Gå til innhold

gule stafylokokker

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke bli syk

Nesen min renne ofte, og ikke alltid er det vask eller papir tilgjengelig. Pleier å ta det vekk med hånden, men masse av det pleier å komme i munnen. Er det farlig å svelge dette "snottet" selv om jeg skulle ha disse gule stafylokokkene ? Det pleier å renne også hvis jeg gråter, da kommer det også rett i munnen.... er det farlig ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26249-gule-stafylokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei,

Det er en helt vanlig måte en blir kvitt slim, snørr osv. som danner seg i nesen og svelget at en svelger den. I mave tarmkanalen blir de eventuelle bakterier og virus håndteres av våre forsvarsmekanismer og uskadeliggjort. Når det gjelder å bruke hendene er det vel en del av vanlig hygiene at man vasker hendene etter å ha brukt dem til å tørke seg i nesen. Det er faktisk en ikke uvanlig mekanisme til overføring av bakterier, deriblant gule stafylokokker til andre at man unnlater å gjøre det. Det er noe vi preker hele tiden til helsepersonell, studenter og det burde være allmenkunnskap. Ha me papirlommetørkle som kan kastes etterhvert. Det er mer hygienisk enn vanlig tøy-lommetørkle.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26249-gule-stafylokokker/#findComment-108078
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...