Gå til innhold

Feriepenger...

Anbefalte innlegg

4barns mor-77
Skrevet

Min kjære bad om å få ta ut feriepenger nå, da vi skal kjøpe oss campingvogn.

Men i følge arbeidsgiver er det ikke lenger lov til å gi de ut med mindre personen faktisk skal ut i ferie....? Noen som vet noe om dette?

Skal visstnok ha kommet en ny lov som sier dette....?

Kjøp av campingvogn må jo kunne sies å være "ferie-relatert" da?

Skrevet

Vet ikke om dette er nedfelt i noen ny lov, men det har vært en mulighet for arbeidsgiver å håndheve det slik hele tiden. Det kan godt være at regelen er strammet inn.

Årsaken er nok at mange har tatt ut forskudd på feriepenger tidlig på året, og dermed ikke har hatt råd til å ta ut ferie på sommeren (eller ellers). Ferie er et gode, men også noe arbeidsgiver er forpliktet til å muliggjøre, og ved å betale ut feriepenger utenom den tiden du faktisk har ferie, så slår de lett beina under hele ferieordningen.

Så jeg tror nok de har rett til å gjøre det slik.

Dere kan ikke ta opp et sånt kortvarig lån, der man ikke begynner å betale renter før etter x måneder da? (Disse lånene som fx mange butikker som selger forholdsvis dyre varer reklamerer med ifbm. salg osv.

4barns mor-77
Skrevet

Vet ikke om dette er nedfelt i noen ny lov, men det har vært en mulighet for arbeidsgiver å håndheve det slik hele tiden. Det kan godt være at regelen er strammet inn.

Årsaken er nok at mange har tatt ut forskudd på feriepenger tidlig på året, og dermed ikke har hatt råd til å ta ut ferie på sommeren (eller ellers). Ferie er et gode, men også noe arbeidsgiver er forpliktet til å muliggjøre, og ved å betale ut feriepenger utenom den tiden du faktisk har ferie, så slår de lett beina under hele ferieordningen.

Dere kan ikke ta opp et sånt kortvarig lån, der man ikke begynner å betale renter før etter x måneder da? (Disse lånene som fx mange butikker som selger forholdsvis dyre varer reklamerer med ifbm. salg osv.

Vi kjøper uansett ja... Ikke noe problem sånn sett.

Men syntes det var så rart, siden de utbetalte feriepengene ved denne tiden av året i fjor, til bilkjøp.

Og jammen skulle vi ikke hatt ferie også, selv om deler av feriepengene hadde vært oppbrukt. Vi har jo da campingvogn å feriere i... ;)

Skrevet

Det er vel fordi de fleste har feriepenger istedet for lønn når de tar ut ferie.

Hvis du da bruker opp pengene på forskudd så vil det si at du ikke har penger den tiden du velger å ha ferie, for ferie må du ta ut.

Heldigvis har ikke min mann det sånn, han får feriepenger i tillegg til vanlig lønn i ferien sin :) *skryte*

4barns mor-77
Skrevet

Det er vel fordi de fleste har feriepenger istedet for lønn når de tar ut ferie.

Hvis du da bruker opp pengene på forskudd så vil det si at du ikke har penger den tiden du velger å ha ferie, for ferie må du ta ut.

Heldigvis har ikke min mann det sånn, han får feriepenger i tillegg til vanlig lønn i ferien sin :) *skryte*

Hadde ikke blitt noe problem uansett det da...

Da hadde vi ikke bedt om å få de nå, selvfølgelig...

Skrevet

Vi kjøper uansett ja... Ikke noe problem sånn sett.

Men syntes det var så rart, siden de utbetalte feriepengene ved denne tiden av året i fjor, til bilkjøp.

Og jammen skulle vi ikke hatt ferie også, selv om deler av feriepengene hadde vært oppbrukt. Vi har jo da campingvogn å feriere i... ;)

Åh...litt misunnelig. Jeg synes den ser så stilig ut den med køyseng, sofa i midten, og dobbeltseng på andre siden .

*drømme*

4barns mor-77
Skrevet

Åh...litt misunnelig. Jeg synes den ser så stilig ut den med køyseng, sofa i midten, og dobbeltseng på andre siden .

*drømme*

Ja, ikke sant...

Men vi skal ha en litt eldre, billigere utgave til og begynne med. Finne ut om vi trives med camping-livet i det hele tatt. Vi har vært på fjellet med telt de 2 siste sommerene, og det har funger bra. Kjempeartig for unga å fiske, og ikke minst få være med på å tilberede fisken etterpå!

Minsten på 4 hoppet og spratt og hylte i sikkert 2 timer, etter han fikk sin første fisk... hehe...

Skrevet

Ja, ikke sant...

Men vi skal ha en litt eldre, billigere utgave til og begynne med. Finne ut om vi trives med camping-livet i det hele tatt. Vi har vært på fjellet med telt de 2 siste sommerene, og det har funger bra. Kjempeartig for unga å fiske, og ikke minst få være med på å tilberede fisken etterpå!

Minsten på 4 hoppet og spratt og hylte i sikkert 2 timer, etter han fikk sin første fisk... hehe...

Åh, høres deilig ut. Også så fleksibelt at man kan dra med den.

Skrevet

Hadde ikke blitt noe problem uansett det da...

Da hadde vi ikke bedt om å få de nå, selvfølgelig...

De må sikkert "skjære alle over en kam" for det er ikke alle som tenker framover i tid på at de ikke får noe i ferien, de håper på at det kommer inn noen kroner på kontoen til ferien likevel :(

4barns mor-77
Skrevet

Åh, høres deilig ut. Også så fleksibelt at man kan dra med den.

Ja, det er kjempefint! Også slipper man peset med å pakke _alt_ man trenger hver gang, og det å sette opp og ta ned teltet... hehe...

Storkoser oss virkelig på fjellet, og gleder oss villt til å kunne ta i bruk campingvogna!

Skrevet

Dette sier loven:

"§ 11. Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til."

Men, bedriften kan ha en tariffavtale som sier noe annet. Muligens den som har blitt endret siste året?

Skrevet

"for ferie må du ta ut."

Hvem sjekker at du tar ut ferie?

Det er best for alle at alle tar reglementert ferie, men har ikke hørt noen som er blitt fengslet for å jobbe i ferien frivillig. Jeg vet noen har tatt feriejobb et annet sted ( feks en campingplass) i ferien fordi de ikke har råd til ferie, og tror de vil bli straffet om de jobber i ferien hos sin hovedarbeidsgiver.

Arbeidsgiver kan tas for å tvinge noen til å jobbe, men ingen er blitt tatt for å gi for mye ferie.

Egentlig skal en ansatt ha overtid for å jobbe i ferien, og det er ikke lov å jobbe så mye overtid.

Ikke lett å være norsk.

Skrevet

Man har ikke krav på å få utbetalt feriepengene før man tar ferie. I mange selskap utbetales feriepenger i Juni uansett.

Skrevet

Man har ikke krav på å få utbetalt feriepengene før man tar ferie. I mange selskap utbetales feriepenger i Juni uansett.

Du har krav på å få dem når du slutter. Og så kan du begynne der igjen dagen etter?

Skrevet

Jeg syns feriepenger er en merkverdighet. Andre skal ta vare på pengene dine så du ikke får bruke dem opp før tida som myndigheten har bestemt.

Det blir litt for mye barnehage og formynderaktivitet.

Noe som er enda merkeligere er at vi ikke får lov å kjøpe hvv vi vil hvor vi vil når vi vil av lovlige varer i butikk. Kl 20:00 sharp på hverdager blir voksne folk umyndiggjort, vi får ikke kjøpe øl! Før kl 20 får vi lov, men ikke etter kl 20. Hva skjer kl 20?

Jeg blir ikke til en varulv eller øldranker etter 20 og 18 på lørdager. Ikke er jeg det på søndager.

Skrevet

Du har krav på å få dem når du slutter. Og så kan du begynne der igjen dagen etter?

Ja, du har krav på å få dem når du slutter. MEN du kan jo ikke slutte på dagen. Du har oppsigelsestid.

Og så får du kanskje ikke jobb dagen etter?????

Jeg løser dette her i huset (jobber med lønn) ved å gi et forskudd som jeg trekker tilbake ved utbetaling av feriepenger.

Skrevet

Ja, du har krav på å få dem når du slutter. MEN du kan jo ikke slutte på dagen. Du har oppsigelsestid.

Og så får du kanskje ikke jobb dagen etter?????

Jeg løser dette her i huset (jobber med lønn) ved å gi et forskudd som jeg trekker tilbake ved utbetaling av feriepenger.

Velvilje utretter mirakler.

Ingen kan nekte arbeidsgiver å gi forskudd, men er det mer enn en mnd lønn, og mer enn en mnd, så blir det et lån. Er det rentefritt, så er det skattbart etter statens satser.

Ikke lett å bo i Norge.

Skrevet

Velvilje utretter mirakler.

Ingen kan nekte arbeidsgiver å gi forskudd, men er det mer enn en mnd lønn, og mer enn en mnd, så blir det et lån. Er det rentefritt, så er det skattbart etter statens satser.

Ikke lett å bo i Norge.

Joda, jeg er klar over reglene her.

De gangene det har vært aktuelt der jeg jobber har folk spurt om et mindre beløp, og det er jo helt greit:-)

Sprøtt at det skal være så strenge regler for ALLE fordeler en arbeidstaker skal kunne få fra sin arbeidsgiver.

Jammen godt jeg har penger nok så jeg har råd til å trene. Ellers ville jeg nok ikke vært så effektiv på jobben. (Sliter med nakkevondt om jeg ikke trener) Arbeidsgiver er mer enn villig til å betale for dette, men det har han jo ikke lov til. Utrolig. Bedre at man blir sykmeldt og muligens arbeidsufør på sikt....

Skrevet

Joda, jeg er klar over reglene her.

De gangene det har vært aktuelt der jeg jobber har folk spurt om et mindre beløp, og det er jo helt greit:-)

Sprøtt at det skal være så strenge regler for ALLE fordeler en arbeidstaker skal kunne få fra sin arbeidsgiver.

Jammen godt jeg har penger nok så jeg har råd til å trene. Ellers ville jeg nok ikke vært så effektiv på jobben. (Sliter med nakkevondt om jeg ikke trener) Arbeidsgiver er mer enn villig til å betale for dette, men det har han jo ikke lov til. Utrolig. Bedre at man blir sykmeldt og muligens arbeidsufør på sikt....

Bombastiske og kyniske byråkrater styrer politikerne.

Kulturen er at noen vanlige folk kan finne på å lure til seg noe de ikke har "rett til", og det tåler ikke byråkratene. De er veldig opptatt av at ikke vanlige folk fristes eller sniker til seg penger.

Skrevet

Bombastiske og kyniske byråkrater styrer politikerne.

Kulturen er at noen vanlige folk kan finne på å lure til seg noe de ikke har "rett til", og det tåler ikke byråkratene. De er veldig opptatt av at ikke vanlige folk fristes eller sniker til seg penger.

Misunnelse kanskje?

Men nå har de vel satt en stopper for det meste. Utrolig at vi fortsatt får lov til å ha julebord....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...