Gå til innhold

Sør-Afrika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drar til Sør-Afrika om en uke. Er i full gang med planlegging og listeskriving. Skal være borte i 8 uker så det er en del å huske på. Skal være i byene Cape Town og Durban, men også på landsbygda i Zululand.

Hva MÅ jeg ha med?

Takker og bukker for tips :)

Skrevet

Jeg har ikke vært i Sør Afrika, men er jeg så heldig å få reise dit en gang, skal jeg iallefall få med meg Robben Island!

Skrevet

Hei,

Du får "alt" i SA, så det er ikke så mye du behøver å ta med, utover pass og kredittkort. Ta med fotokopier, osv. Du trenger reiseforsikring.

Har du reist mye til lignende steder før?

IKKE (og da mener jeg ALDRI, med mindre du er med folk som bor der) gå ut alene etter 18:00.

Det som er viktig i SA er å forstå hvor du kan gå, og hvor du ikke kan gå. Det er et farlig land (100 mord i døgnet, og 9000 voldtekter i døgnet) - særlig når man ikke er lommekjent.

For øvrig - da jeg begynte på DOL bodde jeg fremdeles i SA.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har ikke vært i Sør Afrika, men er jeg så heldig å få reise dit en gang, skal jeg iallefall få med meg Robben Island!

Skal helt klart dit ja!

Skrevet

Hei,

Du får "alt" i SA, så det er ikke så mye du behøver å ta med, utover pass og kredittkort. Ta med fotokopier, osv. Du trenger reiseforsikring.

Har du reist mye til lignende steder før?

IKKE (og da mener jeg ALDRI, med mindre du er med folk som bor der) gå ut alene etter 18:00.

Det som er viktig i SA er å forstå hvor du kan gå, og hvor du ikke kan gå. Det er et farlig land (100 mord i døgnet, og 9000 voldtekter i døgnet) - særlig når man ikke er lommekjent.

For øvrig - da jeg begynte på DOL bodde jeg fremdeles i SA.

Med vennlig hilsen

Takk :) Greit å vite at man får tak i alt av ting & tang man kan få bruk for.

Hvordan er prisene der?

Har ikke vært lignende steder før, er derfor litt nervøs. Spesielt all kriminaliteten er litt urovekkende. Men burde komme et stykke med sunn fornuft..

Skrevet

Takk :) Greit å vite at man får tak i alt av ting & tang man kan få bruk for.

Hvordan er prisene der?

Har ikke vært lignende steder før, er derfor litt nervøs. Spesielt all kriminaliteten er litt urovekkende. Men burde komme et stykke med sunn fornuft..

Hei,

Ja, kriminalieten er urovekkende. Vi bodde bak 3 meter høye murer, med elektrisk gjerde på toppen (10 000 Volt), og to bevæpnede vakter bak en elektrisk port. (Det er ikke uvanlig i det området.)

Ikke prøv å kle deg som "fattige", for det blir sett med en gang. Bruk jeans, ha få kontanter, og prøv å kle deg så likt SAs middelklasse som mulig.

ALDRI noensinne gå alene i "slumstrøk". I Sør Afrika bruker man bil (hvis man har råd), eller "taxier" (små minibusser, uten fast rute, og med mye slåssing mellom sjåfører).

Jeg mener ikke å skremme livet av deg, men du må være virkelig forsiktig. Jeg har bodd i Brasil og mange steder, men SA er noe helt annet. Hold deg med folk som kjenner stedet.

Det sagt, det er utrolig mange trivelige folk i SA.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Ja, kriminalieten er urovekkende. Vi bodde bak 3 meter høye murer, med elektrisk gjerde på toppen (10 000 Volt), og to bevæpnede vakter bak en elektrisk port. (Det er ikke uvanlig i det området.)

Ikke prøv å kle deg som "fattige", for det blir sett med en gang. Bruk jeans, ha få kontanter, og prøv å kle deg så likt SAs middelklasse som mulig.

ALDRI noensinne gå alene i "slumstrøk". I Sør Afrika bruker man bil (hvis man har råd), eller "taxier" (små minibusser, uten fast rute, og med mye slåssing mellom sjåfører).

Jeg mener ikke å skremme livet av deg, men du må være virkelig forsiktig. Jeg har bodd i Brasil og mange steder, men SA er noe helt annet. Hold deg med folk som kjenner stedet.

Det sagt, det er utrolig mange trivelige folk i SA.

Med vennlig hilsen

Tusen takk for masse nyttig informasjon, spesielt kriminaliteten. Mange sier det er så veldig overdrevet, selv om jeg ikke tviler ett sekund på at det er mange hyggelige folk der også.

Skrevet

Tusen takk for masse nyttig informasjon, spesielt kriminaliteten. Mange sier det er så veldig overdrevet, selv om jeg ikke tviler ett sekund på at det er mange hyggelige folk der også.

Bare hyggelig.

Her er en link til en avis:

http://www.mg.co.za/

Den tilsvarer den britiske The Guardian.

=====

En siste ting: vær forsiktig med politiet også. Mange av dem er ikke "gode", dessverre.

=====

Men du får en fin tur så lenge du holder deg til folk som kjenner stedet. Det er virkelig alfa og omega.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Bare hyggelig.

=====

En siste ting: vær forsiktig med politiet også. Mange av dem er ikke "gode", dessverre.

=====

Men du får en fin tur så lenge du holder deg til folk som kjenner stedet. Det er virkelig alfa og omega.

Med vennlig hilsen

"Men du får en fin tur så lenge du holder deg til folk som kjenner stedet. Det er virkelig alfa og omega."

Man kan jo ikke medbringe folk "som kjenner stedet". Det er også vanskelig å bruke særlig mange uker på å "make friends".

Så for de fleste blir det enten spenningsferie eller ferier innenfor turistmurene, avskåret fra enhver kontakt med everyday life.

Jeg hadde ikke orka. Sol finnes på Gran Canaria også, og da kan man i tillegg spasere gatelangs.

Skrevet

Bare hyggelig.

=====

=====

Med vennlig hilsen

Takk:)

Skrevet

"Men du får en fin tur så lenge du holder deg til folk som kjenner stedet. Det er virkelig alfa og omega."

Man kan jo ikke medbringe folk "som kjenner stedet". Det er også vanskelig å bruke særlig mange uker på å "make friends".

Så for de fleste blir det enten spenningsferie eller ferier innenfor turistmurene, avskåret fra enhver kontakt med everyday life.

Jeg hadde ikke orka. Sol finnes på Gran Canaria også, og da kan man i tillegg spasere gatelangs.

Grunnen til at jeg skal til Sør-Afrika er ikke sol og varme. Skal på feltstudie i forbindelse med skriving av bacheloroppgave.

Vi har heldigvis fått flere kontaker (både norske og afrikanske) der så regner med at de har info og tips for de forskjellige områdene..

Men rådene fra Sør tas helt klart med nedover.

Skrevet

Grunnen til at jeg skal til Sør-Afrika er ikke sol og varme. Skal på feltstudie i forbindelse med skriving av bacheloroppgave.

Vi har heldigvis fått flere kontaker (både norske og afrikanske) der så regner med at de har info og tips for de forskjellige områdene..

Men rådene fra Sør tas helt klart med nedover.

Ja, da har du jo kontakt med kjentfolk..og alt er sikkert såre vel.

For vanlige turister derimot, blir det vel omtrent slik som jeg sier.

Skrevet

Ja, da har du jo kontakt med kjentfolk..og alt er sikkert såre vel.

For vanlige turister derimot, blir det vel omtrent slik som jeg sier.

Vanlige turister holder seg nok til de tradisjonelle turistmålene ja, og de får som regel ikke oppleve landets skyggeside..

Gjest beenthere
Skrevet

huffa meg.må bare si at sør skriver en del unødvendige ting!! har selv bodd i Soweto i over ett år, i tillegg til flere ferier der nede. Har alltid menget meg med lokalbefolkningen, og jeg vil tro at siden du skal drive med feltarbeid vil det være nødvendig? sant nok har SA mye kriminalitet, og du MÅ selvfølgelig passe på hvor og når du går plasser. Men du skal samtidlig leve! drap og voldtekter foregår i noen områder, og det er nok de som drar opp gjennomsnittet BETYDELIG. de aller fleste er snille og vennlige mennesker, mens noen ødelegger for alle andre. slik det er i alle land! man må ikke være naiv og tro at alt går bra hele tiden, men man skal jammen ikke gå rundt å skremme folk fra å få e utrolig opplevelse heller!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...