Gå til innhold

Hvordan lærer man å stresse mindre?

Anbefalte innlegg

Gjest stresset doler
Skrevet

Er det åpenbart hvordan man lærer seg å ikke stresse?.

Var på sykehuset i dag pga en kronisk sykdom. Jeg har fått klar beskjed om å ikke stresse, for da bare "låser" kroppen seg. jeg tviler ikke på dette.

Men hvordan unngå å stresse?. Jeg er sykemeldt for tiden, har ikke familie eller barn. Går ikke på skolen. Likevel er jeg stresset.

Hvordan kan man ha en jobb med stort press, mye ansvar, mye kritikk og krav til effektivitet uten å stresse?.

Tips og råd mottas med glede.

Skrevet

En må tenke litt mer at "det gjør ikke noe." Ikke tro det er verdens undergang om en ikke rekker det og det.

Ha en litt mer laidback holdning, gi faen litt oftere rett og slett.

Som regel får en ingenting igjen for å stresse rundt og prøve og være supermenneske og rekke alt.

Skrevet

Hei,

Det er flere ting - for det første må du huske at mye av stresset er pga ting du IKKE får gjort, og ikke det som blir gjort. Derfor er det veldig viktig å ha realistiske mål for hva du skal gjøre, og ikke alltid føle du "ligger etter".

Du må lære deg å legge jobben igjen på jobb.

Men mest av alt handler det nok om instilling. Om ikke å bry seg om bagateller, fordi selv om det "går galt", så overlever du likevel.

Med avslappede hilsener

Skrevet

Skjønner hva du snakker om. Jeg er regnskapsfører og i disse tider, er det mega stress. Alt skal jo skje samtidig, og deadline nærmer seg med stormskritt. Da er det ikke noe morsomt med helg en gang, man skulle ha vært på jobb og fått unna ting.

Jeg fikser dårlig slike tidsfrister, så jeg hater myndighetene som lager til så mye unødvendig stress bare fordi at de har bestemt tidsfristene.

Jeg klarer ikke å stresse ned, plent umulig. Man har jo ansvarsfølelse, og det er ikke så enkelt å bare gi f.. slik mange foreslår. Men når alt er unnagjort så skal jeg feire med noen fridager og koble helt ut.

Men hvis stresset er hele tiden blir det verre. Da må man se seg om etter noe annet, ellers går det jo ikke i lengden.

Det eneste som får meg til å roe meg ned når det gløder som verst, er å gå og gå og gå. Helt til jeg når igjen meg selv, for det er jo det som er stress, at hodet ligger milevis foran kroppen.

Gjest floskel
Skrevet

Autogen trening.

Avslapningsøvelser.

Pusteøvelser.

Meditasjon

Skrevet

Lær deg å puste! Legg deg ned slik at du ligger godt. Legg en hånd på magen og en på brystet. Så puster du dyyyypt inn så du kjenner at du puster helt ned i magen.

Ligg slik i noen minutter. Pust langsomt og dypt. Kjenn at kroppen slapper av.

I tillegg kan du prøve yoga. Da bruker du kroppen på en god måte samtidig som du lærer å slappe helt av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...