Gå til innhold

Et skritt nærmere Sharialover i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Signert
Skrevet

jeg kan ikke se det helt store faremomentet...

Skrevet

Du ser ingen faremomenter ved at vi aksepterer og respekterer Sharialover i det norske samfunn - i første rekke når det gjelder kvinners rettigheter?

Vel - det gjør jeg.....

petter smart
Skrevet

Du ser ikke faren i at sharialover i praksis blir gjeldende i Norge? At islamske "lærde" skal sitte å bestemme over norsk lov. I første omgang kun for muslimer, etterhvert kanskje for alle.

Mista nikket
Skrevet

Vet du om sharialoven er skrevet ned et sted eller om det bare er imamene som tolker den etter eget forgodtbefinnende etter koranen? Har søkt etter den, men finner den ikke.

Skrevet

Vet du om sharialoven er skrevet ned et sted eller om det bare er imamene som tolker den etter eget forgodtbefinnende etter koranen? Har søkt etter den, men finner den ikke.

Der er jeg deg et svar skyldig.

Vet ikke om det er skrevet egne Sharialover, eller om det bare er en betegnelse for å dømme ordrett etter Koranen.

Mista nikket
Skrevet

Der er jeg deg et svar skyldig.

Vet ikke om det er skrevet egne Sharialover, eller om det bare er en betegnelse for å dømme ordrett etter Koranen.

Da får jeg ha det svaret tilgode;-) Jeg er bare nyskjerrig på hva den går ut på. Det blir jo henvist i hytt og pine til denne sharialoven.

Skrevet

Da får jeg ha det svaret tilgode;-) Jeg er bare nyskjerrig på hva den går ut på. Det blir jo henvist i hytt og pine til denne sharialoven.

Den er uansett basert på hva Koranen sier, og bokstavlig tolket derfra (også når det gjelder straffeutmåling og utførelse).

Det er det som for meg sier det aller meste.

Tenk om man skulle ha lover i Norge etter hva f.eks det gamle testamentet ordrett sier......

Da hadde folketallet i Norge sunket drastisk de neste år....:-)

Mista nikket
Skrevet

Den er uansett basert på hva Koranen sier, og bokstavlig tolket derfra (også når det gjelder straffeutmåling og utførelse).

Tenk om man skulle ha lover i Norge etter hva f.eks det gamle testamentet ordrett sier......

Heldigvis er det ikke sånn her. Tror heller ikke det vil bli det. Den er jo horribel i straffer.

Skrevet

Heldigvis er det ikke sånn her. Tror heller ikke det vil bli det. Den er jo horribel i straffer.

Og derfor er dette et horribelt forslag.....

Mista nikket
Skrevet

Og derfor er dette et horribelt forslag.....

Enig 100%

Skrevet

Du ser ingen faremomenter ved at vi aksepterer og respekterer Sharialover i det norske samfunn - i første rekke når det gjelder kvinners rettigheter?

Vel - det gjør jeg.....

muslimer mener Sharia lover er perfekte og ufeilbarlige.

Men at ingen av de muslimske landene i dag praktiserer sharia riktig.

Og i det perfekte islamske samfunn har ingen behov for å stjele , rane eller drepe.Vi kafirer vil også ha det helt flott under sharia. Ingen fare.

Gjest Signert
Skrevet

Du ser ikke faren i at sharialover i praksis blir gjeldende i Norge? At islamske "lærde" skal sitte å bestemme over norsk lov. I første omgang kun for muslimer, etterhvert kanskje for alle.

Det er jo ikke snakk om å legalisere steining av voldtektsofre eller å kappe hendene av en person som har stjålet en agurk. Det er eventuelt snakk om et samarbeid for å gjøre det enklere for muslimske kvinner å kreve skilsmisse (noe jeg mener burde vært en menneskerett, men som neppe er det).

At en norsk regel er inspirert av sharia, betyr ikke at man har anerkjent sharialovgivningen i sin helhet (dette ville for øvrig vil være i strid med Grl.)Det var en eller annen her som var så redd for å tre vestlige idealer ned over hodet på muslimer (mulig det var trådstarter?). Samarbeid er en måte å hindre det på. Så nei, jeg ser ikke de store faresignalene.

Gjest Signert
Skrevet

Sharia er summen av Guds påbud og forbud slik de kommer til uttrykk i Koranen og i tradisjonen (Sunna, nedtegnet i hadith). Rettsvitenskapen har utviklet seg med utgangspunkt i dette.

Det finnes altså ikke noen skreven lov i snever forstand. Reglene har kommet til uttrykk i litteraturen, men det er mulig at en hvilken som helst Imam kan tolke koranen slik han vil og anvende reglene deretter.

Gjest Signert
Skrevet

Det må antagelig revolusjon eller statskupp til før vi kommer dit hen;)

Mista nikket
Skrevet

Sharia er summen av Guds påbud og forbud slik de kommer til uttrykk i Koranen og i tradisjonen (Sunna, nedtegnet i hadith). Rettsvitenskapen har utviklet seg med utgangspunkt i dette.

Det finnes altså ikke noen skreven lov i snever forstand. Reglene har kommet til uttrykk i litteraturen, men det er mulig at en hvilken som helst Imam kan tolke koranen slik han vil og anvende reglene deretter.

Det tilsier da at det kan bli veldig forskjellige dommer

Gjest Signert
Skrevet

Det tilsier da at det kan bli veldig forskjellige dommer

Ja.. I et land hvor man ikke har noe annet. I Norge kan man ikke dømme uten etter lov (og da mener man skreven lov) og da vil aldri sharia vinne innpass her. At man lar seg inspirere av visse prinsipper ved utformingen av norsk lovgivning er noe helt annet

Gjest Signert
Skrevet

Ja.. I et land hvor man ikke har noe annet. I Norge kan man ikke dømme uten etter lov (og da mener man skreven lov) og da vil aldri sharia vinne innpass her. At man lar seg inspirere av visse prinsipper ved utformingen av norsk lovgivning er noe helt annet

... dvs. i _straffesaker_ kan man ikke dømme uten skreven lov. I andre saker kan man basere seg på uskreven rett dersom dette regnes som gjeldende norsk rett.. Men sharia tilfredsstiller ikke de kravene som stilles til å kunne anses som norsk rett..

Skrevet

Det må antagelig revolusjon eller statskupp til før vi kommer dit hen;)

Eller mange nok muslimer til at de får flertall ved et valg....

Skrevet

Det er jo ikke snakk om å legalisere steining av voldtektsofre eller å kappe hendene av en person som har stjålet en agurk. Det er eventuelt snakk om et samarbeid for å gjøre det enklere for muslimske kvinner å kreve skilsmisse (noe jeg mener burde vært en menneskerett, men som neppe er det).

At en norsk regel er inspirert av sharia, betyr ikke at man har anerkjent sharialovgivningen i sin helhet (dette ville for øvrig vil være i strid med Grl.)Det var en eller annen her som var så redd for å tre vestlige idealer ned over hodet på muslimer (mulig det var trådstarter?). Samarbeid er en måte å hindre det på. Så nei, jeg ser ikke de store faresignalene.

"Det var en eller annen her som var så redd for å tre vestlige idealer ned over hodet på muslimer".

Det var nok ikke meg nei - i hvert fall ikke hvis det gjaldt muslimer i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...