Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si meg nå en ting.

Er det korrekt å si "jeg og mannen har hver sin sjokolade" eller må det være "jeg og mannen har hver vår sjokolade".

Jeg får helt krupp av den første versjonen, men ser jo flere og flere skriver det OVER ALT jo. Kanskje jeg bare må innse at det går an å bruke ordet sånn? Eller kan jeg fortsette å fruste på dette? (Og det er i hvert fall en særdeles dårlig setning.)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hver vår!

Hvis man skal si "hver sin" må man skrive: Hun og han har hver sin sjokolade.

Skrevet

Er det korrekt å si "jeg og mannen har hver sin sjokolade" eller må det være "jeg og mannen har hver vår sjokolade".

-det siste er riktig.

hvis du erstatter subjektet med "vi" ser du fort at det blir helt feil!

"Vi har hver VÅR sjokolade"

Skrevet

Jeg er enig med deg. I "hver sin" da utelukker man seg selv i subjektet. "Hver vår" da inkluderer man seg selv i subjektet. Så i den setningen du skriver der subjektet virkelig er den som snakker og mannen hennes, så må man jo inkludere seg selv.

Skrevet

Godt å vite at en ikke er gal.

Er dette en dialekt-greie, tro?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Godt å vite at en ikke er gal.

Er dette en dialekt-greie, tro?

Det kan hende at man sier "hver sin" på dialekt, ja. På vår dialekt sier vi f.eks at noen hadde "kvarsinnj" etellerannet.

Skrevet

Jeg og mannen har hver vår sjokolade, vil jeg si. :-)

Gjest morentilfire
Skrevet

Eks : Jeg har min egen sjokolade.

På norsk er dette svært enkelt:

Jeg - min, du - din, han/hun/den - sin, det - sitt, vi - vår, dere - deres, de - sin.

Danskene har der værre.

Det heter: "Innvandrerne, de har deres egen religionsbog."

I bøker som er oversatt til norsk finner vi mange slurvefeil.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er riktig å få krupp av den første.

Gjest Aviaana
Skrevet

Hvis du snakket om barna dine så kunne du ha sagt : de har hver sin sjokolade, eller de har hver sine sjokolader.

Men vi har hver sin sjokolade... Her får jeg et språklig grøss.

Skrevet

Nei, huff! Jeg skjønner godt at du får krupp av den første der!!

Gjest grimsborken
Skrevet

Det korrekte er vel å ikke nevne seg selv først? Jeg synes det bør være "mannen og jeg" og ikke omvendt.

Ellers synes jeg at "mannen og jeg fikk hver sin sjokolade", og "mannen og jeg har hver vår sjokolade" høres greit ut.

Barna både har og får hver sin sjokolade.

Skrevet

Jeg sier i alle fall hver vår. Det andre gir meg grøssninger!

Gjest Pontiac
Skrevet

For meg er det mest riktig å si: "Mannen min og jeg har fått hver vår".

Har lært at en selv alltid skal stå sisst, slik at "mannen min" må komme før "jeg", og "hver sin" er for "de der", så lenge en skal nevne seg selv så må det bli mest riktig å si "hver vår".

"Mannen min og hans kompis har fått hver sin".

"Mannen min og jeg har fått hver vår"

:D

Skrevet

Det korrekte er vel å ikke nevne seg selv først? Jeg synes det bør være "mannen og jeg" og ikke omvendt.

Ellers synes jeg at "mannen og jeg fikk hver sin sjokolade", og "mannen og jeg har hver vår sjokolade" høres greit ut.

Joa, kan være enig i det, men det var ikke poenget. ;)

Så du mener at du kan si "hver sin" når du selv er med i setningen? Det høres helt bak mål ut syns jeg da.

Skrevet

Om andre sier man hver sin, er jeg involvert er det hver vår.

Skrevet

DE har fått hver sin, VI har fått hver vår..

Gjest morentilfire
Skrevet

Det første eksemplet ditt er feil. 'Mannen og jeg' kan erstattes med 'vi'. Se oversikten i mitt forrige innlegg litt lenger nede i denne linken. Her ser du at disse hører sammen :

vi - vår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...