Gå til innhold

Egenmelding etter sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har en ansatt som har vært sykemeldt frem til 31.12.06 (over noen mndr) - kan h*n bruke en egenmelding i dag?

Eller må h*n ha sykemelding nå?

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg mener at den ansatte må ha vært i jobb i to uker etter siste sykemelding, for å ha rett til å bruke engenmelding i bedrifter som ikke er IA.

Jeg søkte på NAV sine sider men fant ikke svaret der.

Hilsen

Skrevet

Hvis det har gått mer enn 14 dager siden sykemeldinga, kan h*n ta en egenmelding nå.

95% sikker på at dette er rett

Gjest Persille
Skrevet

Hvis det har gått mer enn 14 dager siden sykemeldinga, kan h*n ta en egenmelding nå.

95% sikker på at dette er rett

Typisk - 18 dager....

Gjest mandolina
Skrevet

Typisk - 18 dager....

Det er da ikke gått 18 dager fra den 31.12.2006.

Vi har bare den 17. i dag.

Hilsen

Gjest Persille
Skrevet

Det er da ikke gått 18 dager fra den 31.12.2006.

Vi har bare den 17. i dag.

Hilsen

Jaja - men likevel mer enn 14 :)

Gjest mandolina
Skrevet

Jaja - men likevel mer enn 14 :)

Jeg misforsto, trodde du hadde funnet ut at det skulle gå 18 dager før engenmelding kunne brukes igjen etter at sykmeldingsperiode er var gått ut.

Hilsen

Gjest Persille
Skrevet

Jeg misforsto, trodde du hadde funnet ut at det skulle gå 18 dager før engenmelding kunne brukes igjen etter at sykmeldingsperiode er var gått ut.

Hilsen

:)

Skrevet

Typisk - 18 dager....

Jeg kjenner jo ikke denne saken. Men min teori er at hvis man skal overkontrollere arbeidstakere, og ikke tro de på kortvarig egenmelding, ender det vel raskt opp hos legen med lang sykemelding.

Dersom du tror at personen skulker, bør du også vurdere om du tror personen trives i jobben, om du har gjort det som skal til for det som å "se" personen og gi positive tilbakemdlinger. Evt oppmuntre personen til å finne noe han virkelig liker f.eks i medarbeidersamtale.

Men vet at mange ikke er enig i det....

Gjest Persille
Skrevet

Jeg kjenner jo ikke denne saken. Men min teori er at hvis man skal overkontrollere arbeidstakere, og ikke tro de på kortvarig egenmelding, ender det vel raskt opp hos legen med lang sykemelding.

Dersom du tror at personen skulker, bør du også vurdere om du tror personen trives i jobben, om du har gjort det som skal til for det som å "se" personen og gi positive tilbakemdlinger. Evt oppmuntre personen til å finne noe han virkelig liker f.eks i medarbeidersamtale.

Men vet at mange ikke er enig i det....

Heisann, her var det mange konklusjoner av lite.

Dette handler ikke om å kontrollere - det handler om økonomi. Om det hadde vært innen en viss periode ville trygdekontoret fortsatt dekket fraværet, nå må vi dekke det selv.

For arb.takeren har det ingenting å si - og h*n sa selv h*n godt kunne gå til legen og få en sykemelding dersom det var innen den perioden.

Så vi har ikke noe usnakket!

Skrevet

Heisann, her var det mange konklusjoner av lite.

Dette handler ikke om å kontrollere - det handler om økonomi. Om det hadde vært innen en viss periode ville trygdekontoret fortsatt dekket fraværet, nå må vi dekke det selv.

For arb.takeren har det ingenting å si - og h*n sa selv h*n godt kunne gå til legen og få en sykemelding dersom det var innen den perioden.

Så vi har ikke noe usnakket!

Hei! Da skjønner jeg.

Jeg vil nok skjønne det enda bedre når jeg blir selvstendig næringsdrivende jfr annen tråd, ikke sant ;)

Gjest Persille
Skrevet

Hei! Da skjønner jeg.

Jeg vil nok skjønne det enda bedre når jeg blir selvstendig næringsdrivende jfr annen tråd, ikke sant ;)

For de fleste handler ting som dette alltid om penger - aldri om at man ikke stoler på de ansatte osv.

Skrevet

For de fleste handler ting som dette alltid om penger - aldri om at man ikke stoler på de ansatte osv.

Jeg tror nok det er mange luringer i næringslivet som ikke stoler på folk. Har hørt om folk som blir oppringt hver dag de er syk av arbeidsgiver, selv om det er sykdom som normalt tar flere dager. Har også hørt om private som trekker fra i bonusen etter sykefraværet ditt. Riktig hygglig høres det ut som...

Jeg har også jobbet sammen med kolleager som har mistenkt andre for å skulke, typisk når hjemme med sykt barn, og de andre ikke har barn. Selv mistenker jeg ikke folk, da jeg tror jeg er hjemme for at man trenger det, ikke nødvendigis av den grunn man oppgir. Men så har jeg kanskje nå gode kollegaer også som ikke er grunn til å mistenke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...