Gå til innhold

når er det feil å spørre venner om jobbrelatert spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min familie er det sånn at alle hjelper hverandre.

De som kan om trygdegreier stiller gjerne opp. I voldtektssaken min fikk jeg prate med en tidligere lensmannsvenn som hjalp meg enormt. Og når jeg trenger oppskrift og tips om pinnekjøtt ringer jeg til gilde. Aldri vært noe problem

Men jeg er pc avhengig og fikk trøbbel og ringte em venn og han ble rasende fordi jeg ringte han om jobb ting utenom arbeidstid.

mistet all respekt. Liker man en person gidder man vel å stille litt opp.

Gjest ferskentre
Skrevet

Det er liksom noen yrker som SKAL stille opp da, etter folks forventning. Kanskje han har så mye slikt mas, at det er derfor han ble irritert. Ingen spør ei vaskekjerring om hun kan komme hjem og vaske for deg. En kokk om han kan lage mat hos deg, en lege om han kan åpne kontoret for deg, en som eier en butikk om han kan åpne butikken for deg. Men en som kan data, eller snekre eller annet håndnyttig, DET skal de stakkarene som kan det liksom bare gjøre når noen knipser i fingrene. Helst GRATIS. Det er ikke gitt at du kan hjelpe med noe tilbake, og DU er ikke den eneste som spør.

Og HVORFOR er det slik at en frisør kan ta betalt for tjenestene sine på fritida. Det er også en liten tjeneste som tar en halvtime. Hvis en snekker gjør noe for en bekjent som tar en h alvtime, så blir han ansett som gnien og teit hvis han ber om en hundrings.

Jeg spør derfor aldri om gratis hjelp hvis jeg ikke har noen tjenester å tilby tilbake. Da tilbyr jeg meg heller å betale.

En tobarnsmor
Skrevet

Tja.... Hadde du tenkt å betale ham?

Jeg hadde ikke satt pris på å bli bryddm om jobbspørsmål i tide og utide.

Og hadde du spurt en vaskedame om å komme og vaske hos deg på fritiden?

sammfunnskritiker
Skrevet

Om kameraten ikke liker at du stiller jobbspm, kan vell han i det minste svare pent syns jeg.

Gjest likt det
Skrevet

Tja.... Hadde du tenkt å betale ham?

Jeg hadde ikke satt pris på å bli bryddm om jobbspørsmål i tide og utide.

Og hadde du spurt en vaskedame om å komme og vaske hos deg på fritiden?

Ja, men de gjør de da.

Har selv jobbet som vasker, og har mange gange fått spørsmål om å vakse til venner og kjendte i fritiden.

Skrevet

Vet du, jeg skjønner nesten vennen din.

Jeg er IT- utdannet, og helt siden jeg fattet interessen for data, så har folk ringt meg nærmest til alle døgnets timer.

Familie vi aldri har hatt kontakt med, bekjente som plutselig regner seg som en god venn, lenge nok til å få fikset problemet sitt,og til og med tilfeldige naboer...

De roter det som regel alltid til på sen kveldstid, og MÅ jo på nett igjen, i løpet av 10 minutter liksom.

Jeg er drittlei, og har gitt beskjed om at jeg driver ikke gratis supportsenter lenger!

Jeg hjelper min familie og mine gode venner, men de har alltid forståelse for at jeg stikker innom dagen etter, eller når det passer best for meg.

Skrevet

For lite info :)

Noen venner ringer bare når de trenger hjelp, og de trenger hjelp ofte.

Han kan ha hatt en dårlig dag, og blitt sittende med PC support i mange timer når han heller ville ta en øl og se film.

Noen PC folk har også fått 'nok' pc gjennom arbeidsdagen, og har ikke lyst til å bruke ett sekund av fritiden på dette. Akkurat som en lege ikke er så gira på å ta en 'kjapp titt på denne mystiske ...' under et middagsselskap.

Eller så er han bare en dust, en god venn du har stilt opp for mange ganger, og når du i ny og ne ber om noe får du aggresive tilbakesvar.

Skrevet

Det er liksom noen yrker som SKAL stille opp da, etter folks forventning. Kanskje han har så mye slikt mas, at det er derfor han ble irritert. Ingen spør ei vaskekjerring om hun kan komme hjem og vaske for deg. En kokk om han kan lage mat hos deg, en lege om han kan åpne kontoret for deg, en som eier en butikk om han kan åpne butikken for deg. Men en som kan data, eller snekre eller annet håndnyttig, DET skal de stakkarene som kan det liksom bare gjøre når noen knipser i fingrene. Helst GRATIS. Det er ikke gitt at du kan hjelpe med noe tilbake, og DU er ikke den eneste som spør.

Og HVORFOR er det slik at en frisør kan ta betalt for tjenestene sine på fritida. Det er også en liten tjeneste som tar en halvtime. Hvis en snekker gjør noe for en bekjent som tar en h alvtime, så blir han ansett som gnien og teit hvis han ber om en hundrings.

Jeg spør derfor aldri om gratis hjelp hvis jeg ikke har noen tjenester å tilby tilbake. Da tilbyr jeg meg heller å betale.

"en lege om han kan åpne kontoret for deg"

Å, gjett om leger blir plaget med jobbspørsmål på fritida! Har noen leger i familien, og de blir ringt ned til alle døgnets tider. Dessuten har folk vondt for å godta at legen sier nei, selv om det ikke er alvorlige ting det er snakk om. En lege skal liksom alltid lytte og ta seg tid. Selv på fest, julemiddager og julebord er det folk som vil snakke om sykdommene sine. Helt utrolig at folk ikke forstår bedre.

Jeg er så glad for at jeg ikke er lege:-)

Angelica :o)
Skrevet

Har to brødre som jobber med IT. Folk fra hele bygda ringer i tide og utide og forventer at de skal stille opp og fikse pcen deres. Jeg hadde blitt veldig irritert om jeg var de.

Vennnen din kunne nok ha sagt ting på en annen måte, men jeg skjønner han. Regner med du ikke er den eneste som har ringt han.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"mistet all respekt. Liker man en person gidder man vel å stille litt opp."

Syns nesten det er respektløst å spørre folk om ting i tide og utide og samtidig forvente at de _skal_ stille opp når en spør. Alle går liksom rundt og innbiller seg at de er de eneste som spør, og så får kanskje denne personen henvendelser i tide og utide.

Mange mennesker ønsker ikke å styre med jobbrelaterte ting på fritida, og så skal sånne som deg miste respekten for dem av den grunn? Herrejemini, det er faktisk ikke sånn at alle gjør som du og din familie, stiller opp for alle til enhver tid, på fritida. Det er en rettighet vi mennesker har.

Jeg tror nesten jeg også hadde blitt sur om noen hadde ringt og tatt det for gitt at jeg skulle stille opp. Som sagt tidligere, det er mangel på respekt for meg og min fritid. Jeg hjelper gjerne vennene mine når jeg har anledning til det, men helst ikke med jobbrelaterte ting.

Skrevet

Jeg synes det er greit å si nei i slike situasjoner, men han kunne sagt det på en annen måte.

Skrevet

Om jobben din er å leve av å gi informasjon - er det så klart utidig at alle bekjente skal ha det gratis. En som jobben på Gilde har ikke det samme utgangspunkt - det er heller reklame for Gilde sine varer.

Gjest ferskentre
Skrevet

Ja, men de gjør de da.

Har selv jobbet som vasker, og har mange gange fått spørsmål om å vakse til venner og kjendte i fritiden.

Vaske gratis da eller? Regner med at du ikke hadde vasket en hel kveld uten å forvente en gjentjeneste eller betaling!

Begynner en først å rote med et PC-problem kan det fort gå en hel kveld nemlig. Særlig når en skal rydde opp etter uproffesjonelle som tror de kan mer enn de kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...