Gå til innhold

Er du sykmeldt fra jobb?


Gjest lille nurket

Anbefalte innlegg

Gjest lille nurket

Bare lurer på om de gravide her stort sett er på jobb...eller har dere vært/er dere mye sykmeldte? I såfall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to svangerskap bak meg, var ikke sykemeldt i noen av de.

Var jo bare gravid, og det er jo ingen sykdom.

"Graviditet er ingen sykdom" er et utsagn som får meg til å se svart.

Neida, ingen sykdom i seg selv, men en tilstand som medfører store forandringer i kroppen og dessuten krever tilpasning fra arbeidsgiver. Det i seg selv kan være en stor (og belastende) utfordring!

Bekkenløsning er kanskje ingen sykdom, men betyr det derved at man skal kreke seg på jobb selv om man knapt klarer å gå?

Svangerskapsmigrene?

Svangerskapsforgiftning?

Svangerskapsdepresjon?

Men du er vel en av disse heldige som aldri har opplevd komplikasjoner i forbindelse med svangerskap, og dessuten er så selvgod at du ikke kan forstå at andre kan få komplikasjoner selv om det ikke gjelder DEG?

Sorry, men du provoserer meg voldsomt med din idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tidlig sykmeldt i forrige svangerskap pga jobb som kunne medføre risiko for foster. Ble også utsatt for direkte fosterskadelig påvirkning, men arbeidsgiver nektet å omplassere meg, derved gikk jeg til legen og fikk sykmelding.

Ble sykmeldt dette svangerskapet også, av ganske kompliserte årsaker. (Har ingenting å gjøre med min nye arbeidsgiver, de har forsøkt å tilpasse seg min situasjon.)

Har gått til ultralyd-oppfølging i begge svangerskap pga mistanke om redusert vekst hos fosteret.

Det er altså tusenvis av grunner til å bli sykmeldt, selv om en ikke er direkte SYK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gravid lenger, men ja, jeg var sykemeldt på slutten av svangerskapet.

Blodtrykksfall (som førte til besvimelser), søvnmangel, vondt bekken (jobbet på småbarnsavdeling i bhg) og litt andre ymse ting.

Det krevde MYE å kaste inn håndkleet, for å si det sånn! Men da det først var gjort, så fikk både jeg og resten av familien det mye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid 3 ganger:

1. gang: 1 ukes sykemelding pga en liten blødning i uke 8. Ellers frisk.

2. gang: Ikke noen sykemelding. Litt bekkenløsning, så jeg hadde noen behandlinger hos fysioteraput i arbeidstiden de siste ukene jeg jobbet.

3. gang: 2 dagers sykemelding pga en kraftig blødning i uke 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Graviditet er ingen sykdom" er et utsagn som får meg til å se svart.

Neida, ingen sykdom i seg selv, men en tilstand som medfører store forandringer i kroppen og dessuten krever tilpasning fra arbeidsgiver. Det i seg selv kan være en stor (og belastende) utfordring!

Bekkenløsning er kanskje ingen sykdom, men betyr det derved at man skal kreke seg på jobb selv om man knapt klarer å gå?

Svangerskapsmigrene?

Svangerskapsforgiftning?

Svangerskapsdepresjon?

Men du er vel en av disse heldige som aldri har opplevd komplikasjoner i forbindelse med svangerskap, og dessuten er så selvgod at du ikke kan forstå at andre kan få komplikasjoner selv om det ikke gjelder DEG?

Sorry, men du provoserer meg voldsomt med din idioti.

Snille mij, ikke hiss deg opp sånn :-)

Jeg er forsåvidt enig med dere begge. Graviditet er ingen automatisk sykemeldingsgrunn - enig i det vel? Og ja, jeg er enig med deg at for noen så forårsaker graviditeten en eller flere av de tilstandene du beskriver - og DA kan det være grunn for sykemelding!

Hvordan går det forresten med deg? Hver dag som går, er en dag nærmere fødselen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille mij, ikke hiss deg opp sånn :-)

Jeg er forsåvidt enig med dere begge. Graviditet er ingen automatisk sykemeldingsgrunn - enig i det vel? Og ja, jeg er enig med deg at for noen så forårsaker graviditeten en eller flere av de tilstandene du beskriver - og DA kan det være grunn for sykemelding!

Hvordan går det forresten med deg? Hver dag som går, er en dag nærmere fødselen :-)

Nei, det er ingen automatikk i det så klart. Det vil jeg aldri påstå :-)

Jeg ønsket i utgangspunktet ikke å sykmeldes denne gangen, jeg gikk faktisk på jobb et par dager (Kontrollfreak!) selv om legen strengt hadde beordret meg til å holde meg hjemme med 100% sykmelding. Han ga meg en god overhøvling da jeg fortalte det..

Formen går opp og ned, har i dag mer smerter enn før, sovet dårlig.. Men har lest litt om ribbeinsskader nå. Blir visst mye bedre etter 1-2 uker. Og for pokker - idrettsfolk spiller jo hele fotballkamper med brukket ribbein, derved kan det ikke være risiko for altfor store komplikasjoner i ettertid. Tenker jeg. :-)

Men skal til lege på Ullevål og snakke gjennom saken, også i forbindelse med fødselsangsten.

Imens kniper jeg igjen så godt jeg kan og håper på tilheling av evt brister/brudd før lillesøster flytter ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille nurket

"Graviditet er ingen sykdom" er et utsagn som får meg til å se svart.

Neida, ingen sykdom i seg selv, men en tilstand som medfører store forandringer i kroppen og dessuten krever tilpasning fra arbeidsgiver. Det i seg selv kan være en stor (og belastende) utfordring!

Bekkenløsning er kanskje ingen sykdom, men betyr det derved at man skal kreke seg på jobb selv om man knapt klarer å gå?

Svangerskapsmigrene?

Svangerskapsforgiftning?

Svangerskapsdepresjon?

Men du er vel en av disse heldige som aldri har opplevd komplikasjoner i forbindelse med svangerskap, og dessuten er så selvgod at du ikke kan forstå at andre kan få komplikasjoner selv om det ikke gjelder DEG?

Sorry, men du provoserer meg voldsomt med din idioti.

Det svaret fra tobarnsmamma provoserte meg og. Har ei venninne som ble sykmeldt etter tredje måned, pga svangerskapsforgiftning.

Ei anna ble sykmeldt fra 4 mnd pga tretthet. Hun sov konstant.

Ei tredje ble sykmeldt fordi hun endelig så sitt snitt til å komme seg vekk fra et drittmiljø ...hehe...kanskje ikke like legalt, men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret fra tobarnsmamma provoserte meg og. Har ei venninne som ble sykmeldt etter tredje måned, pga svangerskapsforgiftning.

Ei anna ble sykmeldt fra 4 mnd pga tretthet. Hun sov konstant.

Ei tredje ble sykmeldt fordi hun endelig så sitt snitt til å komme seg vekk fra et drittmiljø ...hehe...kanskje ikke like legalt, men.. :)

Ikke sant.

Og det er nok noen som ser sitt snitt til å juge på seg ekstra problemer for å slippe å jobbe ja, men det får stå for deres egen regning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har to svangerskap bak meg, var ikke sykemeldt i noen av de.

Var jo bare gravid, og det er jo ingen sykdom.

Utrolig respektløs uttalelse. Du vet visst lite om plagene og farene gravide kan være utsatt for.

Jeg kjenner selvfølgelig mange heldige som har hatt problemfrie svangerskap og har jobbet tiden ut. Men kjenner nesten like mange som har hatt varierende grad av sykmelding, alle med god grunn. Tror nok de fleste foretrekker å være i den førstnevnte kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid:

1 ukes sykemelding i uke 8 pga liten blødning.

50 % sykemeldt etter 24 uker pga bekkenløsning.

100 % sykemeldt etter 28 uker pga bekkenløsning.

Gikk til behandling hos fysioterapaut for bekkensmertene helt frem til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg var gravid, men jeg var sykemeldt tidvis i begge svangerskapene. Bekkenløsning og svangerskap forgiftning og overbelastning på hjertet i første svangerskap. Tidlig åpning, bekkenløsning og uten mulighet til omplassering på arbeidsplassen i andre svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gravitasjon

Nå er jeg bare i uke 14 ennå, og har ikke hatt behov for sykemelding ennå. Er mye trettere enn vanlig, men jeg har heldigvis en fleksibel og ikke fysisk krevende jobb. Jeg håper selvsagt at resten av svangerskapet også blir problemfritt nok til at jeg slipper sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmammaen

Utrolig respektløs uttalelse. Du vet visst lite om plagene og farene gravide kan være utsatt for.

Jeg kjenner selvfølgelig mange heldige som har hatt problemfrie svangerskap og har jobbet tiden ut. Men kjenner nesten like mange som har hatt varierende grad av sykmelding, alle med god grunn. Tror nok de fleste foretrekker å være i den førstnevnte kategorien.

... javel .... egentlig tar jeg ordene ut fra munnen til flere leger faktisk

* NOEN *, bruker nemlig graviditeten sin til å sykemelde seg "uten grunn".

Om dere blir provosert så er jo bare det å beklage, for i utgangspunktet så ER ikke en graviditet noen sykdom. Jeg er også fullstendig klar over at noen må sykemelde seg pga mange forskjellige plager, men jeg uttaler meg generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmammaen

"Graviditet er ingen sykdom" er et utsagn som får meg til å se svart.

Neida, ingen sykdom i seg selv, men en tilstand som medfører store forandringer i kroppen og dessuten krever tilpasning fra arbeidsgiver. Det i seg selv kan være en stor (og belastende) utfordring!

Bekkenløsning er kanskje ingen sykdom, men betyr det derved at man skal kreke seg på jobb selv om man knapt klarer å gå?

Svangerskapsmigrene?

Svangerskapsforgiftning?

Svangerskapsdepresjon?

Men du er vel en av disse heldige som aldri har opplevd komplikasjoner i forbindelse med svangerskap, og dessuten er så selvgod at du ikke kan forstå at andre kan få komplikasjoner selv om det ikke gjelder DEG?

Sorry, men du provoserer meg voldsomt med din idioti.

... javel .... egentlig tar jeg ordene ut fra munnen til flere leger faktisk

* NOEN *, bruker nemlig graviditeten sin til å sykemelde seg "uten grunn".

Om dere blir provosert så er jo bare det å beklage, for i utgangspunktet så ER ikke en graviditet noen sykdom. Jeg er også fullstendig klar over at noen må sykemelde seg pga mange forskjellige plager, men jeg uttaler meg generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... javel .... egentlig tar jeg ordene ut fra munnen til flere leger faktisk

* NOEN *, bruker nemlig graviditeten sin til å sykemelde seg "uten grunn".

Om dere blir provosert så er jo bare det å beklage, for i utgangspunktet så ER ikke en graviditet noen sykdom. Jeg er også fullstendig klar over at noen må sykemelde seg pga mange forskjellige plager, men jeg uttaler meg generelt.

Å, så noen leger er enig med deg. Tipper noen leger er enig med meg og.

Men fint at du var frisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

... javel .... egentlig tar jeg ordene ut fra munnen til flere leger faktisk

* NOEN *, bruker nemlig graviditeten sin til å sykemelde seg "uten grunn".

Om dere blir provosert så er jo bare det å beklage, for i utgangspunktet så ER ikke en graviditet noen sykdom. Jeg er også fullstendig klar over at noen må sykemelde seg pga mange forskjellige plager, men jeg uttaler meg generelt.

Noen bruker jo sykmelding/egenmelding uten reell grunn også uten å være gravide. Enkelte vil alltid misbruke systemet.

Tror de aller fleste er enige om at graviditet ikke er en diagnose i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt første svangerskap var jeg 100% sykmeldt fra uke 12-13 og ut. Prøvde meg tilbake et par-tre ganger, men nytteløst. Jeg kastet opp stort sett hver dag, flere ganger om dagen, fra uke 10 til uke 32, i tillegg til at jeg hadde mye migrene. Reiseveien jeg hadde til jobb var en prøvelse hver dag (buss og båt) og de få dagene jeg var på jobb, var jeg på toalettet og kasta opp det meste av tida. Siste 8 ukene kasta jeg ikke opp, men da var til gjengjeld kroppen min så tom for krefter og babyen vokste veldig lite, så da ble jeg beordret til å ta det med ro.

I andre svangerskapet var jeg forskånet fra å kaste opp riktig så mye. Bare første 2-3 månedene, og heller ikke da hver dag. Men migrenen ville ikke la meg være i fred, så jeg var 40% sykmeldt fra uke 18, og var 100% sykmeldt de to siste ukene før jeg gikk ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmammaen

Å, så noen leger er enig med deg. Tipper noen leger er enig med meg og.

Men fint at du var frisk da.

Det er ikke jeg som har fortalt legen dette, det er de som forteller gravide det ....

Selvfølgelig er jeg kjempeglad for at jeg var frisk i graviditene mine. Jeg ser mange som sliter så somsagt setter jeg pris på at jeg har sluppet unna disse plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...