Gå til innhold

Guttenavn - noen som har gode ideer? (styr unna dere som hater navnetråder)


Gemini

Anbefalte innlegg

Gjest Underskrift

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Jakob/Jacob Liker Jakob med k

Eirik - veldig mange små gutter som heter for tiden syns jeg.

Sigve- kjempe flott

Daniel- greit nok

Victor/Viktor- liker Viktor med k

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)- flott navn, men s på s er vel litt i overkant ja, dessuten tror jeg at både Tobias og Elias er navn som kommer mer og mer. (personlig kjenner jeg to små gutter av begge nevnte navn)

Sindre- Greit nok, syns Sondre er penere

Erlend- Flott navn

Sivert-Flott navn, skjønner ikke at jeg ikke kom på det selv.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    46

  • Sofline

    9

  • Velouria

    5

  • Piraye

    5

Mest aktive i denne tråden

Da kommer du garantert ikke til og like ett av mine yndlings gutte navn.

Det er det nemlig i følge mannen min (og dessverre alle andre han har fortalt det til) ingen i hele verden untatt meg som liker.

Måne, jeg syns det er ett vakkert navn.

Nå skal jeg lese listen din:o)

Måne, da tenker jeg på Hotel Cesar. Var et tvillingpar som het Sol og Måne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Måne, da tenker jeg på Hotel Cesar. Var et tvillingpar som het Sol og Måne

Åhh, jeg er vist ikke så inni Hotell Cæsar, trodde jeg hadde litt innblikk, siden jeg ser en episode i ny og ne, men noe tvillingpar har jeg ikke fått med meg.

Mulig det vil ødelagt for navnet, hva vet jeg.

Jeg har skrevet i baby boka til poden at det er pappas fortjeneste at han ikke heter Måne, og at han må huske og takke han for det.

Og det samme gjelder Maximillian, bare motsatt..... men nå liker jeg plutselig det også. Men det kan ikke en evnt. sønn nr. to hete, fordi da blir det litt ille med babyboka til førstemann :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene du har fått, så kan hende de har vært nevnt før:

Iver

Edvard

Martin

Lars

Torbjørn

Herman

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Jeg er litt sånn at jeg ikke vil gi barnet et _altfor_ sjeldent navn heller. Innbiller meg at det kan bli en belastning, men det trenger jo slett ikke bli det.

Et av navnene lenger ned på listen min - Jakob/Jacob - er faktisk mest inspirert av en skjønn liten 4,5 år gammel gutt som jeg traff på Chios (Hellas) sist sommer. Han heter Jakovos, og jeg ble så sjarmert av den lille fyren. Jeg prøvde etter beste evne å holde en liten samtale med ham på gresk, selv om greskkunnskapene mine er ganske begrenset. Og han kunne jo ikke forstå hvorfor jeg ikke skjønte alt han sa... hehe (Tror ikke an hadde møtt noen fra et annet land før, dette var absolutt ikke noe typisk sted som turister stakk innom). Så til slutt måtte faren hans steppe inn og forsøke å forklare at man snakker andre språk i andre land, og at det landet jeg kommer fra var langt langt borte, så langt at man måtte reise med fly, og at det er fryktelig kaldt der (her). hehe

(og etterpå gremmet jeg meg, for akkurat det skulle jeg klart å si selv, om jeg bare hadde kommet på hvordan jeg skulle legge det fram)

Men han var altså så skjønn, og jeg synes navnet er så fint. Men det er ingen i Norge som heter Jakovos, så det blir kanskje litt for sært å bruke den greske varianten, så hvis vi velger det, så blir det den norske varianten :)

Jakovos var jo ett utrolig nydelig navn da, men kanskje ikke det mest vanligste, nei.

Men det var ett kjempe flott navn.

Syns ikke det virket som ett belastende navn, at ett navn er sjeldent behøre langt fra og være en belastning.

Det er værre med navn som rimer på grusomme ting.

Ha en flott natt:o)

Hvor langt er du på vei forresten? Er det førstemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakovos var jo ett utrolig nydelig navn da, men kanskje ikke det mest vanligste, nei.

Men det var ett kjempe flott navn.

Syns ikke det virket som ett belastende navn, at ett navn er sjeldent behøre langt fra og være en belastning.

Det er værre med navn som rimer på grusomme ting.

Ha en flott natt:o)

Hvor langt er du på vei forresten? Er det førstemann?

Jeg er snart 21 uker på vei (altså ca halvveis), og ja det er førstemann. Kommet sent i gang, men det er nå så :)

Neida, som jeg sa så trenger ikke sjeldne navn bli en belastning, men...

Og jeg tror nok jeg vil slite med å få mannen min med på Jakovos, han er ikke grekofil som meg, og egentlig er ikke Jakob et navn han umiddelbart er så begeistret for heller...

Men dette minner meg på min dårlige samvittighet, jeg skulle ha sendt nedover bilder til Jakovos. Han fikk låne mobilen min og ta bilder med mobilkameraet, mens jeg tok bilder med ordentlig digitalkamera. Han befant seg nemlig i tavernaen foreldrene hans driver, og det var i en nedlagt olivenpresse, så det var så mye fint å ta bilder av der inne. Og selvsagt med Jakovos som fotomodell for flere av mine bilder. Og han tok bilder av mamma, pappa, is-fryseren, taket, osv. - alt mellom himmel og jord som jeg kanskje ikke hadde sett engang om han ikke tok de bildene. Jeg storkoste meg i alle fall! Skal prøve å få printet ut bildene i helgen og sende de nedover jeg :)

Men men, jeg har noen måneder igjen, kanskje får jeg min kjære på gli når det gjelder navnet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakovos var jo ett utrolig nydelig navn da, men kanskje ikke det mest vanligste, nei.

Men det var ett kjempe flott navn.

Syns ikke det virket som ett belastende navn, at ett navn er sjeldent behøre langt fra og være en belastning.

Det er værre med navn som rimer på grusomme ting.

Ha en flott natt:o)

Hvor langt er du på vei forresten? Er det førstemann?

God natt forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Svarer litt sent, men elsker navntråder, til tross for at jeg er ferdig med navnvalg til mine små!!

Det finnes så mange flotte guttenanvn, her kommer mine favoritter!

Oscar, Haakon, Christian, Sebastian (noe oppbrukt) eller Bastian, Magnus, Maxim, Mikkel, Theodor, Teis, Ludvig, Erling, Erlend, Camilo, Johan, Herman, Mikael, Mats, Sindre, Sigurd:-)

Lykke til med navnevalget :-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Sorry, negativ assosiasjon... Egentlig er det samboeren til en Jørn som jeg har mest negative vibber til, men...

Hehe, så rar jeg er når det gjelder navn... Det gjelder vel kanskje de fleste, at man får assosiasjoner som gjør at de fineste navn sånn i utgangspunktet bare ikke fungerer for en selv... :)

Jeg synes navnet er litt kult og har gode grunner for det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling, Erlend, Johan, Anders, Sigurd, Halvor, Håvard, Johannes, Steinar, Olav, Espen, Ole, Ola, Erland, Pål, Per. Sivert, Sigvart, Einar, Oscar (Oskar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt sånn at jeg ikke vil gi barnet et _altfor_ sjeldent navn heller. Innbiller meg at det kan bli en belastning, men det trenger jo slett ikke bli det.

Et av navnene lenger ned på listen min - Jakob/Jacob - er faktisk mest inspirert av en skjønn liten 4,5 år gammel gutt som jeg traff på Chios (Hellas) sist sommer. Han heter Jakovos, og jeg ble så sjarmert av den lille fyren. Jeg prøvde etter beste evne å holde en liten samtale med ham på gresk, selv om greskkunnskapene mine er ganske begrenset. Og han kunne jo ikke forstå hvorfor jeg ikke skjønte alt han sa... hehe (Tror ikke an hadde møtt noen fra et annet land før, dette var absolutt ikke noe typisk sted som turister stakk innom). Så til slutt måtte faren hans steppe inn og forsøke å forklare at man snakker andre språk i andre land, og at det landet jeg kommer fra var langt langt borte, så langt at man måtte reise med fly, og at det er fryktelig kaldt der (her). hehe

(og etterpå gremmet jeg meg, for akkurat det skulle jeg klart å si selv, om jeg bare hadde kommet på hvordan jeg skulle legge det fram)

Men han var altså så skjønn, og jeg synes navnet er så fint. Men det er ingen i Norge som heter Jakovos, så det blir kanskje litt for sært å bruke den greske varianten, så hvis vi velger det, så blir det den norske varianten :)

Den lille gutten som trykket på min biologiske formerings-knapp het Tarjei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok! Navn som Odd, Simen og noen andre er litt "belastet" på engelsk... :)

Men Sigve og Sivert blir vel bare litt tunge å uttale for fx engelskmenn, men ikke helt umulige.

Husker forresten venninna mi og jeg var på språkreise i England da vi var tenåringer, og hun har et veldig sjeldent navn, som vertsfamilien sleit litt med, men de kom bare opp med en forkortelse og liten vri på navnet, og spurte om hun syntes det var greit at de brukte det, siden de ellers fikk fullstendig krøll på tunga. Så det gikk jo helt fint.

Og som du sier, man blir jo lagt merke til, og som regel i positiv forstand.

Navn med særnorske/skandinaviske bokstaver kan kanskje være de som lager mest problemer, i alle fall om man gjerne vil ha navnet sitt riktig skrevet og uttalt. Men onkelen min klarte seg jo fint i USA i flere tiår, med en ø i navnet, som ble en o for enkelhets skyld.

På tysk kan man hete det som på tysk betyr lat og oppkast. :-)

Jeg kjenner en med et Ø-navn som i USA ble nødt til å kalle seg Fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tysk kan man hete det som på tysk betyr lat og oppkast. :-)

Jeg kjenner en med et Ø-navn som i USA ble nødt til å kalle seg Fred.

Ikke kan jeg tysk, og ikke funker topplokket her godt nok til å skjønne hvilket navn Fred egentlig har heller...

*på tide å finne senga*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kan jeg tysk, og ikke funker topplokket her godt nok til å skjønne hvilket navn Fred egentlig har heller...

*på tide å finne senga*

Det var det som var poenget: Han måtte kalle seg noe helt annet på engelsk fordi det ikke er noe navn som ligner det norske navnet hans på engelsk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var poenget: Han måtte kalle seg noe helt annet på engelsk fordi det ikke er noe navn som ligner det norske navnet hans på engelsk. :-)

Men lat og oppkast på tysk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lat og oppkast på tysk?

Ja. Lat heter faul på tysk, og det kan også brukes som fornavn. Jeg husker ikke hva oppkast heter på tysk, men jeg så en lengre liste en gang over mindre flaterende ord på tysk som også kunne brukes som navn. Tysk oppkast var et av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Lat heter faul på tysk, og det kan også brukes som fornavn. Jeg husker ikke hva oppkast heter på tysk, men jeg så en lengre liste en gang over mindre flaterende ord på tysk som også kunne brukes som navn. Tysk oppkast var et av dem.

Det norske navnet Svein klinger heller ikke så altfor godt på tysk... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...