Gå til innhold

Når kan en kattunge slippes ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kattunge på ca fem og en halv mnd, vi fikk henne for ca 3 uker siden og hun har vært inne hele denne tiden, når er det forsvarlig og slippe henne ut alene?

Fortsetter under...

Skrevet

slipp henne ut. vi slapp vår ut etter få uker, ingen problem-. bare vær i nærheten slik at hun har et fast holdepunkt mens hun gjør seg kjent

ilene1365380268
Skrevet

slipp henne ut. vi slapp vår ut etter få uker, ingen problem-. bare vær i nærheten slik at hun har et fast holdepunkt mens hun gjør seg kjent

De får ikke sted- og retningssans før de er over 6 måneder. De finner ikke veien hjem igjen, selv om de ikke er langt fra hjemmet.

Skrevet

De får ikke sted- og retningssans før de er over 6 måneder. De finner ikke veien hjem igjen, selv om de ikke er langt fra hjemmet.

Alderen er jeg litt usikker på faktisk, vi overtok henne fra en familie med allergi, og de hadde kjøpt den fra dyrebeskyttelsen..

Kanskje jeg burde vente ennå en stund, jeg burde strengt talt vite dette selv, har hatt 4 katter før:) men husker ikke når jeg slapp dem ut på egenhånd..

Skrevet

Vi fikk vår da den var 9 uker. Jeg slapp den ut etter ca 1 uke. Den gikk ikke langt unna. Men det er en fordel hvis den er sulten når du slipper den ut, så kan du lettere lokke den til deg med å riste på matskålen eller noe. Og den behøver jo ikke være ute helt på egenhånd, du kan jo følge litt med!

Skrevet

Min katt har aldri hatt noe problem med det.

Annonse

jeia1365380317
Skrevet

Alderen er jeg litt usikker på faktisk, vi overtok henne fra en familie med allergi, og de hadde kjøpt den fra dyrebeskyttelsen..

Kanskje jeg burde vente ennå en stund, jeg burde strengt talt vite dette selv, har hatt 4 katter før:) men husker ikke når jeg slapp dem ut på egenhånd..

Det jeg alltid har gjort med mine katter, er å bli med dem de første par ukene, og ble gjerne med å gikk tur om kveden etter det :)

Men det er meg da, om du bare blir med den første uka, kanje åsså bare dagene, kommer ann på om du bor i by eller på landet :) dette har med at kattuner vanlighvis går med sin mor, når den skal begynne utforskning utenfor "reiret" og det er du som er pusemor nå..hehe...:) den blir mye tryggere om du blir med å lærer den at det er helt ok og så morro å være ute:) og det med å la den gå ut før maten i begynnelsen var også noe jeg har gjort med mine, de vet hvor maten kommer ifra :) Lykke til :) Klem fra

Skrevet

Kan ikke katten være inne?

Det er en farlig verden for en liten katt.

Bare på en uke har jeg vært svært nær å kjøre over minst to katter. Bondens uhyre spreke og lysnraske huskyhund har også klart å kverke flere i løpet av vinteren. Han legger seg på lur, smartingen, og hopper høyere opp i tuntreet enn kattene skulle tro.

Skrevet

Katter skal ikke slippes ut før de i syvende mnd. Først da er stedsansen ferdig utviklet.

Skrevet

Kan ikke katten være inne?

Det er en farlig verden for en liten katt.

Bare på en uke har jeg vært svært nær å kjøre over minst to katter. Bondens uhyre spreke og lysnraske huskyhund har også klart å kverke flere i løpet av vinteren. Han legger seg på lur, smartingen, og hopper høyere opp i tuntreet enn kattene skulle tro.

Jeg vil ikke ha "innekatt", men ser jo av andres svar her at hun er altfor liten ennå, så jeg venter nok noen uker til før jeg lar henne utforske litt, jeg går selvfølgelig sammen med henne de første dagene... :)

Skrevet

Jeg vil ikke ha "innekatt", men ser jo av andres svar her at hun er altfor liten ennå, så jeg venter nok noen uker til før jeg lar henne utforske litt, jeg går selvfølgelig sammen med henne de første dagene... :)

Du er ikke redd det kan skje henne noe? Jeg ville ikke turt å slippe ut min hvis jeg skulle ha katt.

Skrevet

Du er ikke redd det kan skje henne noe? Jeg ville ikke turt å slippe ut min hvis jeg skulle ha katt.

Jo, selvfølgelig er jeg redd for henne, men selv om vi bor nær riksveien er det skog på tre kanter av eiendommen vår, og ingen av mine andre katter har blitt påkjørt..

Jeg venter iallfall til hun er litt større, hun er nok for liten for øyeblikket..

Skrevet

Vi fikk oss katt i høst, og den slapp vi ut da den var ca. 5 mnd. Først hadde vi bånd på henne, så var ho ute mens vi var ute. Etter en tid var ho ute alene. Nå ELSKER ho å være ute. Så nå har jeg endelig fått bestilt time for kastrering. Det er nok på tide.

Annonse

Skrevet

i fjor, da jeg prata med dyrebeskyttelsen om akkurat det, sa de at man burde vente med å slippe ut kattene til de er et halvt år gamle.

Skrevet

i fjor, da jeg prata med dyrebeskyttelsen om akkurat det, sa de at man burde vente med å slippe ut kattene til de er et halvt år gamle.

Takk for svar, ser at mange har sagt det samme så jeg venter en mnd eller to til og bruker sele i mellomtiden:)

jeia1365380317
Skrevet

Det er godt å lese hvor godt du tar deg av pusen din, det varmer hjertet:) Jeg har hatt mange katter, men er foruten akkurat nå, og det er et stort savn, men jeg bor i en bygård nå, og det føles ikke rett, fordi, jeg mener at en katt bør få være ute også:) jeg vet at de godt kan være inne, men da synes jeg at det er best å ha 2 slik at de kan holde hverandre med selskap, når jeg ikke er hjemme :)

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...