Gå til innhold

Tom Hanks=007

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du har god smak. ;)

Du vet, når det gjelder film og sånn, så er det vel ingen som har bedre smak enn meg. ;-D

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

16

• hare1365380455

5

• Snorkfrøken

1

• Zombiebob

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai
Skrevet

Uten Hopkins gidder jeg ikke se noen ny Hannibal.

Ser heller Silence of the Lambs om igjen. :)

Den tåler meget godt et gjensyn eller to. :-) Boka er forresten også formidabel.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Du vet, når det gjelder film og sånn, så er det vel ingen som har bedre smak enn meg. ;-D

Hmmm, enn jeg da? :D

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hmmm, enn jeg da? :D

Tja, sett med dine øyne så har du vel verdens beste smak, du også? Og i denne tråden må jeg jo si du virker lovende. :-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Tja, sett med dine øyne så har du vel verdens beste smak, du også? Og i denne tråden må jeg jo si du virker lovende. :-)

Jeg synes iallfall det selv, ja. *lol*

Du får spørre SDD for en upartisk uttalelse. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Den tåler meget godt et gjensyn eller to. :-) Boka er forresten også formidabel.

Den har jeg latet som om jeg har lest.

Kjørte en syltynn en i engelsktimen på videregående, og analyserte filmen i stedet for boka.

Engelskelæreren min hadde åpenbart ikke lest boka hun heller, for jeg fikk 5. :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Den har jeg latet som om jeg har lest.

Kjørte en syltynn en i engelsktimen på videregående, og analyserte filmen i stedet for boka.

Engelskelæreren min hadde åpenbart ikke lest boka hun heller, for jeg fikk 5. :)

Hehe, av og til er det greit med kortversjonen, ja. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det var lurt, ja.

Jeg skrev Thank you in advance. :)

Det er lenge siden jeg har skrevet engelsk. Merker jeg er rusten som fy.

Jeg skriver forretningsengelsk daglig.

Nå vet jeg ikke hva slags brev du skulle skrive, men man kan blant annet avslutte med "yours sincerely", "Sincerely yours", "sincerely", "yours faithfully"(!), "very truly yours", "yours very truly", "kind regards", "best regards" eller bare "regards". Til bruken av disse finnes diverse mer eller mindre bindende regler, bl.a. ettersom man vil skrive britisk eller amerikansk, jeg ikke skal komme nærmere inn på disse her :-).

Yours very truly,

Skrevet

Siden dere er online og det er fryktelig lenge siden jeg har skrevet brev på engelsk:

Hva er korrekt avslutning før jeg skriver navnet mitt?

Hughs? :)

Nei, er det Yours Sincerly?

Det er en formel forespørsel.

En formel forespørsel ;-) Hehe. Matte eller kjemi?

Jeg pleier å skrive :

Best regards,

Katt Ja

My Company/Address

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skriver forretningsengelsk daglig.

Nå vet jeg ikke hva slags brev du skulle skrive, men man kan blant annet avslutte med "yours sincerely", "Sincerely yours", "sincerely", "yours faithfully"(!), "very truly yours", "yours very truly", "kind regards", "best regards" eller bare "regards". Til bruken av disse finnes diverse mer eller mindre bindende regler, bl.a. ettersom man vil skrive britisk eller amerikansk, jeg ikke skal komme nærmere inn på disse her :-).

Yours very truly,

Men er ikke Yours Faithfully noe man bruker til folk man allerede kjenner godt?

Mener å huske at jeg engang lærte det.

Ser at de fleste engelske mail jeg har fått, avslutter med regards.

Men de starter knallhardt, og "Dear" "navnet mitt", går igjen overalt.

Det kunne aldri falle meg inne å starte en mail til noen jeg ikke kjenner med "kjære". :)

Gjest Elextra
Skrevet

Men er ikke Yours Faithfully noe man bruker til folk man allerede kjenner godt?

Mener å huske at jeg engang lærte det.

Ser at de fleste engelske mail jeg har fått, avslutter med regards.

Men de starter knallhardt, og "Dear" "navnet mitt", går igjen overalt.

Det kunne aldri falle meg inne å starte en mail til noen jeg ikke kjenner med "kjære". :)

Engelskmenn og amerikanere innleder gjerne både mail og brev med "Dear..".

Om et brev fra en engelskmann innledes med "Dear Sirs" avsluttes det med "Yours faithfully,". Innledes brevet med "Dear Mr.." avsluttes det med "Yours sincerely,".

En amerikaner bruker gjerne "Very truly yours".

Alle ovennevnte termer er ganske formelle, men vanlige i forretningsspråk. Mer uformelt, eller om man kjenner vedkommende, brukes "regards/kind regards" o.l.

Generelt er språket mer uformelt i mailer enn i brev, det gjelder jo på norsk også.

Stadig forvirret? ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Engelskmenn og amerikanere innleder gjerne både mail og brev med "Dear..".

Om et brev fra en engelskmann innledes med "Dear Sirs" avsluttes det med "Yours faithfully,". Innledes brevet med "Dear Mr.." avsluttes det med "Yours sincerely,".

En amerikaner bruker gjerne "Very truly yours".

Alle ovennevnte termer er ganske formelle, men vanlige i forretningsspråk. Mer uformelt, eller om man kjenner vedkommende, brukes "regards/kind regards" o.l.

Generelt er språket mer uformelt i mailer enn i brev, det gjelder jo på norsk også.

Stadig forvirret? ;)

Nope. Ikke forvirret, men jeg er helt sikker på at jeg engang lærte at Yours Faithfully var noe vi skrev til folk vi allerede hadde et nært forhold til.

Var sikkert engelsklæreren min som var litt svimmel. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Nope. Ikke forvirret, men jeg er helt sikker på at jeg engang lærte at Yours Faithfully var noe vi skrev til folk vi allerede hadde et nært forhold til.

Var sikkert engelsklæreren min som var litt svimmel. :)

Det må han ha vært - det er helt vanlig å skrive i brev når man henvender seg for første gang.

Gjest Elextra
Skrevet

Hanks er ok, men ingen Bond.

Bond bør uansett bære britisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...