Gå til innhold

Elveblest eller soleksem?

Anbefalte innlegg

Min ni år gamle datter har vært ute i det nordnorske finværet de siste dagene, og fått et blemmende, kløende rødt utslett i kinnene.

Hun har ikke tidl vært plaget av soleksem, kan det allikevel være det?

Kan det være elveblest?

Smører henne med en eksemsalve hun har fått hos legen for ett eksem på innsiden av lårene. Er det OK?

Kan hun være ute i sollys med en salve som inneholder 1% kortison?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26143-elveblest-eller-soleksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke smør kortison i ansiktet hennes da!!!!

Jeg gikk rundt med utslett i ansiktet i over et år fordi jeg brukte en kortisonsalve. Utsletter ble forårsaket av kortisonen, men ble verre om det ikke ble smurt... i noen dager.

Huden i ansiktet er så tander.

Sønnen min hadde elveblest for en tid siden, det var store røde flekker. De skulle visst egentlig klø, men det gjorde de ikke. Han fikk en flytende allergimedisin, ingenting til å smøre på.

Dersom det er soleksem, bør hun vel holdes unna solen til det er over, og så bruke skikkelig solkrem med fysisk filter.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære sebas

Det kan være soleksem selv om hun ikke har hatt det tidligere. Elveblest er vablete og klør voldsomt. Vanligvis forsvinner det i løpet av noen timer opp mot et døgn.

Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke hydrocortison 1 % i ansiktet. Smør tynt på og bruk en fuktighetskrem etter at kortisonkremen har trukket godt inn i huden. Hun kan godt være ute etter slik behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...