Gå til innhold

Blir jeg noen gang kvitt diagnosen min?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Jeg fikk en schizofrenidiagnose for ca. to år siden. Jeg har aldri vært psykotisk eller innlagt. Jeg har hørt indre stemmer, vært deprimert og ikke ønsket å være så sosial, noe som har gjorde at jeg lå en del til sengs (ikke orket å gjøre noe). Jeg bruker ikke medisiner. Jeg har kun prøvd å ta medisiner, men likte ikke dette og synes det heller ikke er nødvendig, da jeg kun har hørt stemmer ved få anledninger, ofte i pressete livssituasjoner. Jeg mener selv at jeg begynte å høre stemmer fordi jeg fikk en for tøff terapi (psykodyamisk terapi). Nå går alt så mye bedre. Jeg er i full jobb og føler at jeg greier det. Problemet er at jeg synes ikke den diagnosen passer til meg. Jeg er ikke så dårlig som andre som har den diagnosen. Ifølge psykologen min blir jeg aldri kvitt diagnosen, men jeg kan få en ny vurdering og en annen diagnose etter å ha gått igjennom nye tester. Hva sier du legen? Kan jeg bli kvitt den?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er meget klare kriterier for når diagnosen schizofreni kan settes.

Dersom du er i tvil om diagnosen er riktig, kan du kontakte avdelingsoverlegen på den institusjon hvor diagnosen ble satt. Du kan be om en ny vurdering av diagnostiseringen. Dersom denne vurderingen gir et annet resultat enn den forrige, kan diagnosen etter de nye reglene slettes.

Slik du fremstiller sykdommen, er jeg helt enig i at det er grunn til å betvile diagnosens riktighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...