Gå til innhold

Klarer ikke å slanke meg..føler meg mislykket

Anbefalte innlegg

Gjest fast bruker, anonym nå
Skrevet

I disse dager florerer det i slanke og treningsprat og "alle" er så flinke og spreke. De av oss som ikke klarer det senker hodene våre og skammer oss i stillhet.. og drar kanskje hjem med en pose halvpris marsipan og spiser oss enda fetere..

Ønsker meg en tråd her inne for oss som ikke klarer/ønsker/ har motivasjon til å slanke oss selv om vi gjerne ha skullet..

Er det bare meg som prøver og prøver, men ender opp med å spise 6 brødskiver allerede til frokost og dermed er "doomed" resten av dagen..?

PS: Jeg er tvangsspiser og kan ikke "bare" ta meg sammen.. :/

Gjest Også tvangsspiser
Skrevet

Prøv hypnose! Det kan hjelpe deg å slutte og røyke og slutte å spise pga følelser istedenfor sult.

Ta et søk på 'hypnotisør', da fikk jeg opp mye interessant.

Gjest Signert
Skrevet

Hei!

Jeg blir så sint når jeg ser all fokuseringen på slanking og trening i media. De får det til å se ut til at det "bare" er å slanke seg litt nå etter jul. Det er mange som sliter med å gå ned i vekt, og som ikke klarer å trene som Kari Jaqueson eller å spise som vedkommende som gikk ned 100 kg på et år. Jeg er blant dem. I flere år slet jeg med spiseforstyrrelser - tvangsspising, sulting, trening og oppkast. Løsningen min ble å slutte på treningssenteret (hvor det er et enormt fokus på utseende), skru av tven og slutte å kjøpe ukeblader og magisner med pene mennesker. Hva skjedde? Jeg gikk ned 10 kg uten å anstrenge meg. Etter at jeg sluttet å fokusere på trening og mat har jeg blitt mindre "fysen", spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Jeg passer på å gå mye og tar så å si aldri trikken eller t-banen.

Jeg kjenner igjen følelsen av å være mislykket. Jeg hadde venninner som gikk ned 5 kg på et par uker - noe jeg hadde prøvd å få til i løpet av fem år. Men det var altså håp:)

Skrevet

Hei!

Jeg blir så sint når jeg ser all fokuseringen på slanking og trening i media. De får det til å se ut til at det "bare" er å slanke seg litt nå etter jul. Det er mange som sliter med å gå ned i vekt, og som ikke klarer å trene som Kari Jaqueson eller å spise som vedkommende som gikk ned 100 kg på et år. Jeg er blant dem. I flere år slet jeg med spiseforstyrrelser - tvangsspising, sulting, trening og oppkast. Løsningen min ble å slutte på treningssenteret (hvor det er et enormt fokus på utseende), skru av tven og slutte å kjøpe ukeblader og magisner med pene mennesker. Hva skjedde? Jeg gikk ned 10 kg uten å anstrenge meg. Etter at jeg sluttet å fokusere på trening og mat har jeg blitt mindre "fysen", spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Jeg passer på å gå mye og tar så å si aldri trikken eller t-banen.

Jeg kjenner igjen følelsen av å være mislykket. Jeg hadde venninner som gikk ned 5 kg på et par uker - noe jeg hadde prøvd å få til i løpet av fem år. Men det var altså håp:)

Det er så riktig det du sier. Og en hovedsvakhet ved slankekurer er at man ikke tenker på annet enn mat og vekt.

Skrevet

Det er kanskje ikke PK å si. Men det kreves endel og det er beintøft å komme seg igjenom avhengighetsproblematikk som alkoholisme bulimi etc. Selvfølgelig er det ekstra vanskelig for matmisbrukere siden man ikke kan slutte å spise. Men alkoholikere bruker samme argumentet at hver gang de går i butikken så ser de øl eller spilleautomater eller whatever.

Er ofte utrolig vanskelig å komme seg ut av en sånn vond sirkel du er inne i. Men det er mulig.

ikke føl deg mislykket ihvertfall. Statistikken på hvem som klarer å holde vekta er jo deprimerende.De vil som regel gå opp igjen eller gi opp .De første ukene i januar er jo alle sååå motiverte og ting går lett. Varig endring er det som er det vanskelige

Skrevet

Det er så riktig det du sier. Og en hovedsvakhet ved slankekurer er at man ikke tenker på annet enn mat og vekt.

Ja, dette er et evig problem denne vekta.

Har gått på reductil en stund og det virket på den måten at jeg ikke tenkte så mye på mat. Men desverre har den en bivirkning som at blodtrykket kan bli høyt og det ble det da selvfølgelig. Nå er det kommet et mytt medikament som ikke har den bivirkningen og jeg skal til legen min til uka, da vil jeg be om å bytte.

Er det noen her som vet hva det nyeste heter? har glemt det. Det er ikke zenikal.

Til trådstarter vil jeg si STÅ PÅ, det er aldri for sent.

I kveld skal jeg ut å kjøpe staver, tenkte å trimme, det er lurt har jeg hørt ;-)))))

Skrevet

Har gått på reductil en stund og det virket på den måten at jeg ikke tenkte så mye på mat. Men desverre har den en bivirkning som at blodtrykket kan bli høyt og det ble det da selvfølgelig. Nå er det kommet et mytt medikament som ikke har den bivirkningen og jeg skal til legen min til uka, da vil jeg be om å bytte.

Er det noen her som vet hva det nyeste heter? har glemt det. Det er ikke zenikal.

I kveld skal jeg ut å kjøpe staver, tenkte å trimme, det er lurt har jeg hørt ;-)))))

Lykke til med stavgangen, og huske at mosjon er sunt og viktig uansett om man klarer å gå ned i vekt eller ikke.

Skrevet

Lykke til med stavgangen, og huske at mosjon er sunt og viktig uansett om man klarer å gå ned i vekt eller ikke.

Jepp, det har du rett i....

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv.

Jeg har en periode på vinteren hvert år hvor jeg hiver innpå det jeg lyster og det gir meg en rask vektøkning på kort tid.

Men jeg har alltid hatt evnen til å gjøre noe med det før det har gått for langt.

Du har antagelig latt det gå for langt og det har blitt en større og større barriere å gjøre noe med det.

Det sitter i hodet som det gjør hos røykere.

Vi har alle våre svake sider.

Man kan ha sterk viljestyrke på noen områder og mangle viljestyrke på andre områder.

Du bør søke profesjonell hjelp.

Å ha fokus på vekt og helse er forresten nødvendig så lenge Norges befolkning øker.

Akkurat som man har fokus på røyking, bør man ha det på vekt/mat og trening.

Skrevet

I graviditetene har jeg hatt ulveapetitt. Kunne spise ubegrenset. Måtte rett og slett tvinge meg sev til å si: "Det er NOK med 3 skiver, selv om du har lyst på flere!"

Jeg hadde ikke noe metthetsfølelse, tenkte konstant på mat, og hadde alltid lyst på mat. Som regel var det vanlig mat jeg storspiste - brød og frukt.

Men jeg måtte liksom la hodet bestemme fremfor munn og mage....

Husker en gang jeg skravlet med ei venninne i telefonen. Jeg sa jeg skulle ut på kjøkkenet og lage meg fire deilige ostesmørbrød. Hun overtalte meg til å lage ostesmørbrød, men bare 2!!!

Ikke skjær opp med enn 3 skiver til frokost. Drikk et stort glass vann før du begynner å spise - og spis seint!

Lykke til :-)

Skrevet

Først og fremst så veier du deg nå, og så tar du vekta og gjemmer den innerst i et skap. Ikke vei deg mer enn 3-4 ganger i året, man blir bare mistrøstig de gangene man ikke går ned. For oss kvinner med en del pms kan det jo sågar hende vi går OPP før mensen. Veier du deg sjeldnere får du de store og langsiktige hoppene. Bruk heller målebåndet eller klesstørrelse som mål.

Du må også tenke langsiktig. Er man veldig tung så tar det selvfølgelig lang tid å få det av. Men det går an. Tro meg! Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg, og er det kanskje ennå. Men jeg er i gang, og har greid å gå ned over 12 kilo på et halvt år. Jeg er kjempefornøyd med det,selv om jeg kunne valgt raskere måter. For meg var det viktig å lage ett opplegg som passer meg. Så jeg har økt på med bassengtrening, sykler hver dag på ergometersykkel og tenker i gjennom hva jeg spiser. Trening må legges på ditt nivå. Svømming er minst belastende, og det er også behagelig. Sykling på ergometersykkel hjemme kan legges opp på ditt nivå og økes etter hvert. 5 minutter er faktisk en start! Bedre med flere runder med 5 min per dag,enn ingenting. :) Jeg unner meg enten en sjokolade, eller en kake eller dessert eller øl per uke. Jeg må ha noe jeg kan leve med på lang sikt.

Lykke til!

Skrevet

Prøv hypnose!!!

Har du prøvd hypnose selv? Har hørt mye bra om hypnose for røykeslutt, litt spent på å få høre fra noen som har prøvd det på slanking

Skrevet

Har du prøvd hypnose selv? Har hørt mye bra om hypnose for røykeslutt, litt spent på å få høre fra noen som har prøvd det på slanking

Nei -har ikke det - men skal :)

Skrevet

Nei -har ikke det - men skal :)

La oss få høre hvordan det går da. Vurderer det jeg også,men syns i grunnen det fungerer bra sånn som jeg gjør nå.

Gjest eks trulte
Skrevet

Søk på hypnoterapi eller hypnose og se om du får opp noen i nærområdet. Det er absolutt muligheter for at det virker. Se ellers på vektforum - og følg med på PaulMcKennas programserie på mandager. Veldig bra! Jeg har deltatt på hans kurs i London og det var virkelig verd de 3000 kronene!

Skrevet

Kan det være acompile (eller noe i den duren) det heter?

men jeg trodde ikke den var kommet til Norge enda?

Gjest cancamm
Skrevet

Prøv hypnose!!!

Hypnose?

Er det virkelig folk som praktiserer dette fremdeles?

Må være folk som kun er ute etter penga dine, iallefall. Sikkert samme dealen som "synske spådamer", "healere", osv..

Mulig det hjelper på problemet ved en slags placeboeffekt, men det er uansett dumt å bruke penger på slik gammeldags pseudovitenskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...