeorgel? Jeg synes det er så nydelig musikk.

Åja, det er mange fine cder med orgelmusikk! Det er bare å søke på nett, så finner du tusenvis av titler. F.eks. her:

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904&nav=1060&nav_genre=1060

eller her (fra en kjent norsk organist):

http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1174279/a/Bach:+Organ+Works+%2F+Kolbein+Haga.htm

eller her:

http://die-orgelseite.de/cds/Turku_Cathedral_Herrick.htm

Mye å velge mellom :-)

Gjest forstår deg godt
Skrevet

Jeg tipper på at du vil føle deg litt sår over dette et par dager og så vil det gå over. Tipper på at du vil glede deg veldig over orgelet du skal kjøpe. Ingen andre enn du har noe med hva du bruker pengene dine til. Og uansett om du hadde kjøpt deg sminke og dill i tillegg hadde det vært ditt valg.

Noen er litt rappe i kjeften vet du.

Skrevet

Trist at hun ødela gleden din!!

Etter hva du skriver så fortjener du virkelig ditt eget flunker nye orgel!

Rist av deg din mor.

Jeg ser det blinke i øyene dine når du sitter foran det for første gang. Nå kan du legge hele din sjel i det. Gled deg!!

Må du vente lenge på det?

Skrevet

Grattis med orgel! Tenk der får du mange fine timer. :D

Kos deg du.

Skrevet

Trist at hun ødela gleden din!!

Etter hva du skriver så fortjener du virkelig ditt eget flunker nye orgel!

Rist av deg din mor.

Jeg ser det blinke i øyene dine når du sitter foran det for første gang. Nå kan du legge hele din sjel i det. Gled deg!!

Må du vente lenge på det?

*Fatter ikke hvordan jeg fikk det til å være din mor* Synsk kanskje......?

Skrevet

He he he. Det som slo meg mest var at du begynte å forsvare hvorfor du kunne kjøpe deg orgelet. Så lenge du har råd til det spiller det vel ingen rolle om du både røyker, går på polet og reiser på ferie i tillegg vel?

Men godt dere er på talefot igjen. Det føles leit når venner ikke deler gleden. Hun ble sikkert bare litt paff når hun skaffet deg et orgel og du likevel skulle kjøpe et dyrt et. Kanskje hun ikke skjønte at du var glad for det orgelet hun skaffet også?

Kos deg med orgel. Selv klunker jeg på piano, og er enig i at det er rene terapien.

Skrevet

Åja, det er mange fine cder med orgelmusikk! Det er bare å søke på nett, så finner du tusenvis av titler. F.eks. her:

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904&nav=1060&nav_genre=1060

eller her (fra en kjent norsk organist):

http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1174279/a/Bach:+Organ+Works+%2F+Kolbein+Haga.htm

eller her:

http://die-orgelseite.de/cds/Turku_Cathedral_Herrick.htm

Mye å velge mellom :-)

Det er en egen stemning med kirkeorgelmusikk. Jeg har noen melodier som har duret i jula, og vi har faktisk snakket om at det sikkert ikke er enkelt å få tak i en hel cd med slik musikk. Godt jeg tok feil :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...