Gå til innhold

Noen som har erfaring med rettsprosessen i overgrepssaker?

Anbefalte innlegg

Gjest Minonøs

For snart ti år siden ble jeg utsatt for seksuelle overgrep av en voksen mann. Jeg var under den seksuelle lavalder.

Jeg hadde egntlig bestemt meg for at jeg ikke skulle anmelde. Istedet har jeg nå kontaktet barnevernet i den kommunen han bor, og fortalt min historie. De ville ta det videre til politiet. Jeg kunne være anonym hvis jeg ønsket det.

Hva kan jeg forvente fra politiets side? Mannen har gjennom sitt arbeid utstrakt kontakt med barn og unge. Han har vært forsterhjem.

Hva er sjansen for at de tar tak i det? Hvor lang tid vil det ta før jeg hører noe? Vil de ønske å snakke med meg?

Fint hvis noen som kjenner til denne prosessen vil dele litt kunnskap med meg:-)

Fortsetter under...

jeg kjenner ikke så mye til det, men hvis du kontakter smi som er et støttesenter mot overgrep, de vet litt mer og kjenner til mage lignende saker..

håper du finner ut av det, kunne ikke hjelpe så mye, men håper iallefall at det blir ordentlig gang på det.

lykke til

Jeg har litt erfaring men ikke med den type du skriver om.

For det første mener jeg det er riktigst at det kommer frem da han jobber med barn og først når systemet får vite det kan det hindre at ham i å gjøre det med andre. Jeg er selv veldig bitter på en annen som visste at min overgriper hadde holdt på med dette i mange år! Kanskje kan du redde andre fra ett slikt liv som vi har.

Er litt usikker på hva lovene sier nå, men da jeg anmeldte min overgripe, var saken strafferettslig foreldet, fordi det var over 10 år siden. Men dette kan være endret nå. Jeg krevde likevel erstatning og fikk det. I tillegg har jeg vitnet i min søsters sak, det var sivil sak om erstatning.

Da jeg anmeldte måtte jeg forklare meg for politiet, hvorpå de hentet inn overgriper for avhør. Det er nok ganske sannsynlig at de vil ta tak i det og da må de snakke med deg for å ha en sak og du må da vitne, uten det tror jeg ikke de kommer noen vei.

Men det er ett godt råd å kontakte ett støttesenter. De har ofte advokatforbindelser og annen ekspertise som kan gi deg svar.

Jeg ønsker deg lykke til og vil si du gjør det rette ved å prøve åfå han straffet. Om du ikke klarer det og han slipper fri så har han likevel fått sin straff i at dette blir offentliggjort og jeg lover at du vil føle deg bedre når du er ferdig, fordi dette gjør mye med din bearbeiding også.

Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...