Gå til innhold

gravid med en nyre og svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid i slutten av uke 34, er glad jeg har kommet så langt uten spesielle komplikasjoner.

Jeg ble født med en nyrefeil, legene fjernet den ene nyren da jeg ble født fordi den var missdannet (eller noe sånt). Jeg var litt plaget med høyt blodtrykk, gikk på blodtrykksmedisin før jeg ble gravid, men den ble seponert av legen. Og har hatt litt protein i urinen før jeg ble gravid (+1). Dette er jo faktorer i svangerskapsforgiftning og leger og jordmor var ganske skeptisk til at jeg skulle komme så langt i graviditeten som jeg har gjort. Jeg går ofte til kontroller og reiser til sykehus på kontroll en gang i måneden.

Men de siste dagene har blodtrykket (undertrykket) altså begynt å stige (måler det hjemme selv), og jeg har hovnet endel i føttene. (Det blir merker når jeg trykker). Jeg vet ikke om jeg skal vente til neste kontroll (det er bare noen dager til), eller om jeg bør snakke med lege så snart det er mulig? Hva kommer de eventuelt til å gjøre? Blir jeg satt på blodtrykksmedisin eller kommer jeg til å få beskjed om "streng hvile?" Eller kommer de kanskje til å forløse barnet? Kommer jeg til å måtte føde normalt, eller blir det keisersnitt?

Har lest at svangerskapsforgiftning går utover nyrene, stemmer det? Hvor lenge kommer jeg til å gå med svangerskapsforgiftning hvis eller når jeg får det?

Det er mange spørsmål, og jeg skjønner det kan være vanskelig å svare på alt når dere kanskje ikke kjenner til min "historie," men håper dere kan svare litt generelt på hva dere tror og mener at kommer til å skje.

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

Dersom blodtrykket stiger og du blir mere hoven i bena bør du kontakte lege med en gang. Dersom du har svangerskapsforgiftning blir du lagt til sengs. Man undersøker deg og barnet hyppig. Ofte roer det hele seg og du kan reise hjem og komme hyppig til kontroll. Hvis tilstanden blir mere alvorlig kan det klokeste være å forløse deg. Er mormunnen moden kan man sette igang en vanlig fødsel. Dette er lite sannsynlig i 34 uke. Må man forløse i 34 uke og mormunnen ikke er moden, gjør man keisersnitt. Det er svært uvanlig at man setter pasienten på blodtrykksmedisin ved svangerskapsforgiftning og det er svært sjelden at nyrene skades. Det er umulig å spå hvordan det går fremover. Man må ta en dag av gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...