Åsemor Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Si meg nå en ting. Er det korrekt å si "jeg og mannen har hver sin sjokolade" eller må det være "jeg og mannen har hver vår sjokolade". Jeg får helt krupp av den første versjonen, men ser jo flere og flere skriver det OVER ALT jo. Kanskje jeg bare må innse at det går an å bruke ordet sånn? Eller kan jeg fortsette å fruste på dette? (Og det er i hvert fall en særdeles dårlig setning.) 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Hver vår! Hvis man skal si "hver sin" må man skrive: Hun og han har hver sin sjokolade. 0 Siter
Liliaceae Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Er det korrekt å si "jeg og mannen har hver sin sjokolade" eller må det være "jeg og mannen har hver vår sjokolade". -det siste er riktig. hvis du erstatter subjektet med "vi" ser du fort at det blir helt feil! "Vi har hver VÅR sjokolade" 0 Siter
lonelyP Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Jeg er enig med deg. I "hver sin" da utelukker man seg selv i subjektet. "Hver vår" da inkluderer man seg selv i subjektet. Så i den setningen du skriver der subjektet virkelig er den som snakker og mannen hennes, så må man jo inkludere seg selv. 0 Siter
Åsemor Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Skrevet 5. januar 2007 Godt å vite at en ikke er gal. Er dette en dialekt-greie, tro? 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Godt å vite at en ikke er gal. Er dette en dialekt-greie, tro? Det kan hende at man sier "hver sin" på dialekt, ja. På vår dialekt sier vi f.eks at noen hadde "kvarsinnj" etellerannet. 0 Siter
amber sun Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Jeg og mannen har hver vår sjokolade, vil jeg si. :-) 0 Siter
Gjest morentilfire Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Eks : Jeg har min egen sjokolade. På norsk er dette svært enkelt: Jeg - min, du - din, han/hun/den - sin, det - sitt, vi - vår, dere - deres, de - sin. Danskene har der værre. Det heter: "Innvandrerne, de har deres egen religionsbog." I bøker som er oversatt til norsk finner vi mange slurvefeil. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Det er riktig å få krupp av den første. 0 Siter
Gjest Aviaana Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Hvis du snakket om barna dine så kunne du ha sagt : de har hver sin sjokolade, eller de har hver sine sjokolader. Men vi har hver sin sjokolade... Her får jeg et språklig grøss. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Nei, huff! Jeg skjønner godt at du får krupp av den første der!! 0 Siter
Gjest grimsborken Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Det korrekte er vel å ikke nevne seg selv først? Jeg synes det bør være "mannen og jeg" og ikke omvendt. Ellers synes jeg at "mannen og jeg fikk hver sin sjokolade", og "mannen og jeg har hver vår sjokolade" høres greit ut. Barna både har og får hver sin sjokolade. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Jeg sier i alle fall hver vår. Det andre gir meg grøssninger! 0 Siter
Gjest Pontiac Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 For meg er det mest riktig å si: "Mannen min og jeg har fått hver vår". Har lært at en selv alltid skal stå sisst, slik at "mannen min" må komme før "jeg", og "hver sin" er for "de der", så lenge en skal nevne seg selv så må det bli mest riktig å si "hver vår". "Mannen min og hans kompis har fått hver sin". "Mannen min og jeg har fått hver vår" 0 Siter
Åsemor Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Skrevet 6. januar 2007 Det korrekte er vel å ikke nevne seg selv først? Jeg synes det bør være "mannen og jeg" og ikke omvendt. Ellers synes jeg at "mannen og jeg fikk hver sin sjokolade", og "mannen og jeg har hver vår sjokolade" høres greit ut. Barna både har og får hver sin sjokolade. Joa, kan være enig i det, men det var ikke poenget. Så du mener at du kan si "hver sin" når du selv er med i setningen? Det høres helt bak mål ut syns jeg da. 0 Siter
pekkaline Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Om andre sier man hver sin, er jeg involvert er det hver vår. 0 Siter
meg__123! Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 DE har fått hver sin, VI har fått hver vår.. 0 Siter
Gjest morentilfire Skrevet 6. januar 2007 Skrevet 6. januar 2007 Det korrekte er vel å ikke nevne seg selv først? Jeg synes det bør være "mannen og jeg" og ikke omvendt. Ellers synes jeg at "mannen og jeg fikk hver sin sjokolade", og "mannen og jeg har hver vår sjokolade" høres greit ut. Barna både har og får hver sin sjokolade. Det første eksemplet ditt er feil. 'Mannen og jeg' kan erstattes med 'vi'. Se oversikten i mitt forrige innlegg litt lenger nede i denne linken. Her ser du at disse hører sammen : vi - vår. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.