Gå til innhold

Gravid i permisjonstiden


Sola

Anbefalte innlegg

Hei Irene

Det ser ut som vi er så heldige å skulle bli foreldre igjen i slutten av desember.

Vår datter er 9.5 mnd, jeg er altså fremdeles i permisjon. Mitt spørsmål er; Jeg har søkt om en ekstra mnd permisjon (dette er søkt om før jeg ble gravid), i tillegg til at jeg har tatt ferie fra i fjor og i år, i forbindelsen med permisjonen.

Sist jeg var gravid, ble jeg sykmeldt ganske tidlig, grunnet gangvansker i forbindelse med bekkenløsning. Hva om jeg blir sykmeldt rette etter denne ene mnd med ekstra permisjon? -før jeg rekker og gå ut i jobb??

Har i såfall denne ene mnd ekstra permisjon noe å si for sykepengene. Altså; vil denne ene mnd ødelegge for at jeg får sykemelding og grunnlag for neste permisjon?

Vil i såfall sykepengene bli 80 % av lønnen (slik jeg har idag) Eller vil jeg får 100% sykepenger (slik jeg ville gjort dersom jeg hadde vært i jobb 14 dager?)

-Vil i såfall neste permisjonspenger bli 80 % av sykepengene, som da kanskje er 80 %?

Håper det ikke blir for kronglete å lese!! Best ville det selvfølgelig vært om denne bekkenløsningen ikke viser seg og jeg kan gå ut i jobb etter permisjon + en mnd!!

Tusen takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

I verste fall vil du få sykepenger fra den dag du skulle begynt i arbeid igjen, men bare med 65% av inntektsgrunnlaget fra 15.sykedag.

Grunnlaget regnes normalt av faktisk inntekt siste 3 ferdiglignede år (gj.snitt).

Og det grunnlaget og den prosentsatsen vil du føre med deg inn i fødselspengene (og eventuelt få 80% av dette igjen) dersom du skulle bli sykmeldt til permisjon!

Blir du sykmeldt før det er gått 14 dager etter at du begynte i jobb igjen blir det 100% av dette grunnlaget fra 15.sykedag.

Min anbefaling blir derfor: Ikke bli sykmeldt før du har vert i jobb igjen i minst 14 dager etter permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...