Gå til innhold

Angst for fødsel nr 2..


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Jeg syns du skal ringe allerede i dag å få fremskyndet timen din, dette er jo kjempeviktig. Og det er jo en trygghet for dere begge å få gjort dette nå, veldig bra å ha med mannen din siden han jo var med på alt sist og også ser nå i ettertid hva som kan bli gjort annerledes.

Jeg ser at du skriver lenger ned at du ikke vet hva du ønsker for denne fødslen annet enn at du ikke vil ha det som sist. Skriv ned det, skriv ned alt du ikke vil at det skal være, at du vil ha mer kontroll enn sist og at du skal være med på alle avgjøreøser og få grundig info om hva som skjer og hva som skal skje. At du vil ha ekstra oppfølging på barsel, for en ny fødselsdepressjon vil du iallefall ikke ha.

Nå sitter jeg her å skriver hvordan du vil ha det og det er jo feil, men det er bare tanker og kanskje noen tips. Jeg ønsker så inderlig at du skal få det fint denne gangen.

Du kan jo også be om at du må ha flere samtaler helt opp til fødselen, for dette har du sikkert behov for "å snakke ihjel" det er ofte det som skal til for å komme over vonde ting. Om du har en forståelsesfull jordmor, som det virker som du har, så gir henne deg sikkert masse tid. Kanskje du trenger to samtaler i uken?

Jeg håper du får all oppfølging du trenger og mere til, oppfølging etter du har kommet hjem fra sykehuset er jo også viktig vil jeg tro. Så kan dere ta grep om det som evt. kommer med en gang.

Tusen takk skal du ha, er så flott å kunne få svar fra andre med erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar!

Jeg er i gang med et lite brev, men får ikke helt satt ord på hva jeg ønsker. Jeg vet ærlig talt heller ikke hva jeg ønsker, bare hva som plager meg etter forrige gang.

Er også "redd" for å bli sett på som kravstor.. men kanskje er det god hjelp for jordmor også, å ha et utgangspunkt for hva den fødende ønsker?

Jeg må lese litt mer og ha den praten med jordmor på helsestasjonen før jeg får formulert meg skikkelig, tror jeg.

Har gått til samme jordmor i begge svangerskap, og skulle så inderlig ønske at det var slik at hun var med under fødsel også. Men forstår jo at slik praksis blir vanskelig.

Jeg er allerede i gang med et brev jeg også, og siden dette er min første fødsel, så vet jeg vel egentlig ikke helt i detalj hva jeg ønsker. Men har snakket mye med en klok venninne som fødte for noen år siden, og fått en kopi av fødsels-ønskebrevet hennes, som jeg bygger videre på, ut fra hvordan jeg tror at jeg ønsker det. Har også lest en del i en bok jeg låner, så jeg håper jeg er litt forberedt, selv om jeg tror man aldri kan være det fullt ut.

Brevet består av en innledning, og så en forholdsvis lang tabell med to kolonner over "Jeg ønsker" og "Jeg ønsker IKKE".

I innledningen står bl.a. dette:

"Som førstegangsfødende er det vanskelig å forestille seg hva en fødsel innebærer og hvordan jeg selv vil reagere. Jeg er klar over at det av medisinske grunner kan bli nødvendig å påvirke fødselsarbeidet på en måte jeg i første omgang ikke ønsker. Jeg vet også at jeg kanskje kommer til å forandre mine ønsker etterhvert som fødselen skrider frem. Uansett har jeg noen klare tanker om hva slags ramme jeg i utgangspunktet gjerne vil ha: xxxxxxxxxxxxx (slettet, av personlige årsaker). Eventuelle inngrep skal kun forekomme etter informert samtykke.

Jeg er glad for at jeg skal føde på XX sykehus, og gleder meg til den store dagen!"

Særlig det med informert samtykke, og det å få ned noen ord om ønsker/ønsker ikke tror jeg vil være bra for min del.

Håper du får en fin fødsel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg er i gang med et lite brev, men får ikke helt satt ord på hva jeg ønsker. Jeg vet ærlig talt heller ikke hva jeg ønsker, bare hva som plager meg etter forrige gang.

Er også "redd" for å bli sett på som kravstor.. men kanskje er det god hjelp for jordmor også, å ha et utgangspunkt for hva den fødende ønsker?

Jeg må lese litt mer og ha den praten med jordmor på helsestasjonen før jeg får formulert meg skikkelig, tror jeg.

Har gått til samme jordmor i begge svangerskap, og skulle så inderlig ønske at det var slik at hun var med under fødsel også. Men forstår jo at slik praksis blir vanskelig.

(ja, jeg glemmer jo alltid et-eller-annet...)

Jeg glemte å nevne tittelen på den boken jeg låner, og som jeg synes er fin. Kanskje den kan være til hjelp for deg også? Tror de har den på biblioteket (selv lånte jeg den av hun venninnen min).

Den heter Den nye boken om svangerskap og fødsel, av Sheila Kitzinger

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=aktoer-0_549-1_1&cid=106679

Her er et bilde av omslaget mm:

http://www.damm.no/fakta_voksne/samliv_og_helse/den_nye_boken_om_svangerskap_og_foedsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære mij!

Jeg håper virkelig at denne fødselen blir en god opplevelse for deg! Det er DU og mannen din som skal ha kontrollen, jordmora skal hjelpe til!

Det er en god idé å skrive ned hvordan du ønsker å ha det. Jeg gjorde det til de to første fødslene mine, og det var greit, spesielt for mannen min å vite hva jeg ønsket på forhånd, så kunne han formidle det til jordmora, når jeg ikke klarte å tenke klart.

Jeg hadde en veldig lang førstefødsel, med halvannen time på slutten med pressrier, slik du hadde. Husker jeg hadde hørt om ei venninne som hadde hatt tre pressrier, og så kom barnet. Jeg begynte å telle, men gav fort opp....

For meg var det viktig å være tilstede i "nuet" - ikke tenke på hvor mye klokka var, hvor lenge jeg hadde holdt på osv. Jeg forberedte meg godt, bl.a. med ei bok som beskrev godt hvordan en kunne tenke poistivt under riene.

Dryppet jeg fikk ved første fødsel gav veldig kraftige rier.

Andre fødsel hadde jeg mye mer kontroll på, og det var veldig positivt (inntil barnet satt fast og det ble akutt keisersnitt).

Prøv å fremskynde den samtalen med jordmor, og skriv ned det du ønsker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede i gang med et brev jeg også, og siden dette er min første fødsel, så vet jeg vel egentlig ikke helt i detalj hva jeg ønsker. Men har snakket mye med en klok venninne som fødte for noen år siden, og fått en kopi av fødsels-ønskebrevet hennes, som jeg bygger videre på, ut fra hvordan jeg tror at jeg ønsker det. Har også lest en del i en bok jeg låner, så jeg håper jeg er litt forberedt, selv om jeg tror man aldri kan være det fullt ut.

Brevet består av en innledning, og så en forholdsvis lang tabell med to kolonner over "Jeg ønsker" og "Jeg ønsker IKKE".

I innledningen står bl.a. dette:

"Som førstegangsfødende er det vanskelig å forestille seg hva en fødsel innebærer og hvordan jeg selv vil reagere. Jeg er klar over at det av medisinske grunner kan bli nødvendig å påvirke fødselsarbeidet på en måte jeg i første omgang ikke ønsker. Jeg vet også at jeg kanskje kommer til å forandre mine ønsker etterhvert som fødselen skrider frem. Uansett har jeg noen klare tanker om hva slags ramme jeg i utgangspunktet gjerne vil ha: xxxxxxxxxxxxx (slettet, av personlige årsaker). Eventuelle inngrep skal kun forekomme etter informert samtykke.

Jeg er glad for at jeg skal føde på XX sykehus, og gleder meg til den store dagen!"

Særlig det med informert samtykke, og det å få ned noen ord om ønsker/ønsker ikke tror jeg vil være bra for min del.

Håper du får en fin fødsel! :)

Enig, det var bra formulert. Passe ydmykt.

Aner du om den boka er å få lånt på biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det var bra formulert. Passe ydmykt.

Aner du om den boka er å få lånt på biblioteket?

Ja, tror jeg fant den på mitt bibliotek da jeg var inne på nettsidene deres og søkte her en dag. Ikke at jeg trenger å låne den, men for å finne andre bøker i samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...