Gå til innhold

Hvor kan vi ha vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

Gjest navnet mitt
Skrevet

Nå er den i kjelleren, men vi må ha den et sted i etasjen over eller på loftet (der er det et lite bad men det er gammelt). Hva må gjøres/må til for at en vaskemaskin (og evt en tørketrommel) kan være i et rom? Nå aner jeg ikke hvor den kan stå. Det ligger et lite kott ved badet der det er plass, men her er det ingen vinduer eller ventiler.

Fortsetter under...

Skrevet

Den må jo stå i et rom med vann og avløp da... Og det er det vel ikke i et kott?

Aller helst bør det være sluk i rommet, men jeg tror ikke det er noe krav for det er jo mange som har vaskemaskina på kjøkkenet og der har man som regel ikke sluk.

Gjest navnet mitt
Skrevet

Den må jo stå i et rom med vann og avløp da... Og det er det vel ikke i et kott?

Aller helst bør det være sluk i rommet, men jeg tror ikke det er noe krav for det er jo mange som har vaskemaskina på kjøkkenet og der har man som regel ikke sluk.

Så da kan vi kanskje be en rørlegger se om det kan gjøres på f.eks. kjøkkenet?

Skrevet

Tror forsikringsselskapene setter krav til både sluk og jordet strøm der vaskemaskin skal stå.

Mht tørketrommel kommer det sikkert an på modellen, noen kobles jo til veggen med ventil og lufting ut, andre kondensmaskinger skal det holde med vanlig lufteluke i rommet der den står.

Skrevet

Jepp. Må sikkert skifte ut noen rør og koblinger. Det blir nok dyrt å få en rørlegger til å gjøre det, men det er jo det sikreste med tanke på forsikring om noe skulle skje.

Skrevet

Tror forsikringsselskapene setter krav til både sluk og jordet strøm der vaskemaskin skal stå.

Mht tørketrommel kommer det sikkert an på modellen, noen kobles jo til veggen med ventil og lufting ut, andre kondensmaskinger skal det holde med vanlig lufteluke i rommet der den står.

Det kan umulig være krav til sluk, det er jo mange som har vaskemaskina på kjøkkenet? Og de færreste har sluk der.

Annonse

Gjest også en mamma
Skrevet

Vaskemaskinen krever vann og avløp, og skal normalt kobles til jordet strøm. Tørketrommelen krever strøm, og enkelte krever utlufting, men de fleste er kondenstromler, som ikke krever utlufting.

Plassering på kjøkkenet er en god ide, hvis man ikke har eget vaskerom, eller plass på badet.

Gjest navnet mitt
Skrevet

Vaskemaskinen krever vann og avløp, og skal normalt kobles til jordet strøm. Tørketrommelen krever strøm, og enkelte krever utlufting, men de fleste er kondenstromler, som ikke krever utlufting.

Plassering på kjøkkenet er en god ide, hvis man ikke har eget vaskerom, eller plass på badet.

Jeg må undersøke, men så får vi kutte ut tørketrommelen.

Skrevet

Vi flyttet nylig vaskerommet til et rom vi ikke bruker. Rørleggerarbeidet kom på nesten 6000 selv om vi gjorde endel selv.

Gjest navnet mitt
Skrevet

Vi flyttet nylig vaskerommet til et rom vi ikke bruker. Rørleggerarbeidet kom på nesten 6000 selv om vi gjorde endel selv.

Vi kan nok ikke gjøre noe selv, men jeg må høre med utleier om de kan betale.

Skrevet

Det kan umulig være krav til sluk, det er jo mange som har vaskemaskina på kjøkkenet? Og de færreste har sluk der.

Jeg mener jeg har hørt det - sikkert lurt å sjekke med forsikringsselskapet sitt hvertfall.

Skrevet

Du har rett - se link lengre opp:-)

Annonse

Gjest navnet mitt
Skrevet

Du har rett - se link lengre opp:-)

Men: nå vasker vi klær i et vaskerom i kjelleren. Når vannet pumpes ut renner det da på murgulvet og så ned i sluket. Hvordan gjøres det ellers; kobles "røret" direkte i noe slik at det ikke blir vann på gulvet? *uvitende*

Takk for svar.

Skrevet

Men: nå vasker vi klær i et vaskerom i kjelleren. Når vannet pumpes ut renner det da på murgulvet og så ned i sluket. Hvordan gjøres det ellers; kobles "røret" direkte i noe slik at det ikke blir vann på gulvet? *uvitende*

Takk for svar.

Vår er koblet til et rør som går til utløp under gulvet. (Møter sikkert røret fra sluket i dusjen). Du har sikkert mulghet til å koble den til utslaget under oppvaskvenken din.

Skrevet

Takk for svar.

Er du seriøs nå? Lar dere bare vannet renne ut av vaskemaskina og utover golvet? Slangen fra vaskemaskina skal føres et godt stykke (25 cm?) ned i sluket. Selv om det er betonggolv så betyr ikke det at det tåler jevnlige oversvømmelser.

Jeg har vaskemaskina på badet og slangen går ned i et rør, både plastbuen som sørger for at slangen går ned i røret og selve røret er skrudd godt fast i veggen. Røret går så godt ned i sluket på gulvet slik at ikke noe vann kommer i kontakt med golvet.

Gjest navnet mitt
Skrevet

Er du seriøs nå? Lar dere bare vannet renne ut av vaskemaskina og utover golvet? Slangen fra vaskemaskina skal føres et godt stykke (25 cm?) ned i sluket. Selv om det er betonggolv så betyr ikke det at det tåler jevnlige oversvømmelser.

Jeg har vaskemaskina på badet og slangen går ned i et rør, både plastbuen som sørger for at slangen går ned i røret og selve røret er skrudd godt fast i veggen. Røret går så godt ned i sluket på gulvet slik at ikke noe vann kommer i kontakt med golvet.

Da vaskemaskinen ble satt på plass ble det slik, men jeg har alltid lurt på det.... Det er kun litt ved sluket som blir vått, men det kan ikke være godt i lengden nei. Godt jeg kan høre med dere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...