Gå til innhold

Legge filmer over på dvd-plater

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Det var en tråd om det for en stund siden men finner den ikke. Jeg laster ned noen filmer som snart er ferdige. Hvordan legger jeg dem over på dvd-plater? Samme som cd? Hvor mange GB er det plass til på en plate? Det ene jeg laster ned er sesong 1 av en serie på 7.51 GB. Jeg får vel ikke hele på en plate? Går det an å dele opp?

Skrevet

En DVD-plate tar 4,7 GB (men brenneprogrammet mitt, Nero, nektet å ta mer enn 4.6 eller 4,7 mener jeg.

Så lenge du bare skal se filmene/seriene over på pc så trenger du ikke gjøre annet enn å brenne filene som de er. Det er mer styr om du skal få dvd-platene til å funke på DVD-spiller til TV (dvs. det varierer vel fra spiller til spiller hvilke formater de kan ta).

candyqueen_83
Skrevet

En DVD-plate tar 4,7 GB (men brenneprogrammet mitt, Nero, nektet å ta mer enn 4.6 eller 4,7 mener jeg.

Så lenge du bare skal se filmene/seriene over på pc så trenger du ikke gjøre annet enn å brenne filene som de er. Det er mer styr om du skal få dvd-platene til å funke på DVD-spiller til TV (dvs. det varierer vel fra spiller til spiller hvilke formater de kan ta).

Et par av filmene tenkte jeg å brenne for å se på tv. Via en x-box.. Det blir vanskelig?

Skrevet

Et par av filmene tenkte jeg å brenne for å se på tv. Via en x-box.. Det blir vanskelig?

Vet ikke. Prøv å brenne filene i det formatet de er. Hvis ikke så må de brennes som - ja, hva var det det het? DVD-video eller noe sånt.

Men prøv en vanlig brent DVD først, i avi- eller annet format.

candyqueen_83
Skrevet

Hva slags format er filene i?

DivX tror jeg

Skrevet

DivX tror jeg

Hvis du ikke har DivX-spiller så hadde jeg bare sett dem på dataen.

candyqueen_83
Skrevet

Hvis du ikke har DivX-spiller så hadde jeg bare sett dem på dataen.

Jeg har divX spiller selv men tenkte å ta filmene med meg bort. Får droppe det da :(

Skrevet

Jeg har divX spiller selv men tenkte å ta filmene med meg bort. Får droppe det da :(

Tror Princess Peach vet hvordan man skal gjøre det men tror det er en kjempejobb og tar et par timer.

Jeg har ikke DivX-spiller så jeg bruker laptopen på fanget som regel.

Neste gang får du laste ned i DVDR-format så går det på de fleste DVD-spillere.

candyqueen_83
Skrevet

Tror Princess Peach vet hvordan man skal gjøre det men tror det er en kjempejobb og tar et par timer.

Jeg har ikke DivX-spiller så jeg bruker laptopen på fanget som regel.

Neste gang får du laste ned i DVDR-format så går det på de fleste DVD-spillere.

Hvis jeg finner det formatet da .. Skal huske å se etter det.. Tusen takk :)

Skrevet

Vet ikke. Prøv å brenne filene i det formatet de er. Hvis ikke så må de brennes som - ja, hva var det det het? DVD-video eller noe sånt.

Men prøv en vanlig brent DVD først, i avi- eller annet format.

Alternativet er lettere - kjøp en dvdopptaker i tillegg til dvd/divx spilleren din og kopier over på gode gamle måten med "play" + "record".

Jeg er programmerer, har jobbet med bildebehandling i mange år og pusler med videoredigering hjemme. Likevel gidder jeg sjelden/aldri å konvertere fra divX til dvd. Det er mer knot enn jeg tror du har lyst til å holde på med. Men det finnes noen programmer som løser dette greit (pris ca. 200-300).

Men se feks.

http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/57227

divX er høykomprimert (700 MB divX er så og si samme kvalitet som en 4.4 GB DVD). divX har adskillt lyd & bilde, mens DVD (mpeg-2) har bilde og lyd som følger dataene. Et vanlig problem er at lyd/bilde ikke helt er i sync etter konverteringen.

candyqueen_83
Skrevet

Alternativet er lettere - kjøp en dvdopptaker i tillegg til dvd/divx spilleren din og kopier over på gode gamle måten med "play" + "record".

Jeg er programmerer, har jobbet med bildebehandling i mange år og pusler med videoredigering hjemme. Likevel gidder jeg sjelden/aldri å konvertere fra divX til dvd. Det er mer knot enn jeg tror du har lyst til å holde på med. Men det finnes noen programmer som løser dette greit (pris ca. 200-300).

Men se feks.

http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/57227

divX er høykomprimert (700 MB divX er så og si samme kvalitet som en 4.4 GB DVD). divX har adskillt lyd & bilde, mens DVD (mpeg-2) har bilde og lyd som følger dataene. Et vanlig problem er at lyd/bilde ikke helt er i sync etter konverteringen.

Jeg har en kombinert dvd/vhs opptaker og spiller, må jeg ha enda en?? Da dropper jeg heller hele greia.. hehe.. Får fortsette å kjøpe filmer i stedet. Altfor komplisert.

Skrevet

Jeg har en kombinert dvd/vhs opptaker og spiller, må jeg ha enda en?? Da dropper jeg heller hele greia.. hehe.. Får fortsette å kjøpe filmer i stedet. Altfor komplisert.

Kanskje du kan koble sammen dvd-spilleren på pc-en din med den spilleren du nevner.

(ben69 kan sikkert svare bedre, men...)

Skrevet

Kanskje du kan koble sammen dvd-spilleren på pc-en din med den spilleren du nevner.

(ben69 kan sikkert svare bedre, men...)

:), joa :),

Ja, skjermkortet på maskina di har sikkert s-video utgang som kan kobles til dvd-opptakeren. Lyden må du tar fra lyd-utgang på lydkortet på pc'en.

Det er absolutt verdt å leke med, og blir helt "greit" (middels/dårlig kvalitet).

Hva som må gjøres:

Utstyr & koblinger:

- s-video kabel

- lydkabel (3.5 mm mini-jack til 2*phono)

På pc'n:

"Display Properties"->"Advanced Settings"->"Displays"

Velg 1024x768 (de fleste skjekort klarer ikke mere til vide)

Velg "TV" som "primær ut" (skjerkortet blir da sekundær ut)

Samme skjermbilde vil da vises på både tv/dvd-opptaker som på pc'n. Men.. video vil vanligvis bare vises på "primær" - dvs tv'n i dette tilfellet.

Skrevet

:), joa :),

Ja, skjermkortet på maskina di har sikkert s-video utgang som kan kobles til dvd-opptakeren. Lyden må du tar fra lyd-utgang på lydkortet på pc'en.

Det er absolutt verdt å leke med, og blir helt "greit" (middels/dårlig kvalitet).

Hva som må gjøres:

Utstyr & koblinger:

- s-video kabel

- lydkabel (3.5 mm mini-jack til 2*phono)

På pc'n:

"Display Properties"->"Advanced Settings"->"Displays"

Velg 1024x768 (de fleste skjekort klarer ikke mere til vide)

Velg "TV" som "primær ut" (skjerkortet blir da sekundær ut)

Samme skjermbilde vil da vises på både tv/dvd-opptaker som på pc'n. Men.. video vil vanligvis bare vises på "primær" - dvs tv'n i dette tilfellet.

Det skulle vel til Candyqueen og ikke meg?

(ikke sikkert hun får det med seg, med mindre det dukker opp på "Svar til meg" hos henne.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...