Gå til innhold

Anklager


marin grense

Anbefalte innlegg

marin grense

Min svigerfar beskylder mannen min og meg for å ha stjålet en lang rekke med ting fra huset hans, alt fra julehilsener, staude i hagen og plastikk kleshenger til keramikk fat og lommekniv i sølv. Vi har selvsagt ikke gjort noe slikt og bedyrer vår uskyld. Men for min svigerfar er dette veldig enkelt: kun 2 personer har hatt tilgang til huset hans utenom han selv (min mann er enebarn og moren døde for mange år siden), og da må det selvsagt være oss som har gjort dette skammelige bak hans rygg. At noen av tingene har dukket opp igjen uten at vi har vært på besøk (bor på en annen kant av landet), at han kan huske feil, at noe kan være mistet eller befinne seg i boder, loft eller garasje er ikke i hans tankebane. Det eneste som kan løse hans problem er at vi tilstår og evt erstatter tingene hans. Hvis ikke vil han ikke kunne ha noe med oss å gjøre, og han er snart nødt til å fortelle andre i familien hvordan vi er. Han skjønner ikke hva han har stelt i stand; det eneste problemet han har er at han mangler flere ting i huset sitt. Det ser m.a.o ut til at han er villig til å ofre all kontakt med sin eneste sønn og barnebarn. Vi er både såret og fortvilet, men prøver å heve oss over hans oppførsel og forteller at vi ønsker å ha kontakt med han. Vi bekymrer oss for hans helse, men føler oss maktesløse så lenge han ikke vil ha noen kontakt med oss. I og med at vi bor så langt unna, og at det ikke bor andre familiemedlemmer i nærheten av faren, har vi ikke mulighet til å se hvordan hans helse/oppførsel utvikler seg.

Synspunkter, meninger eller gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente Thommessen, Lege

Kjære marin grense.

Symptomene som du beskriver hos din svigerfar kan minne om vrangforestillinger, noe som kan forekomme ved en rekke sykdommer i eldre år (f.eks ulike typer demenssykdommer osv). Uansett årsak så bør disse symptomene utredes nærmere, både for å påvise årsaken og for å vurdere type behandling. Symptomene som du beskriver er vonde å oppleve både for den det gjelder og for pårørende, men kan kanskje være noe lettere å forholde seg til dersom man vet at de skyldes sykdom. Dessuten vil behandling i de fleste tilfeller hvor man finner årsaken ha effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marin grense

Kjære marin grense.

Symptomene som du beskriver hos din svigerfar kan minne om vrangforestillinger, noe som kan forekomme ved en rekke sykdommer i eldre år (f.eks ulike typer demenssykdommer osv). Uansett årsak så bør disse symptomene utredes nærmere, både for å påvise årsaken og for å vurdere type behandling. Symptomene som du beskriver er vonde å oppleve både for den det gjelder og for pårørende, men kan kanskje være noe lettere å forholde seg til dersom man vet at de skyldes sykdom. Dessuten vil behandling i de fleste tilfeller hvor man finner årsaken ha effekt.

Takk for svar.

Om vi antyder at det er noe galt med hans helse regner jeg med at det blir som å snakke til døve ører (i følge han selv er han nemlig ikke rørete eller tullete på noen måte!), og bare gjøre situasjonen verre. Vi vet heller ikke hvilken lege han bruker, og når han ikke vil prate med oss blir det vanskelig å finne ut noe som helst. Spørsmålet blir da hvordan vi eventuelt skal kunne få han til en eventuell utredning????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente Thommessen, Lege

Takk for svar.

Om vi antyder at det er noe galt med hans helse regner jeg med at det blir som å snakke til døve ører (i følge han selv er han nemlig ikke rørete eller tullete på noen måte!), og bare gjøre situasjonen verre. Vi vet heller ikke hvilken lege han bruker, og når han ikke vil prate med oss blir det vanskelig å finne ut noe som helst. Spørsmålet blir da hvordan vi eventuelt skal kunne få han til en eventuell utredning????????

Kjære marin grense.

Dette er ikke lett. Dersom en person selv ikke vil ha hjelp, kan man ikke tvinge ham eller henne til å oppsøke helsevesenet dersom vedkommende ikke er til fare for seg selv eller andre. Gjenntatt motivering eller evt allianse med en person han har tillit til kan være en mulighet. Dersom svigerfaren din har en fast lege han bruker, kan dere kanskje få vite hvem det er og ta kontakt med vedkommende. Et fysisk problem kan evt være inngangsport til å bestille time hos legen, som da bør være informert på forhånd om situasjonen.

Uansett, dette er et problem som nok også mange andre har opplevd, og hvis noen har et godt råd å komme med, ville det være fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...