Gå til innhold

Nå ble jeg litt lei meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, EG seier i alle fall FLOTT FOR DEG!! Eg forstår deg innmari godt. Eit skikkeleg orgel er... oj oj oj... Nei det er noko heilt anna. Men samstundes er det såpass spesielt at ein ikkje kan forvente at kven som helst skal forstå det. Ikkje la andre ta gleda frå deg fordi dei ikkje har forutsetningar for å forstå det.

Skrevet

Jeg tipper på at du vil føle deg litt sår over dette et par dager og så vil det gå over. Tipper på at du vil glede deg veldig over orgelet du skal kjøpe. Ingen andre enn du har noe med hva du bruker pengene dine til. Og uansett om du hadde kjøpt deg sminke og dill i tillegg hadde det vært ditt valg.

Noen er litt rappe i kjeften vet du.

Takk, det er godt å høre det fra noen andre også - selv om man selv føler at man ikke har vært ufornuftig :-)

Gjest Pontiac
Skrevet

Tusen takk for koselig svar - nå begynner jeg å bli glad igjen ;-)

Ja, jeg skal glede meg over orgelet når det kommer, og kose meg med spillinga!

Forresten, sånne "husorgel" finnes til salgs overalt (f.eks Fretex eller http://www.finn.no/finn/bap/all/result ) og er kjempebillige. Synes du skal kjøpe deg et! Det er ren terapi å spille :-)

Så flott at du får opp spiriten igjen :)

Jeg satt visst som kjempelita og plimpret på orgel i timesvis, og som 14 åring lagde jeg egne lange melodier.

Men jeg kan ikke ei note :)

Min far var som fanden selv, var et slemt menneske, men en positiv ting kunne sies om han, han var en fantastisk god musiker, spillte alt, orgel også.

Kanskje jeg har arvet noe der :)

Har som sakt alltid hatt lyst til å lære meg, kanskje jeg skal spandere på meg et sånt du?

Gledelig at du er "happy" igjen iallefall, og det skal du fortsette å være.

Kan bare forestille meg den gleden å kunne la fingrene gli over tangentene og høre det nydelig orgelspillet.

:D

Skrevet

Trist at hun ødela gleden din!!

Etter hva du skriver så fortjener du virkelig ditt eget flunker nye orgel!

Rist av deg din mor.

Jeg ser det blinke i øyene dine når du sitter foran det for første gang. Nå kan du legge hele din sjel i det. Gled deg!!

Må du vente lenge på det?

Hun ødela den bare for en liten stund - nå har jeg bestemt meg for å være glad igjen!

Og ja, gjett om jeg gleder meg til å prøve det for første gang :-D

Jeg må vente noen uker, det kommer ikke før månedskiftet jan-feb - da ferskt fra produsenten i Italia! Men den som venter på noe godt... :-)

Og forresten, det var ikke min mor - det var tanta til mannen min. Hun er egentlig snill, men legger seg av og til litt vel mye oppi våre saker. Men hun mener det godt. Hun har ingen barn selv, og har vært en slags reservemor for mannen min og søsknene hans. Det var derfor jeg syntes det var litt leit, for jeg ønsker å ha et godt forhold til henne.

Men vi pratet på telefonen i stad, og ingen av oss er sure - og jeg tror hun forstår meg, på hennes sære måte, hehe :-D

Skrevet

Grattis med orgel! Tenk der får du mange fine timer. :D

Kos deg du.

Takk takk, gleder meg kjempemye til å prøve det!

c",)

Skrevet

Dette er på sida av temaet ditt - det gjeld orgelet du har bestilt, og litt sånn orgelkunnskap i det store og heile.

Eg er ikkje så stø i tysk (og eg har meir pianokunnskap enn orgelkunnskap, sjølv om ein av mine draumar er å lære å spele kyrkjeorgel på *akseptabelt* nivå - organistutdanning var dessverre urealistisk...) så eg får ikkje heilt med meg spesifikasjonane her. Kanskje du kan hjelpe meg - er dette eit orgel som kan passere for kyrkjeorgel i ei *lita* kyrkje? (Eg har dårleg romsans, så spør meg ikkje om kvadratmeter eller takhøgde, men det er sitteplassar til ca 80, så det er altså ikkje så stort eit kyrkjerom; inreidd i tre forøvrig.)

Vi har ikkje kunna brukt orgelet i menigheten vår på maaaaaange år fordi det var berre ein person som klarte å spele på det (etter å ha hatt jobben i 30 år eller så), og da denne personen flytta var det ingen som kunne ta over. (Eg fikk éin søndag, så geleida presten meg venleg over til pianoet, hehe... Det er sånn gammalt som ein må trø på for å få lyd, skikkeleg pes!) Og no lider vi av mangel på ordentleg musikk. Eg held på å bli splitter pine gal av gitarakkompagnement til "Deilig er Jorden" osv. Og sjølv om mange syns det er betre enn ingenting, er det mange som saknar orgelet.

Budsjettet vårt er MEIR enn trangt, det er vel så godt som i minus for det meste, men prisen på dette var dog såpass lågt at det kanskje faktisk kunne bli eit realistisk prosjekt; dersom det er av ein type som passar til vårt bruk, vel å merke. Det ville vore kjekt å høyre ditt synspunkt på dette, dersom du gidd, altså :-)

Skrevet

He he he. Det som slo meg mest var at du begynte å forsvare hvorfor du kunne kjøpe deg orgelet. Så lenge du har råd til det spiller det vel ingen rolle om du både røyker, går på polet og reiser på ferie i tillegg vel?

Men godt dere er på talefot igjen. Det føles leit når venner ikke deler gleden. Hun ble sikkert bare litt paff når hun skaffet deg et orgel og du likevel skulle kjøpe et dyrt et. Kanskje hun ikke skjønte at du var glad for det orgelet hun skaffet også?

Kos deg med orgel. Selv klunker jeg på piano, og er enig i at det er rene terapien.

Hehe, jeg forsvarte meg nok litt ekstra nettopp fordi jeg synes jeg bruker å være ganske fornuftig og nøktern med pengebruk. Men _akkurat_ når jeg endelig etter søvnløse netter (litt overdrevet da) bestemmer meg for å bruke litt ekstra penger på meg selv - så føltes det litt urettferdig å få en slik respons.

Men jeg tror nok kanskje du har litt rett i at hun kanskje følte at jeg ikke satt så stor pris på husorgelet. Men nå har jeg forklart henne forskjellen på de - og at en organist mer en gjerne har flere enn ett orgel i huset :-)

Og gjett og jeg skal kose meg med orgelet når det kommer :-)

Skrevet

Så flott at du får opp spiriten igjen :)

Jeg satt visst som kjempelita og plimpret på orgel i timesvis, og som 14 åring lagde jeg egne lange melodier.

Men jeg kan ikke ei note :)

Min far var som fanden selv, var et slemt menneske, men en positiv ting kunne sies om han, han var en fantastisk god musiker, spillte alt, orgel også.

Kanskje jeg har arvet noe der :)

Har som sakt alltid hatt lyst til å lære meg, kanskje jeg skal spandere på meg et sånt du?

Gledelig at du er "happy" igjen iallefall, og det skal du fortsette å være.

Kan bare forestille meg den gleden å kunne la fingrene gli over tangentene og høre det nydelig orgelspillet.

:D

Ja, kjøp deg et orgel og ei notelærebok - så starter vi organistforum på DOL, hehe :-D

Men seriøst, det er egentlig ganske kjedelig at det er så få som interesserer seg for orgel. En del kan spille piano, men det er jo ikke det samme. Jeg skulle gjerne hatt en venn/venninne som ville blitt med meg og låse oss inn i kirka på kveldstid og bare spille i timevis. Det er ikke _så_ gøy alene...

Men hjemme spiller jeg jo masse, da - i hvert fall når det nye orgelet er på plass :-)

Skrevet

Vel, EG seier i alle fall FLOTT FOR DEG!! Eg forstår deg innmari godt. Eit skikkeleg orgel er... oj oj oj... Nei det er noko heilt anna. Men samstundes er det såpass spesielt at ein ikkje kan forvente at kven som helst skal forstå det. Ikkje la andre ta gleda frå deg fordi dei ikkje har forutsetningar for å forstå det.

Takk takk, du har helt rett - det er bare så godt å høre det fra noen andre også!

*glad igjen*

:-)

Gjest Pontiac
Skrevet

Ja, kjøp deg et orgel og ei notelærebok - så starter vi organistforum på DOL, hehe :-D

Men seriøst, det er egentlig ganske kjedelig at det er så få som interesserer seg for orgel. En del kan spille piano, men det er jo ikke det samme. Jeg skulle gjerne hatt en venn/venninne som ville blitt med meg og låse oss inn i kirka på kveldstid og bare spille i timevis. Det er ikke _så_ gøy alene...

Men hjemme spiller jeg jo masse, da - i hvert fall når det nye orgelet er på plass :-)

Piano er vakkert, men orgel.....det er....vet ikke.....trolsk?

Nydelig er det, aldeles nydelig :D

Skrevet

Dette er på sida av temaet ditt - det gjeld orgelet du har bestilt, og litt sånn orgelkunnskap i det store og heile.

Eg er ikkje så stø i tysk (og eg har meir pianokunnskap enn orgelkunnskap, sjølv om ein av mine draumar er å lære å spele kyrkjeorgel på *akseptabelt* nivå - organistutdanning var dessverre urealistisk...) så eg får ikkje heilt med meg spesifikasjonane her. Kanskje du kan hjelpe meg - er dette eit orgel som kan passere for kyrkjeorgel i ei *lita* kyrkje? (Eg har dårleg romsans, så spør meg ikkje om kvadratmeter eller takhøgde, men det er sitteplassar til ca 80, så det er altså ikkje så stort eit kyrkjerom; inreidd i tre forøvrig.)

Vi har ikkje kunna brukt orgelet i menigheten vår på maaaaaange år fordi det var berre ein person som klarte å spele på det (etter å ha hatt jobben i 30 år eller så), og da denne personen flytta var det ingen som kunne ta over. (Eg fikk éin søndag, så geleida presten meg venleg over til pianoet, hehe... Det er sånn gammalt som ein må trø på for å få lyd, skikkeleg pes!) Og no lider vi av mangel på ordentleg musikk. Eg held på å bli splitter pine gal av gitarakkompagnement til "Deilig er Jorden" osv. Og sjølv om mange syns det er betre enn ingenting, er det mange som saknar orgelet.

Budsjettet vårt er MEIR enn trangt, det er vel så godt som i minus for det meste, men prisen på dette var dog såpass lågt at det kanskje faktisk kunne bli eit realistisk prosjekt; dersom det er av ein type som passar til vårt bruk, vel å merke. Det ville vore kjekt å høyre ditt synspunkt på dette, dersom du gidd, altså :-)

Å, så moro!

Viscount Cantorum VI er den fineste modellen av Cantorum-orglene. Den kom i 2006, og har fantastisk fin lyd. Jeg var med en som hadde et liknende keyboard-orgel og prøvde det i kirka. Han hadde koplet til svære høytalere, og lyden kunne _absolutt_ måle seg med kirkens pipeorgel!

Så, et Cantorum-orgel kan absolutt duge som en midlertidig løsning i en liten kirke. Men da bør det riktignok koples høytalere til for å utnytte lyden ordentlig.

Når det gjelder spesifikasjonene, så har orgelet 21 stemmer (noe som er mye mer enn alle kirkene _jeg_ har spilt i), og diverse muligheter for å splitte manualene og sånn. _Jeg_ har i tillegg bestilt et MIDI fotpedalsett på en oktav fra Ketron, som skal koples til, men selv uten et slikt - så legges bassen automatisk til de nederste tangentene.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norsk Musikk Distribusjon - de selger bla.a. Viscount orgler. De er utrolig dyktige på orgel, og kan guide dere til et orgel som passer til deres behov både i lyd og prisklasse.

Og når det gjelder kvalifikasjoner til å spille orgel: jeg er fast ansatt som organist i to kirker, og jeg begynte å spille orgel i 2003. Jeg har kun fått opplæring på piano, og har lært det meste av orgelspillteknikk av meg selv. Hvis du kan spille piano, så kan du også bli en god organist med litt øvelse - lykke til!

Her finner du nettsidene til Norsk Musikk.

http://www.norskmusikk.com/

Trykk på "Produkter", deretter "Viscount" og så "Keyboard". Da finner du Cantorum-orglene. Ellers finnes det litt mer "kirkeorgelaktige" orgel helt nede i 40.000 kr-klassen.

Norsk musikk er som sagt flinke til å hjelpe - og digitale orgler gir _mye_ mer valuta for pengene, og trenger mye mindre vedlikehold en pipeorgler gjør.

Så lykke til med orgel til kirka deres - håper dere får det til, det er stusselig uten orgel.

Fortell gjerne hvordan det går, og bare spør om jeg kan hjelpe med noe mer :-)

Skrevet

Piano er vakkert, men orgel.....det er....vet ikke.....trolsk?

Nydelig er det, aldeles nydelig :D

Ja. Piano er vakkert, men piano er _piano_.

Orgel har så utrolig mange variasjonsmuligheter - og derfor er det også så spennende. Og stort og vakkert er det også, det er ikke få ganger jeg har stått og beundret vakre pipeorgelfasader i kirker rundt forbi.

Nei, jeg har prøvd mange instrument - men nå har jeg funnet min favoritt :-)

Skrevet

Å, så moro!

Viscount Cantorum VI er den fineste modellen av Cantorum-orglene. Den kom i 2006, og har fantastisk fin lyd. Jeg var med en som hadde et liknende keyboard-orgel og prøvde det i kirka. Han hadde koplet til svære høytalere, og lyden kunne _absolutt_ måle seg med kirkens pipeorgel!

Så, et Cantorum-orgel kan absolutt duge som en midlertidig løsning i en liten kirke. Men da bør det riktignok koples høytalere til for å utnytte lyden ordentlig.

Når det gjelder spesifikasjonene, så har orgelet 21 stemmer (noe som er mye mer enn alle kirkene _jeg_ har spilt i), og diverse muligheter for å splitte manualene og sånn. _Jeg_ har i tillegg bestilt et MIDI fotpedalsett på en oktav fra Ketron, som skal koples til, men selv uten et slikt - så legges bassen automatisk til de nederste tangentene.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norsk Musikk Distribusjon - de selger bla.a. Viscount orgler. De er utrolig dyktige på orgel, og kan guide dere til et orgel som passer til deres behov både i lyd og prisklasse.

Og når det gjelder kvalifikasjoner til å spille orgel: jeg er fast ansatt som organist i to kirker, og jeg begynte å spille orgel i 2003. Jeg har kun fått opplæring på piano, og har lært det meste av orgelspillteknikk av meg selv. Hvis du kan spille piano, så kan du også bli en god organist med litt øvelse - lykke til!

Trykk på "Produkter", deretter "Viscount" og så "Keyboard". Da finner du Cantorum-orglene. Ellers finnes det litt mer "kirkeorgelaktige" orgel helt nede i 40.000 kr-klassen.

Norsk musikk er som sagt flinke til å hjelpe - og digitale orgler gir _mye_ mer valuta for pengene, og trenger mye mindre vedlikehold en pipeorgler gjør.

Så lykke til med orgel til kirka deres - håper dere får det til, det er stusselig uten orgel.

Oops, jeg så nå at Cantorum VI ikke står under oversikten på Norsk Musikk. Men jeg vet at de fører det, for det er der jeg bestilte det fra. De har sikkert ikke bare fått oppdatert det.

For å se VI også, kan du gå inn på denne siden:

http://www.viscount.it/classicorgans/products.asp?idcat1=1103111188

:-)

Skrevet

Å, så moro!

Tusen takk for svar! Dette skal undersøkast og bringast vidare, veldig positivt! :-D

Skrevet

Tusen takk for svar! Dette skal undersøkast og bringast vidare, veldig positivt! :-D

Spent på hvordan det går, du må oppdatere meg :-)

Skrevet

Det er jo litt vanskelig å spille orgel med en garasje, da ;-)

Kan ikke sammenligne sånt,- isåfall kunne man jo sammenligne det med hva de pengene kunne gått til hvis du hadde gitt dem bort til veldedighet? Sånn isolert sett burde det jo være en enda bedre måte å bruke pengen på,- hvis man først skulle begynne å veie ting mot hverandre ;-)

Kos deg med orgelet ditt!!

Skrevet

Det er jo litt vanskelig å spille orgel med en garasje, da ;-)

Kan ikke sammenligne sånt,- isåfall kunne man jo sammenligne det med hva de pengene kunne gått til hvis du hadde gitt dem bort til veldedighet? Sånn isolert sett burde det jo være en enda bedre måte å bruke pengen på,- hvis man først skulle begynne å veie ting mot hverandre ;-)

Kos deg med orgelet ditt!!

Garasje er ikke så godt egnet til å spille orgel på, nei...

Men jeg gleder meg masse, jeg - hun klarte bare å ødelegge gleden min en liten stund :-)

Skrevet

Ikke la henne ødelegge gleden din. De som ikke spiller skikkelig selv vet ikke hva det vil si å ha et skikkelig instrument.

Nei, kos deg med å vente på orgelet. Og når orgelet kommer, så skal du spille for henne samme sangen på hammond-orgelet og på kirkeorgelet. Kanskje hun skjønner forskjellen da!

Skrevet

Ikke la henne ødelegge gleden din. De som ikke spiller skikkelig selv vet ikke hva det vil si å ha et skikkelig instrument.

Nei, kos deg med å vente på orgelet. Og når orgelet kommer, så skal du spille for henne samme sangen på hammond-orgelet og på kirkeorgelet. Kanskje hun skjønner forskjellen da!

Jo takk, det var en god ide!

Og ja, jeg skal kose meg med orgelet!:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...